Båthavn på Sørenga

sorenga1Til våren begynner utbyggingen av en båthavn på Sørenga. Det skal også inkludere en gjestebrygge/gjestehavn/gjesteplasser, men akkurat hvor er ikke avklart ennå. Men kanskje jeg snart kan få oppfylt drømmen om å legge båten inntil en gjestebrygge i gangavstand til jobben?

Jeg har jo vært innom dette temaet i flere blogginnlegg etter at jeg startet opp bloggen for litt over tre år siden. Mens jobbens nattevakter fortsatt jobbet fra Norge hendte det at jeg på nattvakt tok båten inn på kvelden og la den rett utenfor jobben, for så å ta den hjemover tidlig morgenen etter.

Men det er ikke lov å ligge der jeg la meg, ettersom det kun er for av- og pålessing, så på dagtid var det ikke aktuelt. Og etter at jeg amputerte benet er det for vanskelig for meg å komme meg opp av båten og ned i den igjen, ettersom kaia er ganske høy og ikke beregnet på småbåter.

Jeg har derfor med ujevne mellomrom sjekket nettsidene til båtforeningen på Sørenga – båtforeningen har eksistert i flere år – og fått med meg diskusjonen som har vært rundt det å anlegge en småbåthavn med gjesteplasser der. Jeg har også henvendt meg til foreningen på epost – uten å få noe svar – for å få vite litt mer om hva som skjer.

Det jeg har funnet ut er jo at det hele tiden, siden prosjekteringen av Sørenga, har vært planlagt en plass for småbåter. Men ingenting har skjedd. Ikke før jeg nylig sjekket nettsidene til foreningen igjen, og kom over et innlegg fra i sommer der det står noem ord om en prosjektgruppe som Bymiljøetaten har opprettet nettopp for å bygge småbåthavn. Ifølge dette innlegget er byggingen planlagt å starte opp i mars neste år og stå ferdig før jul 2017. Jeg er ikke sikker på om det er en skrivefeil og at det egentlig skal stå juli 2017, men har som vanlig ikke fått noen svar fra dem.

Prosjektgruppa har jeg ikke klart å finne noe ut om, men på båtforeningens nettsider står det følgende om et møte før sommeren:

Miljøfokuseringen ble meget godt mottatt. Vi utvekslet tanker og diskuterte litt, men mest lyttet vi på hverandre og det virket som vi hadde mye sammenfallende tanker om hva E 14 kan bli til.Med unntak av gjesteparkering for båter. Her argumenterte vi for at E14 ikke var egnet som gjestehavn og viste dem steder i reguleringsplanen som omtales som gjestehavn, i motsetning til E14. Vi pekte ut steder som var mer sentrale og egnet seg bedre som gjestehavn enn E14. Ingen avgjørelse er tatt, men vi har aldri vært nærmere i å komme på plass i båthavna. Styret har lovet å komme med noen innspill i saker vi drøftet før 1. desember.

e14Dette er interessant. Småbåthavnas plassering har jeg tidligere skrevet om, på illustrasjonen til venstre ser du to blå markerte områder, E14 er det blå, avlange området som er satt av til båthavn. Båtforeningen mener altså at det ikke er velegnet å ha gjestebrygge der, og foreslår andre plasseringer. I innlegget på foreningens nettsider står det ikke noe om hvilke andre steder og plasseringer de har foreslått.

Og selv om jeg har lest gjennom reguleringsplanen som foreningen viser til, så kan jeg ikke finne noen steder som er omtalt som gjestehavn, så hvor disse plassene er tenkt anlagt er helt i det blå for meg. Og båtforeningen ønsker tydeligvis ikke å informere meg om det heller!

Selv kunne jeg godt tenkt meg at gjesteplassene havner et sted hvor jeg fysisk kan se båten fra jobben, kanskje ved Sukkerbiten eller med en liten flytebrygge som stikker ut i nærheten av gangbrua fra Sukkerbiten og over til Sørenga? Den overgangen var ment å være midlertidig, og er derfor ikke tegnet inn på reguleringsplanene, men er blitt så populær å benytte at den kommer til å bli permanent.

Tydeligvis er noe i ferd med å skje uansett – endelig! – så kanskje kan jeg om ikke akkurat til neste sommer, men kanskje sommeren 2018, ta egen båt til jobben og legge den i gangavstand til jobben.

😀

%d bloggere liker dette: