Mange rare båter…

Bergtatt i fint driv gjennom Mossesundet. Foto: Bonus fra baatplasen.noJeg har vel nevnt ved noen anledninger at jeg ofte er innom finn.no og titter på båter til salgs. Ikke fordi jeg har umiddelbare planer, men mer av nysgjerrighet. Og plutselig kan det jo hende at den perfekte båten for meg ligger til salgs for en overkommelig pris! Men er det noe jeg er blitt klar over etter å ha sett endel annonser for båter til salgs, både på Finn og på salgsgrupper på Facebook, så er det det at jeg er glad for at det ble en Nidelv på meg!

For gudene skal vite at det finnes mange rare båter der ute! Båter med det jeg betegner som “rare” innredningsløsninger, ukomfortable, plasskrevende og lite praktiske løsninger. Slikt sett forstår jeg hvorfor mange kaller Nidelv 24 for sjøens folkevogn – et uttrykk jeg leste i en kommentar på Facebook nylig.

Det er jo laget godt over 3.000 Nidelv 24-snekker, tror det er rundt 3.500 totalt. Og Nidelv har alltid hatt et godt rykte på seg for å lage kvalitetsbåter med gjennomtenkte og smarte, praktiske løsninger. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er enig i det! Jeg har riktignok ikke noe stort erfaringsgrunnlag ettersom dette er min første egne båt, men jeg ser allerede nå at jeg vil får problemer med å velge noe annet enn en Nidelv 26 eller 28 ved oppgradering til større båt.

IMG_9810Jeg har tittet gjennom så mange løsninger og forskjellige båter og har ennå til gode å finne noen som ser like bra ut som Nidelven. Her holder jeg eventuelle kandidater til bobåter unna.

Det er nemlig så mange ting jeg liker med Nidelven og som jeg er så godt vant til at jeg tror jeg vil ha problemer med å omstille meg. Foruten en solid bygget båt som jeg elsker linjene til, så er det så mange praktiske ting rent interiørmessig om bord som jeg liker godt. Og som jeg ser – eller tror – at vil bli vanskelig å venne meg til noe annerledes.

Det dreier seg blant annet om på hvilken side av båten rattet sitter! På min Nidelv sitter rattet på styrbord side, og rent praktisk fungerer det best for meg også når jeg skal ut og inn av båten. Å ha en båt med rattet på motsatt side virker akkurat nå litt rart. Til nød midten kanskje, men ikke i en snekke, synes jeg! Det er selvsagt helt irrasjonelt, men jeg føler liksom at det ikke stemmer. For meg har det også en praktisk side, det er mer å holde i og ta tak i på styrbord side av båten når jeg skal ut og inn, så jeg synes det er lettere.

Toalettløsningene er også vidt forskjellige. På noen båter er det bare plassert en Portapotti under et sete enten i cockpiten eller inne i kabinen, andre har bare et lite forheng. Da er løsningen på Nidelven langt å foretrekke – selv om det er så trangt at jeg må gå baklengs inn dodøra før jeg lukker den! 🙂

Og når jeg ser vedlikeholdet på en del av disse båtene, så begynner jeg nesten å føle meg som fullt utdannet møbelsnekker når jeg titter på bilder…Jeg anser jo meg selv som en med tolv tommeltotter når det gjelder slik, men noe av det jeg har sett må da til og med jeg kunne gjøre bedre!

IMG_1214.JPGAndre båter, særlig snekketypen (og da tenker jeg ikke på snekker mindre enn min) har også gjerne åpne løsninger til kabinen, altså ikke noen vegg eller dør fra cockpit og inn til kabinen. Det synes jeg virker ukoselig, spesielt på en båt på størrelse som min.

Og så er det så mye rart som er til salgs. Båter som har sunket, som det har vært brann i og som er å betrakte som kondemnert, prøves likevel å selges under paraplyen “prosjekt”. Det ser ut som om man kan putte omtrent hva som helst til salgs under den paraplyen…

Priser er i det hele tatt et interessant emne også. For å si det mildt finnes det en stor andel båteiere som har et noe urealistisk syn på hva båten deres er verdt. Riktignok er jeg langt fra å regnes som noen ekspert eller sjøulk ennå, men det finnes båter til salgs på Finn for både fire- og femsifrete beløp som jeg ikke ville gitt noen hundrelapper for engang!

Nei, det er mye som må gjøres på båten min også, og det kan godt hende jeg må selge den som et “prosjekt” jeg også en gang, men jeg tror jeg skal måtte gjøre mye galt under oppussingen for å havne så langt ut på vidda at det blir vanskelig å få solgt den!

 

%d bloggere liker dette: