Langs sjøsiden i gamle dager

Da jeg for en stund siden lette etter gamle bilder av jobben – Havnelagerbygningen – kom jeg over en hel del interessante bilder som viser utviklingen i havneområdet. Tror dette kan være av interesse for flere enn meg!

Dette bildet viser byggingen av Havnelageret og er datert 1915.

Dette er fra samme periode og viser enda bedre hvor nær sjøen bygningen egentlig lå. Nå er det jo en trefelts bilvei samt en bred havnepromenade utenfor.

Her er det siste bildet av Havnelageret for denne gangen. Nå er det forlengst ferdig bygget og viser hvor tett innpå kaiområdet var også på denne siden. Det ville jo vært perfekt for meg å legge til båten innerst der…

Dette bildet er faktisk fra så sent som 1982 – året jeg flyttet til Oslo! Bjørvika går jo nesten helt inn til skinnegangen på det som da het Østbanen!

Her ser vi et oversiktsbilde fra selve Bjørvika. En flittig brukt havn. Årstallet er 1922.

Siste bilde fra Bjørvika denne gangen. Året er 1969 og i midten ser vi Sørenga der det nå er bygd mange boliger.

Vi runder Vippetangen i et bilde fra 1964 og ser at området ikke er veldig mye forandret siden da. De to skipene i forgrunnen er Vistula og Kong Olav V tilhørende DFDS i København. Det lyse skipet i bakgrunnen er Frierfjord tilhørende NAL.

Dette bildet er også fra Vippetangen! Bygningene på midten er badehus. De ble revet i 1899, så dette bildet er senest fra da.

Vi har beveget oss fram til 1915 og har rundet Vippetangen. Her skuer vi inn over Pipervika og Søndre Akershuskai hvor cruiseskipene nå legger til. Rådhuset er ikke bygget ennå.

Vi hopper enda noen flere år tilbake, til seilskutenes tid. Vestbanen er oppført, men eller er det lite med både bygninger. Bildet er ikke nøyaktig datert, men er fra tidsrommet 1872 til 1884.

Vi hopper fram til 1937. Nå er rådhuset under oppføring. Bildet er tatt fra Akers Mekaniske Verksted, nåværende Aker Brygge. Bygningene foran rådhuset ble revet, men de to klossene til høyre står der fortsatt.

Et bilde av Honnørbrygga må vi jo ha med! Det er en brygge jeg støtt og stadig har plukket opp folk fra og satt av folk. Men denne er den første, som ble bygget i 1887, og lå mellom Rådhusbrygge 1 og 2. Brygga ble innviet da keiser Wilhelm II av Tyskland besøkte Oslo i 1890. Bildet er fra hans besøk.

Ved samme brygge var det også stor ståhei, pomp og prakt da Roald Amundsen vendte hjem i 1925.

Den nåværende Honnørbrygga ble anlagt i 1936 og ligger på midten mellom Rådhusbrygge 2 og Rådhusbrygge 3. Her fra 13.mai 1945 da Kronprins Olav kom tilbake til landet. Her stiger han i land på Honnørbrygga klokken 16.30.

Aker Brygge er jo i dag kjent for boliger og butikker, men her var det jo i mange år et skipsverft. Her fra bygging av Aker H-3-plattformer til Nordsjøen . Bildet er fra mellom 1970 og 1975.

Det ble bygget og reparert skip her også! Marinefartøyene på bildet er de norske fregattene KNM Tromsø (F311) og KNM Haugesund, bygget i Storbritannia under 2. verdenskrig som eskortejagere av Hunt-klassen og omklassifisert til fregatter i 1956. Tankeren på bildet, M/T Beau, lå til utrustning ved Aker Verft i 1964, så bildet er tatt dette året.

Fra rundt 1983-1984. Verftet rives for å gjøre plass til Aker Brygge. Noen få bygninger ble beholdt og er i dag en del av Aker Brygge.

Også denne småbåthavna på Tjuvholmen måtte vike plass for utbyggerne. Foto fra 1983-1984.

Vi avslutter med noen bilder fra Filipstad. Her fra båtforeningen. Bilde fra rundt 1860 – 1870.

På Filipstad lå Sørensen & Lie kullager. Her et bilde fra 1923.

Og med det avsluttes denne lille fotoseansen som viser utviklingen som har foregått i havneområdet i Oslo siden 1800-tallet! Bildene er offentlig tilgjengelige på digitaltmuseum.no.

%d bloggere liker dette: