Årets første båttur uten varmedrakt!

I forrige uke var det noen flotte dager der sola virkelig varmet og temperaturen nærmet seg nesten sommerlige varmegrader. Dermed ble årets første båttur i genser og oppblåsbar vest gjennomført, mens den kombinerte varme- og flytedrakten jeg har brukt de siste to vintrene ble liggende hjemme. Det var en deilig følelse!

I forrige uke hadde jeg tidligvakter på jobben. Det er et tveegget sverd. Jeg er et utpreget B-menneske og det å stå tidlig opp er ikke trivelig, for å si det mildt. Jeg bruker å si at jeg trenger en fem-seks kaffekopper før klokka 12 på formiddagen før jeg begynner å våkne, og det er ikke langt fra sannheten! 😀

Så det å begynne på jobb klokken seks om morgenen – noe som betyr at jeg må stå opp i firetiden – det er ren tortur!

Men, på denne tiden av året har det også sine fordeler. Det å begynne tidlig om morgenen betyr jo at man slutter tidlig også, noe som betyr mulighet for å komme seg utpå sjøen til litt litt lengre turer før mørket setter inn. Så det var det jeg gjorde denne gangen! Turen gikk rett hjem, kaffe ble kokt og utstyr pakket. Og turen gjennomført på Bippe ned til havna. Det klødde jo litt i fingrene etter å komme meg utpå, men jeg klarte ikke helt å la være å pusse på litt treverk også…både før jeg satte i gang motoren og mens jeg lå stille utpå sjøen en times tid etterpå…Jeg har som mål å bli ferdig med pussingen før påske. Jeg er bortreist i påsken, så olje og lakk må vente til jeg er hjemme igjen.

Jeg var ikke kommet langt utpå før jeg oppdaget et litt merkelig skip litt lenger fram. Jeg hadde uansett kursen mot det ettersom planen var å passere mellom Nakkholmen og Lindøya, og skipet beveget seg sakte forbi de to øyene. Jeg tok fram kikkerten og kjente raskt igjen skipet etter som det hadde ligget ved Søndre Akershuskai utenfor bygningen til Oslo Havn i flere dager. Skipet var “Dr. Fridtjof Nansen” -et norsk forskningsfartøy eid av NORAD og disponert av Havforskningsinstituttet. Det tok seg en rolig runde rundt i fjorden og la seg pent til brygga igjen etterhvert.

Selv koste jeg meg “gløgg i hjel” der jeg sto i båten med bare genser og vest. Etter at jeg hadde fått rådet om å fyre opp Webastoen på fullt for å rense den for sot, så gjorde jeg det også, så benet mitt – det jeg har igjen – hadde det uansett varmt og godt under hele turen! 🙂 Jeg kjørte forbi Lindøya og passerte Hovedøya på styrbord side. Dro deretter over Vippetangen og inn i Bjørvika. Der studerte jeg Sørenga litt nærmere og tok bildet av Munch-museet under bygging fra sjøsiden.

Så rundet jeg Sørenga – der det denne dagen faktisk var folk som nøt sola på sjøbadet – og kjørte inn på den siden der det skal komme småbåthavn. Kjørte ganske langt inn for å se at det faktisk var mulig å komme seg inn i Bispevika via kanalen helt innerst, men tok ikke sjansen på å kjøre inn dit denne gangen.

Så jeg snudde og kjørte ut langs Sjursøya, tok en liten kikk på hvordan det sto til med skuta Johanna – og kunne konstatere at den fortsatt stod på land – og kjørte deretter ut mot Malmøya. Med kikkerten så jeg en seilbåt som lå litt rart, og tok derfor en tur litt nærmere. Da forstod jeg at dette var den samme seilbåten som en felles båtmann og Facebookvenn – Svein – hadde tatt bilde av et par dager tidligere.

Seilbåten lå der fortsatt, helt inne i fjæresteinene. Et trist syn. Antakelig har en fortøyning eller et anker løsnet og båten drevet i land. Får håpe at eieren snart finner ut av dette og får reddet skuta!

Etter å ha tittet på seilbåten og på en slags flåte med hus på som også lå der, satte jeg kursen over mot Nesodden. Stoppet båten og slo av motoren litt sør før Malmøykalven og tok meg en liten pause. Tok fram litt sandpapir og begynte å pusse litt mens Dagsnytt 18 sto på nettradioen. Tok en kaffekopp og slappet av som man bare kan gjøre om bord i en båt, og nøt det stille og flotte vårværet. Sjøen var helt stille, himmelen var blå, og sola på vei ned. Tok bilde av solnedgangen og satte på varmeapparatet igjen fordi det begynte å bli litt kjølig. Vi var jo fortsatt i mars, og når sola forsvinner går temperaturen fort nedover. Men det blir stadig varmere!

Vel hjemme i båthavna satte jeg meg ned i kabinen, fant fram iPaden igjen og så på Dagsrevyen-sendinga som hadde gått litt tidligere, mens jeg bevilget meg en liten ankerdram fra godsakene i skapet…

Men jeg må begynne å skjerpe meg snart. Skal jeg rekke å få pusset ned treverket og malt det opp igjen, samt fikset aktersofaen og nytt teppe til dørken i kabinen – samt sette opp hylla i baugen, så må jeg virkelig komme i gang snart! Dette var ting jeg skulle ha puslet med sånn innimellom i vinter, men nå er snart påsken her (og da er jeg bortreist slik at jeg ikke kan holde på da) og vips er det sommer og sol – så nå jeg sette i gang! 🙂

Flere bilder fra turen ser dere her!