Planlegging av en “vill” ferieopplevelse

De siste ukene har jeg fulgt en båtvenns ferd nedover i Europa, på Facebook og på båtforumet. Akkurat nå befinner han seg på kanalene i Nederland, og det ser så fantastisk ut at jeg i dag har bestemt meg for at jeg vil dit med Nidelven min! Helt seriøst!

Jeg har aldri vært i Nederland, men det står på min “bucket-list”. Amsterdam har tronet øverst fram til nå, men nå lurer jeg litt på om det må omprioriteres… Og ja, jeg er alvorlig! Men dette krever mye planlegging, så vi snakker vel om et perspektiv på i alle fall tre år, tenker jeg.

Foto: Tom Johansen

Jeg hadde vel ikke tent på ideen eller betraktet dette som aktuelt for min Nidelv hvis ikke Tom Rør på båtforumet hadde nevnt muligheten for å få transportert båten ned til Nederland, sette den på kanalene og tøffe i vei! Det er jo absolutt en mulighet, og noe som gjøres mange steder. Det er for eksempel mange som får båten fraktet opp til Haldenkanalen for å tøffe rundt der før båten får saltvann under seg igjen, og tøffer du rundt på kanalene i Sverige er det også vanlig. Det kan enten gjøres med lastebil/vogntog eller om bord i et skip og behøver ikke nødvendigvis bli altfor dyrt.

Å ta båten sjøveien ned til Nederland, gjennom tyske kanaler, er selvsagt et alternativ, men tidsbruken i en liten Nidelv vil gjøre dette til noe jeg ikke kan gjennomføre før jeg er pensjonist! Og da har jeg antakelig en litt større båt – en Nidelv 26 kanskje? Og da kan jeg jo likesågodt ta hele kanalturen gjennom Europa og ende opp i Middelhavet…

Men altså, tilbake til nåtiden og det som er oppnåelig. Hvis jeg samler opp ferie kan jeg greit tøffe rundt på kanalene en måneds tid. Kanskje starte sørfra (Amsterdam) og tøffe mot nord? Eller omvendt. Det er egentlig ikke så nøye. Som så ofte når det gjelder båtlivet er det hverken starten eller målet som er viktig for meg, men det å være underveis. 

Foto: Tom Johansen

En slik båtferie krever noe mer planlegging enn det jeg er vant til, skjønt, forberedelser er vel kanskje et mer dekkende ord. Det eneste som egentlig behøver å planlegges er å sjekke fraktkostnader fra Norge til stedet i Nederland jeg vil starte fra, og å avtale henting og transport til Norge fra der jeg ender opp etter rundt en måned. Resten får gå seg til mens jeg tøffer rundt på kanalene.

Jeg regner med – av praktiske årsaker – at jeg kommer til å foreta en del av denne reisen alene, men at mannskapet flyr inn og ut og deltar på noe av eventyret. Som mannskap tenker jeg da først og fremst på rederinnen og døtrene mine. Selv om det skal innrømmes at rederinnen ikke helt tente på ideen…Hun foretrekker norsk og svensk skjærgård, tror jeg… Trening til denne opplevelsen kan jeg få av å ta meg en tur gjennom Telemarkskanalen, Haldenkanalen og kanskje Dalsland? Noe sluseerfaring er jeg uansett nødt til å tilegne meg! Selv om tilbakemeldingene fra Tom Rør foreløpig går på at det er veldig flatt og ukomplisert og så langt bare én sluse med skikkelig høydeforskjell.

Foto: Tom Johansen

Samtidig vil det være et personlig krav fra meg at båten er pusset ferdig opp. Jeg vil ferdes på de nederlandske kanaler med stil! Jeg utelukker heller ikke et skifte til en nyere motor for å være på den sikre siden, og kanskje en litt større dieseltank?

Men tanken på gjøre noe slikt er besnærende! Og bildene fra Toms tur gir meg vann i munnen! Selv om også jeg elsker skandinavisk skjærgård, så er jeg også glad i å tøffe rundt i kanaler. 😀

Foto: Tom Johansen

%d bloggere liker dette: