En tur med alt!

Fire timer på sjøen søndag var noe mer enn jeg egentlig hadde tenkt meg. Men så var det jo elleve dager siden forrige tur, så det var vel greit med en ekstra lang en denne gangen! Og jaggu meg ble det en opplevelsesrik tur også!

I løpet av de fire timene hjalp jeg en havarist med å komme seg til land, fylte tanken på et nytt sted, stod i t-skjorte og kjørte i fem minutter; og endte opp med kjøring i tåke og is!

Kan vel ikke forlange så mye mer?

Jeg var jo fortsatt litt irritert over at jeg hadde glippet på sjansen til å komme meg til sjøs i det flotte været sist fredag, men da var formen så sjaber at jeg valgte å ligge under dyna og prøve å bli litt bedre før jeg skulle på jobb. Hvor vellykket det var kan jo diskuteres, for når jeg var hjemme fra jobb fredag kveld sto jeg ikke opp ordentlig før nærmere tre natt til søndag, noen dobesøk ekskludert. Gikk og la meg igjen etterhvert, og da jeg våknet i ti-tiden søndag formiddag følte jeg meg faktisk mye bedre.

Etter en rask dusj kikket jeg ut av vinduet og så at sola nesten var på vei opp, så etter å ha sjekket værmelding og bølgevarsel tok jeg en rask avgjørelse og satte på kaffetrakteren, fylte på termosen og smurte en nistepakke. Puttet deretter kameraet og en ekstra genser opp i sekken og dro avgårde til båten.

Veien ned til båthavna var islagt, så jeg hadde min fulle hyre med å holde meg oppreist, og da jeg kom ned til havna og så hvordan sjøen og himmelen var, så skjønte jeg at jeg hadde tatt den riktige avgjørelsen! Var et par kajakkpadlere på vei ut også! Hadde imidlertid litt problemer ute på brygga, for enkelte steder var det så glatt at jeg lett kunne ha sklidd og havnet uti sjøen!

Vel framme på båtplassen kunne jeg konstatere at Bergtatt like pent på plass som vanlig, men hun dro litt i fortøyningene og var tydeligvis utålmodig og lysten på å komme seg ut på sjøen. Snøen som hadde falt natt til lørdag og lørdag formiddag hadde allerede smeltet, så det var bare å starte motoren og kaste fortøyningene. Gled perfekt ut av båsen og var raskt på vei ut av havna.

Da jeg kom ut fra havna oppdaget jeg at forrige ukes stormkast faktisk hadde satt spor av seg også på bryggeanlegget vårt, da et helt sidepanel/vegg på hjørnet ytterst på bryggeanlegget var slått ned. Må ha vært sist uke det skjedde, for forrige gang jeg var her var det jo helt fint. Ble nesten litt overrasket ettersom jeg jo hadde sett mindre tegn til slikt denne andre gangen stormen var her, enn uka før, da endel presenninger ble slitt av.

Jeg hadde egentlig ikke noen veldig store planer om hvor jeg skulle dra denne gangen, men fant ut at jeg skulle sjekke om bankkortautomaten var kommet på plass på Lindøya. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å tanke, men synes det var en god mulighet til å nok en gang passere gjennom det koselige sundet mellom Lindøya og Gressholmen, og ta en ny titt på Heggholmen fyr, som jeg har forelsket meg helt i. Et svært vakkert fyr i sveitserstil, noe som ifølge Wikipedia er uvanlig i Norge.

På veien over syntes jeg det ble litt varmt. Stod bare i t-skjorte og en tynn genser, og måtte faktisk ta av meg genseren noen minutter! Tror faktisk dette var første gang jeg sto i båten i bare t-skjorte siden jeg overtok den i oktober! Og det 15. desember! Var litt usikker på om det virkelig var så varmt som jeg synes, eller om det var feberen som var kommet tilbake, så jeg tok på meg genseren igjen etter noen minutter… (Men følte meg helt fin resten av turen!)

Overraskende nok var det endel trafikk i området denne dagen. En litt større snekke tror jeg drev og fisket ved Nakholmen/Lindøya, og Ruter-båten støtte jeg på da jeg kom inn gjennom sundet. Ventet til den hadde kjørte seg ferdig og kjørte inn mot Vippetangen igjen før jeg nærmet meg drivstoffanlegget og kikket etter for å se om pumpene var i drift. Så vidt jeg kunne se var de det, plakatene på pumpene var fjernet og det så ut som det var kommet opp en kortautomat, men samtidig virket det som om det var teipet kryss over selve displayet på pumpene, så jeg lurte litt på om jeg skulle legge til og ta en nærmere titt da jeg så at en mann stod i en litt større båt omtrent midtveis mellom Lindøya og Hovedøya og vinket til meg.

Jeg vinket tilbake, men så oppdaget jeg at det var mer enn en høflighetsvink, for det så jo ut som han vinket meg til seg? Litt usikker på om jeg hadde sett riktig (jeg begynner jo å bli en gammel gubbe med dårlig syn), så snudde jeg båten og kjørte mot ham. Og ganske riktig, han hadde vinket seg til seg fordi han hadde problemer med akslingen i båten og ikke fikk manøvrert den. Han ba derfor om hjelp til å slepe ham bort til brygga på Hovedøya, som lå bare 10-20 meter eller noe slikt fra båten. Vi tok og festet en trosse fra ham akter i Bergtatt som dermed fikk sin debut som slepebåt! I alle fall under min kommando!

Nå har jeg ikke en veldig sterk motor (22.5 HK), men vi fikk i alle fall buksert båten hans inn til kaia slik at han fikk fortøyd der og gjennomgått båten nærmere for å finne og reparere feilen! En god følelse å kunne hjelpe til!

Vinket farvel og bestemte meg for å ta en tur til Kongen og sjekke ut hvordan det var der. På vei over dit ble jeg passert av noen roere (!) (åtter med styrmann)  og den sightseeingskuta jeg gjerne støter på når jeg er ute på fjorden.  Tror aldri det har vært så folksomt ute på fjorden denne høsten!

Rakk akkurat over fjorden før Nesoddbåten kom, og passerte akter for Kielferga, Color Fantasy, før jeg la til ved Kongen for første gang. La perfekt til ved brygga og siden det var så fint vær fant jeg ut at jeg skulle fylle litt på tanken likevel og prøve å ta meg en tur til Danmark.

Ikke landet altså, men den lille holmen utenfor Sandvika. (Jeg er båtgal, men ikke SÅ gal! Venter med å dra til landet Danmark til sommeren…)

Fylte derfor 16.90 liter (skulle vært 15, men så displayet litt dårlig) og ventet til Kielferga hadde dratt før jeg satte kursen mot Bygdøyneset og passerte Sjøfartsmuseene.

Var veldig idyllisk når jeg kom opp ved Dyna fyr og passerte Huk på vei mot Vassholmene og Snarøysundet. Ble vitne til en nydelig solnedgang og konstaterte at sola jaggu ikke er lenge oppe nå om dagen. Skjønte vel allerede halveis mot Vassholmene at jeg kanskje ikke ville rekke inn til Danmark såpass tidlig at jeg kunne få tatt litt ordentlige bilder av vimpelen der, men fortsatte nå uansett.

Ble passert av en av Bygdøy-båtene til Båtservice før jeg kjørte på innsiden av Vassholmene og inn Snarøysundet. Var på forhånd advart mot at det lett ble tåkete og noe isete der inne, men ble likevel noe overrasket når jeg kom inn. For tidlig inne i sundet så jeg antydninger til is og issørpe og når jeg kom mot Kjeholmen var det masse tåke rundt øya. Kjørte litt videre, men da jeg forstod at tåka faktisk lå ganske tykt innover, skjønte jeg at jeg nok burde utsette turen til Sandvika og Danmark. Det var jo så mye tåke at jeg ikke engang img_2322kunne se Høvikodden!

Hadde planlagt å komme meg inn til Sandvika og kjøre ut igjen via lille Ostsund, men forsto at det ikke gikk, så det ble til at jeg dro tilbake samme veien jeg kom fra, men denne gangen kjørte jeg mellom de to Vassholmene før jeg var ute i Oslofjorden igjen og satte kurs mot Nesoddtangen.

Under hele turen hadde det vært omtrent speilblankt vann, og slik var det også nå, men nå satte jeg på varmeapparatet og tok på meg den ekstra genseren, for etter at sola hadde gått ned kjente jeg at vi befinner oss i desember, for å si det slik…

Omtrent halvveis mot Nesoddtangen stoppet jeg båten, slo av motoren og lå og duppet litt mens jeg nøt stillheten. Tok en siste kopp med kaffe og svelget ned den siste brødblingsen mens jeg tenkte at det var gode muligheter for at dette var årets siste tur. Og for en flott tur det hadde vært!

Startet opp motoren etter at Nesoddferga hadde forlatt brygga og satte kursen mot Oksval. Da jeg passerte Lagskjæret på trygg avstand kom plutselig tåka fra Bunnefjorden. Og den kom raskt!

Plutselig så jeg nesten bare noen få meter foran meg, og så lysene på land og lysene fra båthavna litt uklart. Satte farten ned litt og kom meg fint inn i båthavna.

img_2381Ble litt overrasket av strømmen da jeg skulle manøvrere inn i båsen, og kom faktisk litt skjevt inn, men en annen båteier som jeg har snakket litt med før, mener han heter Steinar, så at jeg kom og kom for å hjelpe meg.

Han hadde nemlig også vært ute med båten sin og opplevd det samme, så han regnet med at jeg kom til å få samme problemer som han. Takket være han så slapp jeg å måtte bakke ut og kjøre inn båsen på nytt! Været er jammen lunefullt iblant!

Uansett, sjekket klokka og fant ut at jeg hadde vært ganske så nøyaktig fire timer ute på sjøen denne flotte søndagen! En herlig tur som bød på mange overraskelser!

Og jeg håper jeg får sneket meg ut en tur til før nyttår….

Flere bilder fra turen ser dere her!