Tid for litt langtidsplanlegging

I fjor skrev jeg et lite innlegg om en treårsplan der målet var en kanalferie i Europa med båten. Med sikte på å gjennomføre den sommeren 2020. Etter et inspirerende foredrag jeg var med på i forrige uke (som jeg skrev om i går) så ble jeg minnet på denne planen.

Det var Tom (som hadde inspirert meg til å foreta en slik tur), som minnet meg på dette etter foredraget. Han og kona var nemlig på en ganske så begivenhetsrik kanaltur i fjor sommer gjennom Tyskland og Nederland og alle bildene og historiene fra den turen fikk meg virkelig til å drømme om å gjøre det samme. Selv med ei snekke!

Så i forrige uke gikk jeg til innkjøp av to bøker som et ledd i forberedelsene til en slik tur. Etter jobb stakk jeg innom Nautisk Fritid i Rådhusgata og kjøpte boken “Kanalveien til Middelhavet” og den noe mindre omfattende “Euroregs”.

Sistnevnte er rett og slett en bok som forklarer skilt, lyssignaler og lydsignaler på kanalveiene i Europa, mens førstnevnte er en kombinert reiseskildring og tipsbok fra et par som foretok en slik kanalreise. Jeg har såvidt begynt å lese den sistnevnte, og etter å ha lest noen få sider har jeg begynt å irritere meg litt over at forfatteren konsekvent bruker km/t om fart og kilometer om distanse! Alvorlig talt – selv om han er seilbåtmann kan han vel bruke knop og nautiske mil??? Irriterende! 😉 Jaggu meg skriver han venstre og høyre også! Hmmf!

EDIT: Via en dansk nettside viet til kanalfart, som jeg ble tipset om av en dansk leser av bloggen, så har jeg etter at jeg skrev dette innlegget, fått vite at årsaken til at fart og avstand på kanalene oppgis i kilometer i timen og kilometer er at det langs kanalene selv opereres med dette. Da vet jeg det – men synes i så fall at forfatteren av denne boka kunne ha oppgitt dette for oss nybegynnere. Og jeg ville uansett foretrukket å få oppgit (i parentes eller noe slikt) dette i knop og nm åkkesom!

Bortsett fra det er boken interessant lesning, dog med noen evige gjentagelser underveis. Neste skritt blir å kjøpe noen kanalkart. Planen er å besøke både Tyskland og Nederland på min tur, mens denne boken hovedsaklig holder seg til tyske og franske kanaler ettersom de har kurs mot Middelhavet (de er riktignok innom Nederland også, men drar en annen vei enn det jeg har tenkt meg). En bok om nederlandske kanaler må vel dermed kjøpes inn også. Og kart, slik at jeg kan drømme meg enda mer bort!

Jeg har nå også kommet til at det beste for meg på en slik tur er å ta meg en eller to måneders permisjon fra jobben (uten lønn) for å ha en tidsbuffer og vite at jeg kan ta meg god tid. Jeg har ikke sjekket med jobben om dette ennå, men jeg tror det skal gå greit bare de får beskjed i god tid.

Det holder nemlig ikke med en tre ukers båtferie til et slikt prosjekt! Og hvis båten skal fraktes fram og tilbake med bil/skip så blir utgiftene altfor store hvis jeg bare skal tøffe rundt på kanalene i tre uker… Med et par måneder til disposisjon har jeg også mulighet til faktisk å tøffe helt ned og helt tilbake med båten.

Så her må det legges litt midler til side fram mot 2020! En finansieringsplan utenom dette har jeg da også begynt å se omrisset av…uten at jeg vil gå i detaljer ennå. Men jeg er jo tross alt journalist og skrivefør, og det har jeg tenkt å benytte meg av. 

Jeg må også alliere meg med døtre, rederinnen og andre venner som kanskje har lyst å bli med som mannskap på deler av ferden. Jeg har ikke prøvd meg på sluser før, så litt øving i Telemarkskanalen står på programmet. Og i sluser MÅ vi vel være to, så her må logistikken planlegges!

Fordelen ved å tøffe rundt i kanaler i Europa er at det stort sett er enkelt for folk å ta seg ned med fly og mønstre på underveis.

Det eneste som jeg er litt skeptisk til må være farten til godeste Bergtatt. I utgangspunktet skal det ikke være noe problem ettersom det uansett hovedsaklig er snekkefart i kanalene, men det jeg tenker på er de tilfellene hvor det er motstrøm. Jeg har rett og slett ikke kraftig nok motor til å guffe på noe særlig ekstra hvis jeg skulle få kraftig motstrøm.

Men med god nok tid både til å planlegge og til å tøffe rundt på kanalene er det ikke sikkert det blir noe problem.

%d bloggere liker dette: