Mer langtidsplanlegging

Helga som var brukte den enbeinte skipperen til en båttur på et langt større skip enn vesle Bergtatt. I og med at isen ligger i båthavna for første gang på mange år, så måtte jeg jo avhjelpe litt på abstinensene…

Is i Kiel også

Vel, det må vel innrømmes at turen til Kiel nok var planlagt lenge før det så ut til å komme mye is i fjorden. Nå har jeg ikke vært nede i båthavna siden siste tur, og på webkameraet kan det nå se ut som om isen ved båten er borte, men det ligger noen større flak litt lenger ut.

Men kameraet har lurt meg før, så før jobb i dag (jobber sent) planlegger jeg å ta en liten tur ned dit for å se hvordan ståa er. Det kan godt hende at det er et tynt islag rundt båten når jeg først kommer ned dit…

Men i helga som var besøkte jeg, rederinnen og noen flere Kiel med Color Line. Vi valgte en litt annen variant denne gangen og dro nedover med Fantasy og tilbake igjen med Magic. Med andre ord tok vi en overnatting i Kiel.

Planen min var da å ta en titt på sluseanlegget til Nord-Ostsee Kanal – altså Kielkanalen – som blir starten på kanaleventyret mitt i juni 2020. 

Bok om tyske kanaler og elver samt kanalkart er innkjøpt siden sist. 

Jeg er blitt veldig opptatt av planleggingen av denne turen, og har siden sist jeg skrev om det begynt å planlegge litt nøyere ruten jeg skal ta, regne ut avstander og slikt.

I tillegg har jeg utvidet reiselektyren med to kart som i detalj viser kanaler og elver i Tyskland og Benelux-landene samt Europa.

Dermed kan jeg se mer nøyaktig hvor jeg kan gå og hvor jeg ikke kan gå. 

Jeg har også kjøpt inn en bok om de forskjellige elevene og kanalene i Tyskland.

Så når jeg først skulle til Kiel, så hvorfor ikke ta turen til inngangen til kanalferien om to år? 

Mørkt…

Shoppingen ble unnagjort først, og deretter satte jeg meg på bussen for å komme til innløpet til kanalen. Men det gikk ikke helt som planlagt ettersom jeg kom meg litt for sent av gårde. Så når jeg gikk av ved endestasjonen til bussrute 11 var det allerede blitt mørkt!

I tillegg blåste det kraftig og var surt og kaldt, og ettersom jeg måtte gå et stykke for å komme til utkikkspunktet, så fant jeg ut at det var like greit å ta neste buss tilbake! Det nærmeste jeg kom kanalen var derfor et lite fergeleie der det lå en liten båt som tydeligvis gikk over til andre siden av kanalen.

Men dette fergeleiet lå for langt borte fra selve slusene til at jeg kunne se noe, særlig i mørket…

Så det var først på returen søndag at jeg kunne se selve sluseanlegget! Riktignok fra langt hold om bord på Color Magic – og i gråvær – men noe kunne jeg jo se…

Slusene i Kiel-kanalen

Såvidt jeg har forstått er det sluseanlegget nærmest Holtenau som først og fremst brukes av fritidsbåter. Kanalen er 54 nautiske mil lang, så med en gjennomsnittsfart på 4 knop skulle det ta rundt 12 timer før jeg er framme i Brunsbüttel, men jeg regner nå med å overnatte omtrent midtveis.

Litt morsomt var det å oppdage mens vi kjørte forbi kanalen at det lå to marineskip like ved marinebasen som ligger der, det ene viste seg nemlig å være det britiske HMS Cattistock som jeg møtte i Oslofjorden for et par uker siden!

Da var det en av minesveiperne som var på oppdrag i Norge i vinterferien for å lete etter miner fra andre verdenskrig, og nå lå det altså i Kiel! Du kan såvidt skimte det på bildet under…

HMS Cattistock til babord!

%d bloggere liker dette: