Rutevalg til kanalferien

Det mest sjarmerende med båtlivet for meg har alltid vært det impulsive. Å dra ut med båten uten noe bestemt mål, kanskje bare med en slags overordnet tanke om hvor jeg skal, men med mulighet for impulsive stopp og endring av planer på kort varsel. Når det gjelder prosjektet jeg skal gjennomføre i 2020 må jeg imidlertid planlegge noe mer.

Tross alt er jeg avhengig av å komme meg gjennom elver og kanaler for å få fullført turen, så en slags rute er jeg rett og slett nødt til å planlegge. Elver og kanaler går sine egne veier! Ikke helt rom for å finne på noe annet der… 

Ikke minst må jeg planlegge for å beregne tidsbruk og avstander. Det eneste som kan tas impulsivt når man tøffer gjennom kanaler og elver er hvilke stopp jeg gjør underveis, hvor ofte og ikke minst hvor.

Og jeg har begynt å nærme meg en slags overordnet rute som jeg sannsynligvis holder meg til hvis tidsskjemaet viser seg å holde. Jeg har flere alternativer å ta hvis jeg kommer i tidsnød, og noen alternativer også hvis det viser seg at jeg har bra med tid.

Når det gjelder tidsberegning har jeg med vilje og konsekvent regnet med en gjennomsnittfart på 4 knop gjennom hele turen. I praksis vil det nok være noe mer, spesielt på strekket fra Nesodden til Kiel og fra Lübeck og hjemover vil nok gjennomsnittfarten være noe høyere. På kanalene er det imidlertid også fartsgrenser som jeg må overholde, i noen tilfelle må jeg faktisk ned i både 4 knop og mindre!

I selve kanalene er det vel ingen strøm i det hele tatt, men på elvene kan det være til dels både sterk motstrøm og medstrøm. Jeg må også beregne tid på selve slusingen. Noen kanaler har få sluser, andre veldig mange. Såvidt jeg kan se nå vil jeg imidlertid unngå de største elvene og den verste motstrømmen.

Jeg skal krysse Eber og ta et stykke ned Weser motstrøms, men bortsett fra disse er det vel kun mindre elver og på kanaler jeg skal ferdes. Et av alternativene mine til retur vil gå på elva Mosel, ettersom mange har anbefalt at jeg bare er NØDT til å dra der hvis jeg først skal gjennom Tyskland. Det er imidlertid en omvei, så om jeg har nok tid er usikkert. Så det får jeg vel avgjøre når jeg nærmer meg. Den ruta vil da i så fall også føre meg medstrøms langs Rhinen fra Koblenz og opp til Düsseldorf før jeg er tilbake i kanalene.

Turen ned til starten på kanaleventyret har jeg beregnet vil ta rundt to til tre uker. En ukes tid ned fra Nesodden til skjærgården utenfor Göteborg for deretter krysse over til øya Læsø og så inn til fastlands-Danmark for deretter å følge kysten langs Jylland ned til Kiel. (Å følge kysten er forøvrig en sannhet med visse modifikasjoner – langs Jylland og forsåvidt også resten av Danmark er det svært langgrunt, så i praksis vil jeg befinne meg godt utpå uansett…)

Etappen fra Göteborg til Kiel har jeg beregnet til ca. 275 nautiske mil. Med 4 knop i gjennomsnittsfart, så vil det ta rundt 70 timer. Regner jeg med en gjennomsnittlig dagsetappe på sju timer blir det ti dager i tillegg til de sju ned til Göteborg. 

Flere av dagsetappene vil nok være lengre enn sju timer, noen kan kanskje bli kortere. Jeg planlegger stopp på Læsø, kanskje i Sæby, kanskje Hals, Grenå og absolutt Ebeltoft og i Frederica eller Middelfart, men jeg kan ombestemme meg! Og alt er selvsagt avhengig av både vær og vind og motstrøm. Jeg har lyst til å kjøre på så mye som mulig fram til jeg kommer inn i kanalene, for å kunne ha mest mulig tid der. Samtidig ønsker jeg ikke å stresse. Så vi får se hvordan det går! 

Her vurderer jeg også muligheten for en avstikker til den enda mindre øya Anholt, men fra Læsø vil det ta rundt 10 timer og fra Grenå rundt 6,5 timer – så her er det været og lysten som avgjør… Skal jeg krysse Kattegat såpass lenge skal det være blikkstille! Mulig jeg prøver meg der på returen hvis tiden strekker til?

Ruta er egentlig lagt i ganske detalj helt fram til jeg krysser den nederlandske grensa. Kiel-kanalen har jeg tenkt å krysse så fort som mulig, gjerne i ett strekk, men det får også tiden vise. Det vil i så fall ta nærmere 12 timer… Det er en stor kanal med mye trafikk, og sannsynligvis den minst “koselige” kanalen jeg kommer til å trafikkere. Den har jo mer trafikk enn både Suez- og Panamakanalen! Så derfor ønsker jeg egentlig å bli fort ferdig med den. Jeg har lest at flere anbefaler et stopp eller en overnatting i Rendsburg. Vi får se…

Fra Brunsbüttel krysser jeg Elben og tar Otterndorf-kanalen ned til Bremerhaven. Deretter drar jeg nedover elva Weser til Elsfleth der jeg tar inn til elva Hunte og fortsetter mot Nederland via Oldenburg og Küstenkanale.  Jeg drar inn i Nederland via Haren og Haren-Rutenbrock-kanalen.

Det er en litt lenger rute enn ved å gå inn ved Wilhelmshafen via Groningen og ut ved Emden, som kanskje er både kortere og mer vanlig, men det er den ruta jeg har lyst til å ta! I tillegg er det en rute ikke alle med litt større båt kan ta, både med tanke på høyde og dyptgående. Nettopp derfor har jeg lyst til å ta den! Men jeg holder selvsagt åpent for andre alternativer.

En morsom ting å ta med i forbindelse med dette er en bok jeg snublet over på et antikvariat. Den er skrevet av selveste Odd Børretzen og handler om en reise han foretok med sin 28 fots store tresnekke i 1974! Han dro fra Hvaler og ned til Frankrike gjennom elver og kanaler med kun et kompass, klokke, papirkart og tidevannstabeller…

Det morsomme er at at han nesten tok samme rute som jeg i begynnelsen. Ned til Kiel tok han den ruta jeg har tenkt å ta tilbake (om København), men deretter tar han akkurat samme kanal som jeg tenkte å ta fra Brunsbüttel! Deretter tar han også samme rute som jeg har tenkt fra Bremerhaven, men tar en annen retning enn jeg etter Oldenburg, der jeg tar Küstenkanale ned til Dörfen og over til Nederland, mens han drar en annen retning til Emden.

Et utrolig sammentreff ettersom jeg ikke hadde lest boken eller hørt om den der jeg satt hjemme for et par uker siden og gikk gjennom kart og kanalbeskrivelser! Men nå kommer jeg altså til å seile i hans fotspor i alle fall i et par uker! Børretzen skrev i sin bok at han kanskje var den første nordmann som tok akkurat den veien, i 1974! Hans noe maleriske beskrivelse av en tøff overfart fra Bremerhaven og inn til Ottendorf likte jeg imidlertid ikke… Håper strømmen og vinden er noe mer på mitt parti om to år…

Etter å ha lest meg litt opp på Nederland og det sinnrike kanalsystemet der, så har jeg lyst til å tilbringe litt mer tid der enn opprinnelig planlagt. Jeg skal jo videre til Amsterdam, deretter Utrecht og Arnhem. Jeg har også litt lyst til å stikke innom Gouda og handle inn litt ost…så får vi se hvor jeg havner til slutt, det er nok alternativer å ta av!

Jeg er mer usikker på om jeg skal prøve meg på å stikke innom Belgia og Nord-Frankrike, jeg tror ikke jeg har tid nok, men det er fristende å prøve. Å dra helt ned til Paris er ikke aktuelt. Tror jeg! 😀 Børretzen havnet der, båten ble liggende i Paris mens han leide en leilighet i en fransk landsby enda lenger sørøst. Boken forteller ikke om han tok båten tilbake igjen eller solgte den…

Jeg har da to alternativer. Velger jeg å dra inn i Belgia og Frankrike har jeg lyst til å dra inn igjen til Tyskland via elva Mosel, den går som sagt gjennom et område som anbefales i samtlige reiseguider jeg har lest! Og den begynner i Frankrike. Om jeg havner såpass langt østover er avhengig av hvor jeg ender opp i Belgia… Tar jeg Mosel den veien renner den også riktig vei i forhold til strøm.

Alternativet, og den korteste veien, er å krysse over fra Nederland til Tyskland mot Münster. Deretter opp til Hannover og litt øst for Hamburg ved Lüneburg før jeg kommer ut i Østersjøen via Lübeck og Travemunde.

Et annet alternativ er via Belgia og Maastricht og opp i Tyskland. Kanskje hilse på en kollega i Brussel? Og et gjensyn med den norske sjømannskirka i Antwerpen som jeg var innom på 70-tallet? Hvis den fremdeles er der… De hadde en liten bowlinghall, husker jeg.

Uansett hvilken rute jeg velger gjennom Nederland og Tyskland og eventuelt gjennom Belgia og Frankrike, så skal jeg havne ut fra kanalsystemet i Lübeck/Travemunde. Jeg dropper sannsynligvis å besøke Berlin, men det er igjen avhengig av tidsbruken, om jeg er foran eller etter skjema når jeg nærmer meg, det blir noen ukers omvei…

Deretter går turen over til Danmark via Falster og opp til København. Så videre opp til Helsingør, over til Sverige og langs svenskekysten og hjem.

Men det er fortsatt to år til, og mye kan skje fram til da, ikke minst kan jeg komme til å ombestemme meg underveis og ta noen avstikkere både her og der!

 

%d bloggere liker dette: