En titt innom Sjøen for alle

I går ble det en liten tur innom messa i Lillestrøm. Jeg skrev vel i et innlegg i forrige uke at denne messa nok ikke er så interessant for meg. Vel, jeg tok feil!

Hovedgrunnen til at jeg har ombestemt meg var en veldig hyggelig prat jeg hadde ved standen der Polar stilte ut sin nye 20 fots åpne snekke med elektrisk motor.

Børsteløs elmotor

Ut fra både miljøhensyn og trivselsfaktor har jeg i flere år lekt med tanken på å bytte til elektrisk motor når den sjøvannskjølte Yanmaren fra 1984 trekker sitt siste sukk. Ikke minst ble interessen vakt da jeg oppdaget et par korte videosnutter på YouTube med en Nidelv 24 med elmotor!

Det som har gjort meg skeptisk er farten, rekkevidden og lademulighetene.

Motoren som Polarsnekka bruker kan også kjøpes separat, og prisen ikke avskrekkende sammenlignet med hva en ny Yanmar vil koste. Utstyrt med 4 x 250 ampere AGM-batterier vil denne snekka holde 5 knops fart i 7-8 timer.

Polar 20 med elmotor

Farten er akseptabel, men rekkevidden fortsatt litt for liten for mitt bruk. Den kan selvsagt økes med større batterikapasitet og ikke minst ved bruk av moderne Lithium-barrerier. Lading med solceller øker jo også rekkevidden.

Lading foregår på vanlig 16 ampere-kurs i gjestehavna og tar da nærmere 10 timer. Med hurtigladere senkes tiden til rundt en halvtime!  Torkjel fra Grundvik Marina kunne fortelle at det i første omgang planlegges slike hurtigladere på Tofte, i Vollen og på Hvaler.

Da begynner det å lukte svidd!

Ancas

Ellers hadde jeg stor glede av å sjekke ut båtene innerst i hall E – veteranbåter av både plast og tre.

Det nye merket (i Norge) Rand hadde også to elektriske båter utstilt, så jeg tror dette er framtiden!

Cormate

Må innrømme at Cormate også lager lekre båter! Ikke aktuelle for meg, men jeg liker blandingen av 60-talls og moderne utseende.

Kjøpte bare en ting med meg, dog, et middel som skal gjøre gulnet gelcoat lysere. Vi får se om det virker! Til nesten halv pris er det verdt et forsøk!

With 10

Ellers ble det bolle og kaffe og en hyggelig båtprat på standen til Båtens Verden, og jeg rakk også en tur innom Sjøfartsdirektoratet og Norsk Test og fikk info om internasjonalt båtførersertifikat.

Fikk altså likevel noe ut av årets besøk!

Og messa holder på til og med søndag.

(Denne rapporten er skrevet på mobil, så ser noe rart ut er nok det grunnen!)

Lyst på en trebåt fra 1928? Denne selges til høystbydende over 300.000.

%d bloggere liker dette: