Reparatør med tolv tommeltotter

Som jeg nevnte i forrige innlegg hadde jeg et lite uhell om bord i båten forrige onsdag. Dørkplata under passasjersetet sviktet, noe som førte til at jeg lørdag dro ned igjen til båthavna. Denne gangen ikke for å dra ut på tur, men for å reparere.

Været var riktignok ganske fristende, men samtidig blåste det en god del innimellom, så jeg kunne installere meg i båten med god samvittighet.

Det er helt klart at det nå endelig begynner å våres, for jeg var ikke den eneste som var nede i båthavna denne lørdagen uten å dra ut på tur. Det var faktisk ganske mange på bryggene denne dagen, og lyden av pusse- og poleringsmaskiner lå hele tiden som et bakteppe. Noen vasket båten, andre drev med kalesjevask, noen bare ryddet eller kom med ting som skulle om bord i båten med tanke på årets sesong.

Jeg har jo bevist for all verden at jeg ikke er verdens mest praktiske fyr – da tenker jeg for eksempel på utskiftningen av skroggjennomføringen som jeg ga opp og fikk havnesjefen til å ta, og ikke minst oppussingen av treverket, der det ble litt for mye av det gode…og jeg skal pusse ned alt på nytt før jeg prøver en gang til…man lærer av feilene, nå vet jeg jo hvordan jeg IKKE skal gjøre det!

Ups!

Nå er i tillegg døra inn til kabinen løsnet av hengslene, og siden treverket er så gammelt og sprøtt nytter det ikke å bare skru onn skruene, jeg må flytte hengslene litt og skru dem fast et annet sted. Da skal jeg også benytte sjansen til å pusse ned døra på nytt.

Men denne lørdagen var det mer presserende saker som sto på agendaen, nemlig å reparere treverket under dørkplata foran passasjerstolen – ettersom dørkplata sviktet på forrige båttur.

Grunnen til at dørkplata sviktet er at det ikke er noen støtte for den på høyre side, og slik har det vært i to-tre år etter at jeg fjernet en pil råtten og oppløst plankebit som lå som støtte nederst. I over ett år har jeg hatt erstatningsplanken liggende uten å montere den, og det fikk jeg altså svi for ettersom belastningen ble for stor på den øvre støtteplanken slik at den løsnet.

Ligger da ganske fint den planken der? Og ja, motorrommet er møkkete – vårvasken tas snart!

Jeg tok fram saga og saget av en liten bit, men øyemålet mitt var litt galt, så jeg måtte saga av ytterligere litt mer da jeg skulle gjøre klar første ledd – å få på plass den støtteplanlen som altså har manglet en stund. Det gikk faktisk overraskende lett! Jeg brukte noen solide skruer, men kjenner at det ikke sitt bom fast. Det skyldes rett og slett at treverket jeg skrudde planken i er over 40 år gammelt og begynner å bli sprøtt.

En gang ikke så fjern framtid vil det nok være aktuelt for meg å rett og slett skifte ut mesteparten av treverket ute i båten. Da først fremst hele “konsollen” der stolene er montert og skapet og skuffene samt det som ligger under. Resten ser ikke så verst ut. Den tid, den sorg… 

Jeg følte meg litt optimistisk – for en gangs skyld – etter at den lille plankebiten var skrudd fast. Ganske fornøyd, faktisk! Med min klønethet føltes det som en liten seier å ha fått satt på plass det lille trestykket uten viderverdigheter av noe slag! 🙂

Så var turen kommet til del to, å reparere den trebiten som ligger øverst og som røyk på den forrige båtturen. Her fikk jeg litt problemer, ikke uventet. Egentlig var den lille trebiten moden for total utskiftning den også. Jeg måtte rette opp noen tynne, bøyde spikre og valgte å bruke skruer for å feste den på nytt. Det gikk ikke helt bra. For enten var skruene for tykke slik at de ville splintre planken hvis jeg brukte dem, eller så var de for tynne eller for korte.

Her må jeg til med litt ekstra…ekstra langer skruer og en plankebit til ekstrafeste øverst, så blir det bra!

I tillegg var faktisk treplaten jeg skulle skru dem fast i så solid og hard at jeg fikk problemer med å få skrudd skruene gjennom og helt inn. For en gangs skyld solid treverk, altså!

Jeg skjønte fort at jeg også måtte plassere et trestykke på den andre siden, slik at skruene ble ordentlig festet. Men så lange skruer hadde jeg ikke om bord. Så dermed fikk jeg bare delvis ordnet denne. Og nå blir det et Jernia-besøk for å plukke ut de riktige skruene!

Fant denne under dørken. Kanskje jeg skal sjekke under andre dørkplater også? 🙂

De kan jeg jo alltids betale for med den gamle hundrelappen jeg fant liggende under dørkplata på styrbord side, helt inne mot skottveggen i batterirommet! Vet ikke helt om den er min, forrige eier (som kun hadde båten i fem og en halv måned) eller eieren før det igjen.

Men det ble tatt imot i butikken selv om det var litt fuktskadet og litt bølgepappligende… Disse sedlene går uansett ut i sirkulasjon og blir ugyldige fra 31. mai, så det var jo greit å finne den nå! Pengene blir satt inn på båtkontoen!

 

%d bloggere liker dette: