Så var båtvasken unnagjort!

I flere innlegg i vår har jeg skrevet om båtvaskeriet i Vollen, som jeg har hatt lyst å prøve. Men det har vært endel skjær i sjøen, for å holde meg til maritim sjanger, så det har ikke blitt noe av så langt. Men for litt over en uke siden fikk jeg endelig gjort alvor av tanken, og en fredag formiddag tøffet jeg spent avgårde for å se hva dette var for noe.

Båtvaskeriet til Vollen Marina i Asker tilbyr gratis båtvask i år etter å ha fått prosjektstøtte fra Miljøverndirektoratet. Tanken er at istedenfor å bunnstoffe båten skal den heller vaskes noen ganger i løpet av båtsesongen. Skrubbene skal være såpass effektive at de fjerner gammelt bunnstoff også.

Jeg synes jo dette hørtes spennende ut, og har lenge hatt lyst til å prøve. Vollen Marina begynte med dette i fjor, men da kostet det rundt 700 kroner for en båt av min størrelse å bli vasket. Likevel, mye mindre arbeide enn å holde på i timesvis med spyling, tørking, stoffing etc.

I år fikk altså prosjektet statstøtte, og dermed tilbys det gratis båtvask. Da er det jo absolutt ingen grunn til å utsette det! Jeg bestilte derfor time onsdag og fredag morgen dro jeg avgårde.

Hele uken før forrige uke hadde jeg kveldsvakt og med det finværet som har vært så kom jeg utpå med båten i ni dager på rad! Ikke så verst det, særlig med tanke på at det var tretten dager siden jeg hadde vært utpå da jeg endelig kom på sjøen igjen på St. Hans-aften!

Jeg ble litt urolig torsdag kveld dog, da jeg så at værvarslet hadde endret seg og viste at det skulle blåse mye mer fredag enn det så ut som da jeg bestilte timen til båtvask på onsdag. Men Yr er Yr, og min erfaring er at de er dårlige på bølge- og vindvarsel. Og heldigvis viste det seg å stemme. For da fredag morgen opprant var det mer enn greie vindforhold, og jeg kunne kaste loss uten å vurdere om jeg skulle dra eller ikke.

Jeg var litt usikker på hvor lang tid det ville ta å dra til Vollen ettersom det er en god stund siden jeg var der, så jeg startet ganske tidlig for å ha god tid. Jeg regnet med rundt to timer, og tok høyde for litt mer. Jeg tok det uansett rolig, men ikke for rolig, og dro derfor på utsiden av Vassholmene og inn Bjørnerenna før jeg dro gjennom Langårsundet og Middagssbukta, rundet Konglungen og deretter på innsiden av Bjørkøya før jeg la meg til ved gjestebrygga på Vollen.

Det blåste litt, men ikke så mye som jeg hadde ventet, og dessuten kom bølgen akterfra. Først på den lille strekningen fra Bjørkøya og inn til Vollen merket jeg egentlig at det blåset litt.

På Vollen er det så greit lagt opp at man kan ligge gratis noen timer hvis man bare skal innom (uten strøm dog), så jeg tok en gratisbillett og orienterte meg litt i området for å finne hvor jeg skulle legge båten når den skulle vaskes. Jeg hadde nemlig tatt mye kortere tid enn jeg hadde beregnet, så jeg hadde faktisk nærmere 45 minutter å “sose” rundt før det var min tur.

Jeg har jo vært på Vollen tre ganger før, første gangen la jeg til ved gjestebrygga som nå, og gikk til Oslofjordmuseet, andre gangen skulle jeg på seminar på Leangkollen og tok båten til Vollen og deretter buss til Leangkollen. og tredje gang la jeg båten ved de nye bryggene på Oslofjordmuseet under et nytt besøk der.

Jeg fant raskt hvor båtvaskeanlegget var, ettersom det var på baksiden av restauranten og gjestebrygga, og der var en litt større cabincruiser i gang med vasken. Fant ut at jeg dermed måtte ta båten ut fra gjestebrygga og deretter rundt på utsiden av bryggeanlegget  og ta til babord (vest).

Siden jeg hadde litt tid før båtvasken gikk jeg opp til det lille handelssenteret med hvite trebygninger i Sørlandsstil og forskjellige små butikker. Ikke så mye for meg, men målet mitt var et besøk på Café Oscar.

Det ble en kaffe der samt litt godt vomfyll – en stykke ostekake og hjemmelaget mazarin(?) – og jeg nøt samtidig utsikten fra terassen. 

Deretter gikk jeg ned til båten og tok turen rundt bryggeanlegget og inn i båtvaskebåsen. Han som sto ansvarlig for vasken var litt usikker på hvor langt han kunne kjøre vaskebørstene på snekka mi og måtte derfor få sjefen til å komme ned og ta en titt.

Etter en kort befaring ble det klart at de ville stoppe vaskebørstene rett før roret og propellen. Det betyr at selve propell og ror og bakre del akter av båten ikke ble vasket, men det var jeg forsåvidt klar over.

Slikt sett er det kanskje båter med drev som har mest utbytte av en slik vask ettersom vaskebørstene kommer til over hele bunnen når drevet er oppe.

Men jeg ville nå uansett prøve dette ut. Meningen er å heise båten opp en dag i begynnelsen av august for å vaske og polere båten, samt reparere noe glassfiberskader, og da får jeg også tatt en titt på bunnen og se hvor effektiv vasken har vært. Samt spyle unna den groen som måtte være igjen. Kan da umulig komme så mye groe under båten på en måneds tid at jeg ikke får et inntrykk av hvor effektiv vasken har vært?

Det hele tok vel ikke mer enn 15 minutter, så var det bare å kaste loss! På hjemturen tok jeg en litt raskere rute, så jeg dro på utsiden av alle øyene og dro over til Nesodden da jeg var på utsiden av Vassholmene. På den måten rakk jeg også uten problemer ferga fra Nesodden klokka 15 og kom meg på jobben tidsnok! 🙂

Under en liten videobit jeg har mekket sammen i full fart…

 

Legg gjerne inn en kommentar!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggere liker dette: