Sørlandsferien i tall

Årets største opplevelse på sjøen var selvsagt den over tre uker lange båtferien til Sørlandet i august/september. Jeg har gått gjennom en del notater og øyeblikk og avslutter hele føljetongen fra båtferien 2018 med litt tallmateriale.

Totalt i løpet av de 23 dagene jeg var på tur tilbakela jeg 447,5 nautiske mil fram og tilbake! Tør nesten ikke å tenke på hvor mange nautiske mil jeg kommer til å ha tilbakelagt når året er omme.

Antall motortimer (altså når motoren har vært i gang og båten i bevegelse) kom på denne turen opp i totalt nesten 110 timer. Gjennomsnittsetappen ble dermed på fem timer og 17 minutter.

Lengste etappe ble foretatt 15. august og var på 41,7 nautiske mil og tok ganske nøyaktig 10 timer! (Jeg somlet bort en drøy time ved å først prøve å dra ut Galtesund ved Arendal for så å snu og ta innerste lei).

Etappen:

Risør – Lyngør – Gjesøya – Snaresund – Eikelandsfjorden – Flosta – Klokkøya – Eydehavn (møtte Maud-slepet)– Tromøysundet – Arendal – Galtesund – Havsøya – Galtesund – Arendal – Skarvedalen – Hølen – Tangen – Nidelva – Vippa – Ramsøya – Rødskjær – Jerkholmen – Hesnessund – Smørsundet – Grimstad.

Korteste etappe ble foretatt to dager senere og var på bare 5 nautiske mil. Turen fram og tilbake over byfjorden til folkehøgskolen yngstejenta nå går på tok 1 rimne og 20 minutter (med nærmere fire timer i land før returen).

I Spangereidkanalen august 2018

Etappen:

Kristiansand – Byfjorden – Dvergsnestangen (landhugg) – Byfjorden – Kristiansand.

Jeg valgte å toppe tanken på Vallø på returen, så totalt kom regningen på diesel for hele Sørlandsturen på 2152,74. Da får vi ta med at jeg hadde såvidt over halv tank da jeg dro fra Oksval. Fylte første gang i Stavern, en gang i Kristiansand og en gang i Lillesand (pluss toppingen på Vallø, i underkant av ti liter)..

Dieselutgifter per dag ble da 93 kroner og 59 øre! Den absolutt dyreste dieselen ble tanket hos Lillesand Marina – utsugere som tok hele 13,45 kroner per liter! Skulle vært gjella hele gjengen! Nuvel, ikke så veldig gode priser for en som er bortskjemt med rimelig diesel i sentrale strøk, så rimeligste ble de 12,15 kronene som jeg betalte per liter på Vallø utenfor Tønsberg på returen.

Var 23 dager i båten og hadde bare to dager med ordentlig dårlig vær, da jeg ble ett døgn ekstra i Grimstad på veg “nedover” og på returen med ett døgn ekstra i Lillesand.

Gaupholmen, nydelig farge på sjøen!

Jeg var også ett døgn ekstra i Farsund, men det var ikke bare på grunn av været (vinden var vel OK, men det regnet omtrent hele dagen), men mer at jeg ville slappe litt ekstra av og ikke hadde lyst til å starte på returen (jeg hadde mer lyst til å fortsette og vurderte seriøst om jeg skulle dra til Lyngdal på dag to…).

I Kristiansand var jeg forøvrig fra fredag kveld til mandag formiddag, men det skyldes at jeg hjalp yngstedattera mi til folkehøgskolen med bagasje og slikt, og deltok på et åpningsarrangement for foreldre og elever.

Gjestehavnavgiftene varierte veldig. Den dyreste var i Arendal på returen, der det ble over 300 kr – 300 for selve avgiften, og deretter tillegg for dusj og vask. Billigst ble Mandal, som i samme uke bare tok 100 kroner og allerede hadde halvert avgiften, mens Arendal kjørte full pakke. Så ble det gratisovernatting i uthavna på Stokken og i Risør på returen. Sistnevnte rett og slett fordi det ikke finnes noen automat, Vipps eller andre former for betaling utenom hovedsesongen. Den blide jenta som manuelt krevde inn havnavgiften på veien sørover var en veldig hyggelig introduksjon til Risør og Sørlandet.

Totalt kom jeg opp i 2035 kroner i gjestehavnsavgifter, det synes jeg heller ikke var så dårlig!

De største øyeblikkene fra turen er det vanskelig å velge, men overnattingen på Eigebrekk hos en pensjonert jobbkollega, Reddalskanalen og turen gjennom Nidelva og Arendal, Flosta, møtet med Maud, overnattingen på Stokken og ikke minst å møte andre båtfolk som Per og Bente, Eirik og rederinnen, gjensynet med Bjørn i Arendal og ikke minst Jan Helge på Stokken er veldig gode minner å ha med seg.

Ikke fullt så hyggelig med opplevelsene med motortrøbbel og lekkasje fra pakkboksen samt sur havnevakt i Kragerø, men disse opplevelsene var da også i mindretall.

Av de byene jeg fikk besøke er det vel Risør, Mandal og Tvedestrand som jeg synes var koseligst og landhugget i Portør vil jeg heller ikke ha vært foruten!

I det hele tatt – svært mange høydepunkter!

%d bloggere liker dette: