Ny bommert…

Lista over mine tabber som båteier begynner å bli lang… På den annen side kan jeg jo håpe at jeg har klart å gjøre meg ferdig med de aller fleste nybegynnertabbene når båtsesongen setter i gang for alvor til sommeren? Nåvel, dagens blemme er ikke veldig stor, men dog…

Har lest meg opp litt på batterier, og kommet til at det kanskje er best at jeg skaffer meg et ekstra forbruksbatteri til sommeren og langturen. Boka “Strøm om bord” har jeg også lest, og der er det et eget kapittel om batterier.

Jeg har jo vært veldig opptatt av dette med batterier, og helt i begynnelsen var jeg også noe bekymret for at all denne båtbruken min skulle gå over batteriet. Batterilader for stille vintre og stunder er innkjøpt for lading via landstrøm når det blir behov for det.

Nå har jeg ikke bil, så min kjennskap til batterier utover de man putter inn lommelykter og trådløse datamuser er veldig begrenset. Det var derfor en aha-opplevelse da jeg tidligere i fjor høst ble fortalt at det ikke var noen fare for at batteriet skulle bli utladet på grunn av båtbruken min, fordi det jo ble ladet opp igjen av motoren når jeg drev og daffet rundt på fjorden!

IMG_2954Likevel hadde jeg fått med meg noe om batterivann og nivå på dette i batteriet, og at det var viktig med etterfylling hvis nivået begynte å bli lite. Men vann fra springen kan man ikke bruke! Spesialvann for batterier måtte kjøpes inn. Noe jeg gjorde på impuls da jeg var innom en bensinstasjon i slutten av oktober. Ikke så veldig lenge etterpå var flaska også fraktet om bord i Bergtatt, men så har den bare blitt liggende der.

Jeg var derfor noe bekymret da jeg åpnet dekksluka til batterirommet og skulle sjekke batteriet her forleden. Tilstandsmåleren var grønn, så da så jo alt bra ut, men jeg tenkte jeg skulle se hvordan nivået var likevel, slik at jeg kunne etterfylle batteriet med egnet avionisert vann hvis det var behov for det. Ble litt forvirret da jeg ikke kunne finne noe sted å fylle opp med batterivann! Klødde meg i hodet og så nærmere på det. Så at det var et Biltema-batteri og noterte varenummeret for så å søke det opp på iPaden mens jeg først satt i båten.

Stor var derfor overraskelsen da jeg fant ut batteriet jeg har er et såkalt vedlikeholdsfritt batteri! Et SMF-batteri som bygger på kalsium/kalsium-teknologien, ifølge Biltema. Fant ikke noe ut om kalsium/kalsium-teknologien i strømboka mi, men saken er uansett at dette batteriet ikke trenger noe påfyll av batterivann! Faktisk trenger jeg ikke gjøre noe med det i det hele tatt! Bortsett fra å bytte det når det en gang gir opp…rent bortsett fra å fjerne rusten på polene og smøre dem inn.

Og batteriet skal ha lang holdbarhet og lengre brukstid etter lading enn andre batterier…

Så da sitter jeg her med en flaske batterivann til overs, og enda en erfaring rikere! Noen som trenger en sånn flaske? 😀

%d bloggere liker dette: