Første tur etter vinterferien

Onsdag kom jeg meg endelig ut i båten igjen! Og brukte anledningen til en tanketur til Kongen Marina på Frognerstranda. Noen skikkelig vinter ser ikke ut til å komme med det første, og det er meldt plussgrader til langt ut i mars, så da er det ingen grunn til å ikke fylle tanken!

Etter en deilig vinterferie i solfylte Nice, Monaco og i Italia, der man kunne gå i t-skjorte eller i verste fall tynn genser, så er det 3-45- varmegradene som er hjemme i Norge og på Nesodden nesten som vinter å regne! Ferieturen til Monaco bød forøvrig på en stor overraskelse, men det skal jeg skrive et eget innlegg om, men jeg kan røpe at også det dreier seg om båter…

Nok om det. Jeg rakk jo en tur ut på fjorden før vinterferieuka, og ble noe irritert når det viste seg at kortautomaten på Lindøya ikke fungerte, så noe av det første jeg måtte gjøre denne gangen, var å sørge for nok diesel på tanken. Etter at jeg slapp opp for diesel da jeg hentet båten i oktober, har jeg sverget på at det ikke skal skje igjen! Og siden jeg brukte reservekanna på forrige tur, fant jeg ut at jeg måtte fylle den og deretter fylle den på tanken igjen før jeg tok sjansen på å kjøre en ny tur, med hovedformål å fylle opp hovedtanken skikkelig. Jeg trodde det var nok igjen på tanken til å ta meg til Kongen (ville ikke kjøre til Lindøya igjen i tilfelle kortautomaten der ikke var reparert), men i februar, hvor det ikke er så mange andre båter ute, så ville jeg ikke ta sjansen på å gå tom.

Derfor stakk jeg nedom båten tirsdag for å sjekke at alt sto bra til og for å bytte sjakkel på en av fortøyningene. Den hadde nemlig røket på siste tur og jeg måtte bruke en nødløsning før jeg dro på ferie. Mens jeg var i Nice kjøpte jeg meg jaggu en slik sjakkel, så da tok jeg den med og byttet den med en gang. Sjekket at alt ellers sto bra til, men ble noe overrasket da jeg så at ledningen til landstrømmen var fjernet. Støpselet var rett og slett tatt ut av uttaket på brygga! Aner ikke hvorfor, satte den i igjen og alt fungerte som det skulle, så hvorfor den lå der på brygga aner jeg ikke! Ble noe irritert, det må jeg innrømme, men det har jo vært såpass mildt at ingen skade har skjedd.

Uansett, rasket med meg den tomme reservekanna på fem liter og dro deretter til byen der jeg hadde noen andre ærender. Jeg er nemlig usikker på om jeg kan bruke vanlig bensinstasjonsdiesel på en båtmotor, jeg mener å ha lest at man ikke anbefaler det, så da hadde jeg to valg: Å dra til Kavringen på Nesodden eller stikke innom Kongen Marina i byen. Og siden jeg uansett skulle til byen ble det siste alternativet valgt.

Da jeg var ferdig med ærendene tok jeg bussen tilbake til Aker Brygge og spaserte deretter bort til marinaen og fylte på kanna der. Slo av en prat med han som stod i kiosken der, og han fortalte at de ikke hadde satt opp prisen på dieselen ennå, etter frøken Jensens bravader som finansminister, så derfor skulle prisen være under 12 kroner literen fortsatt.

IMG_5357Ettersom Lindøya etter nyttår plutselig er blitt mye dyrere, med en pumpepris på 13,65, tenkte jeg at jeg skulle dra rett til Kongen dagen etter med båten for å fylle tanken der. Etter at jeg hadde fylt reservekanna og kikket på kvitteringen så jeg imidlertid at prisen på Kongen var 12,49 literen, så han som jobbet der var nok ikke helt oppdatert. Men uansett, billigere enn Lindøya og sannsynligvis også billigere enn på Kavringen, som før nyttår lå på hele 12,55.

Vel, det var altså tirsdag kveld! Nyter en friuke nå før jeg begynner å jobbe igjen, så dagen etter denne “påfyllingsturen”, onsdag, tok jeg med meg kanna samt termos og alt det andre pikkpakket jeg bruker å ta med, ned til båten. Klokka var da rundt halv tre på ettermiddagen, så jeg var sent ute, liker å dovne meg litt på slike fridager… Men nå har det allerede begynt å bli merkbart lysere på ettermiddagen, så jeg visste at jeg hadde et par timer på meg.

Må jo også innrømme at det ikke fristet med tur når jeg oppdaget at det snødde på tidlig formiddag! Men etterhvert ble det opphold, og da dro jeg ned til båten, fylte opp tanken med dieselen fra reservekanna, og satte kursen rett mot Kongen marina for mer påfyll.

IMG_5367Det var som sagt oppholdsvær og lite sjø i tillegg. Så dette ble bare kos!

Da jeg kom til Nakholmen oppdaget jeg imidlertid noe vrakgods som lå i vannet, blant annet noen treplater. Kjørte derfor litt forsiktig gjennom det farvannet og tenkte litt på den snekka som i januar lå løs i strandkanten på Nesodden. Lokalavisa etterlyste den senest 4. februar og skrev da at man trodde den kunen drive i retning Oslo. Derfor tenkte jeg kanskje at dette kunne være noe treverk fra innredningen.

Så ikke noe mer, så jeg satte kursen over fjorden og forbi Dyna fyr, med stø kurs mot Kongen. Alt gikk knirkefritt og jeg ble ønsket velkommen til marinaen av en liten kattepus som så nysgjerrig på meg der jeg balte med fortøyningene da jeg la til. Fylte opp tanken med rundt 17 liter, så jeg hadde mer enn nok i tanken etter påfyllet fra reservekanna (og forsåvidt før den også) og deretter fylte jeg opp reservekanna før jeg dro igjen.

IMG_2968[1]IMG_5385På vei over fjorden i retning Lindøya kom først danskebåten sigende, og deretter den nye politibåten til Oslo politidistrikt. Første gang jeg så den i “levende live” –  har fram til nå bare sett den ligge ved kaia nedenfor Akershus festning.

Kjørte deretter forbi Lindøya og passerte Heggholmen før jeg la til i Oksval båthavn igjen litt før klokken 18. Da var det fremdeles litt lys igjen, men etter at jeg var ferdig med fortøyningene var det blitt helt mørkt. Det kommer fort, mørket!

Totalt ble turen på to timer og ti minutter med opphold og tanking, og jeg var veldig fornøyd med turen! Det begynte riktignok å regne på tilbaketuren, men det legger ingen demper på gleden av å være til sjøs.

Og ennå har jeg noen fridager igjen…. 🙂

%d bloggere liker dette: