En knop mer!

Trodde virkelig ikke at den vasken som ble gjennomført torsdag skulle ha så mye å si! Men når jeg benyttet anledningen lørdag til å ta en rask liten tur på fjorden, så la jeg merke til at noe var annerledes.

Når båten ble heist opp torsdag og jeg så det som var under av groe og slikt, så ble jeg overrasket, for jeg synes ikke det var veldig stor forandring siden jeg hadde den oppe i desember. Noe av grunnen til det er jo selvsagt at det blir mindre groe og algevekst om vinteren med kaldere vann, men også kanskje det at jeg har brukt den så mye? Det siste er jeg litt mer usikker på, men kanskje?

I tillegg til et litt tynt belegg var det klaser med skjell her og der, spesielt rundt roret og ved propellen, samt noen steder langs kjølen.

Jeg inspiserte selve kjølen veldig nøye med tanke på den lille grunnstøtingen jeg hadde i januar, men det var ikke antydning til noen skade heller.

-De bygde dem solide på den tiden, sa havnesjefen.

Og han har nok et poeng der.

IMG_4805Men uansett, etter vask, polering og maling med bunnstoff, så var jeg jo litt spent på om det hadde noen virkning.

Og når jeg kjørte ut av båthavna og satte kurs retning Langøyene, så ble jeg positivt overrasket. For det viste seg nemlig at motoren trengte langt mindre turtall nå for å komme opp i hastighet.

Med rundt 2.000 omdreininger gjorde jeg før rundt 4,2 knop, nå lå jeg godt over 5 knop! Og med rundt 2.500 omdreininger var jeg oppe i 6 knop. Uten at jeg syntes å høre at motoren protesterte av den grunn.

Jeg har hatt motoren oppe i 6,2 knop på det høyeste før, når jeg skulle prøve selgerens påstand om at toppfarten var 7 knop. Men denne lørdagen kom jeg glatt opp i 7,2 knop! Og det er ny rekord! Da syntes jeg riktignok at det begynte å lukte litt brent etter noen minutter,så jeg satte ned hastigheten til mer normale 5 knop…

Nå er det ingen knopmåler i båten, så jeg måler knop ved hjelp av apper på iPhone og iPad. Jeg vet ikke hvor nøyaktig de er, men jeg prøvde meg med fire forskjellige, og den jeg stoler mest på ga meg 7,2 på det høyeste. Den som jeg vet er litt for optimistisk målte meg til 7,7 knop, og det tror jeg ikke på…

IMG_9053Jeg glemte meg litt med dette med å måle farten når jeg kjørte ut av havna, men når jeg kom fram til Langøyene og kjørte langs øya, så synes jeg plutselig at det gikk litt fortere enn vanlig, og da så jeg jo at jeg lå på 5,3 knop når jeg trodde jeg lå langt under 5 knop.

Da kjørte jeg bort fra Langøyene, rundet Husbergøya og satte kursen tilbake mot Oksval. Det var på det siste strekket jeg eksperimenterte litt.

Nå kan jo selvsagt strøm og vind ha sitt å si, og det blåste litt denne lørdagen, det var ikke helt blikkstille da jeg var utpå, men når jeg kjørte mot Oksval og gjorde de målingene jeg har beskrevet, så hadde jeg faktisk motvind!

Positivt overrasket må jeg si at jeg er. Nå er jo ikke fart det viktigste for en som pusler med en snekke, men 1 knop mer i marsjfart til for eksempel Oscarsborg gjør at jeg er framme ganske mye tidligere enn før. Og bedre drivstofføkonomi er det også. Jeg bruker jo mindre diesel når båten har mindre motstand når den glir gjennom sjøen.

Men jeg hadde som sagt ikke trodd at det ville være SÅ stor forskjell!

IMG_9072

%d bloggere liker dette: