Endelig på tur igjen!

Lørdag kom jeg meg endelig ned i båten igjen, seks og en halv dag etter at jeg kjørte inn i båthavna etter tidenes guttetur! Været den siste uken har nemlig ikke vært helt ideelt snekkevær, og dermed har jeg blitt på land.

I begynnelsen av uka var jeg opptatt med en del andre ting, og når jeg endelig var klar til å komme meg til sjøs igjen, kom det tre dager på rad med forsåvidt fint vær, men med for mye vind. Når det blåser mellom 7 og 10 sekundmeter vind innerst i Oslofjorden er det ikke veldig koselig å stampe avgårde i en liten snekke.

Jeg ville heller hatt overskyet og lett regn med stille sjø enn 25-26 grader og kraftig vind… men slik gikk det ikke! Og det har blåst såpass kraftig at det ikke en gang var noen vits for meg å dra ned til båthavna for å sjekke for sikkerhets skyld.

Men da kom altså denne velsignede lørdagen da, som riktignok begynte med kraftig regn, lyn og torden, men som deretter oppførte seg pent resten av dagen. Når jeg dro ned til havna litt før klokken tre på ettermiddagen viste værvarselet at det skulle blåse 3-4 meter i sekundet ved Oksval, men at det skulle gå ned til under 2 før det i 17-18-tiden skulle stige opp mot 5-6 og deretter faller kraftig.

Virkeligheten denne lørdag ettermiddagen viste seg å være noe helt annet. Det var omtrent speilblankt fra start til mål, og jeg var utpå i nesten fem timer…

kalvenMen det begynte dårlig. Da jeg startet opp båten og bakket pent ut av båsen kom problemet. For da jeg skulle kjøre båten forover hadde roret nok en gang låst seg, og båten ville kun svinge til styrbord, noe som både var gal retning og relativt uhensiktsmessig hvis jeg skulle ut på tur…

Og roret rikket seg ikke. Jeg satte giret i fri, men roret sto like dønn fast. Jeg stoppet motoren og lot båten drive litt utenfor båsen mens jeg gikk akter og kikket ned under båten. Og ganske riktig, roret var låst. Dette har jo skjedd fra tid til annen, men det er lenge siden nå, og det var jo typisk at det skulle skje nå! Jeg gikk tilbake til rattet og prøvde å svinge på det igjen, men til ingen nytte.

Tok deretter fram båtshaken og bøyde meg over rekka og prøvde å dytte roret på plass (det har en svær rund greie rundt seg som jeg ikke husker hva heter i farten), men det satt fremdeles fast. Jeg prøvde på nytt enda noen ganger, og plutselig løsnet det! Jeg startet deretter motoren igjen og ganske riktig, nå kunne jeg snu og røre på ratt og ror uten problemer!

Det hadde vel tatt nærmere ti minutter å få løst dette, men da var jeg til slutt på vei ut av havna!

Det første jeg gjorde var å sette kursen mot Husebergøya. Jeg hadde egentlig ikke noe bestemt mål denne gangen, men jeg ville først litt utpå fjorden fordi jeg måtte bruke lensepumpa til å få ut endel vann som hadde samlet seg i kjølen, og siden det også er noe olje og fett i vannet, så ville jeg gjøre det når jeg var midt utpå, ikke inne i båthavna.

Egentlig skulle jeg gjøre dette forrige lørdag, men jeg glemte det helt. Og grunnen til at det hadde samlet seg så mye vann er egentlig litt morsom… Båten ble jo brukt til en skikkelig guttetur sist helg, og i den forbindelse hadde en av gutta kjøpt med seg noen store isposer med ferdige isbiter som han hadde plassert ølen i for å holde den kald. Dette var plassert i vanlige bæreposer. Det lille bærbare kjøleskapet som fulgt med båten er ikke veldig effektivt,og i tilleg litt lite, så det var i utgangspunktet en god ide, og ølen holdt seg god og kald helt til vi kom fram til oppankringstedet.

kart
Jeg håper virkelig det blir noe av turen til Sverige. Jeg er i alle fall klar!

Men alle disse isbitene smeltet jo jevnt og trutt i 30-gradersvarmen forrige helg, og vannet ség ned i kjølen. Flere liter. Meningen var å pumpe ut dette allerede da vi dro fra Håøya forrige lørdag, men dette hadde altså gått i glemmeboka. Men ute på fjorden stoppet jeg båten og fikk pumpet ut restene etter gutteturen til slutt! Jeg har bare en manuell lensepumpe, men det fungerer prikkfritt, så det var fort gjort.

Etter at dette var gjort, lå jeg og duppet ikke så veldig langt fra Husebergøya i kanskje så mye som en time. Jeg gikk akter, tok fram kartlupe og det nye svenske kartet jeg kjøpte inn for et par uker siden, med kart fra rundt Hvaler og ned til Ramsø omtrent. Sammen med Havneguiden så jeg litt på gjestehavner og uthavner og kikket på kartet for å gjøre meg mer forberedt til den utsatte båtferien.

Mens jeg holdt på med dette drev jeg stadig nærmere en seilbåt som også så ut til å ta det rolig denne ettermiddagen, og til slutt fant jeg ut at det kanskje var best å fyre opp motoren før vi lå longside hverandre… Da satte jeg kursen mellom Langøyene og Husebergøya og kjørte deretter langs Langøyene på Oslosiden.

IMG_9212
Dette er et “før”-bilde, skal ta “etter”-bilde neste gang!

Da la jeg merke til at disse to svære fortøyningsbøyene av metall som jeg tidligere har omtalt, hadde blitt pusset opp. Jeg glemte selvsagt å ta bilde av dem (!), men begge to var nå kritt hvite og tydeligvis malt. Bildet til høyre viser disse slik de så ut før, ganske møkkete og rustne, men nå lå det til og med en liten flytebrygge festet til den ene, sikkert til bruk for de som drev og malte. Får huske å ta bilde av disse neste gang.

Kjørte deretter nesten tilbake igjen til der jeg lå sist, ved å runde Langøyene og kjære til jeg lå litt utenfor Husebergøya igjen. Da lot jeg nok en gang motoren få hvile litt og la meg ned på aktersofaen bare for å slappe helt av og få litt sol på kroppen igjen. Båten er nemlig det eneste stedet hvor jeg lar t-skjorta falle…

sjurs
Lastebåter ved Sjursøya.

Etter å ha slappet av en god stund fyrte jeg nok en gang opp motoren og kjørte denne gangen langs Langøyene på Nesoddenside, inn ved Rambergøya og deretter mot det jeg kaller “veikrysset”. Der kjørte jeg til styrbord mellom Hovedøya og Bleikøya og rundet sistnevnte slik at jeg kjørte mellom Bleikøya og Sjursøya. Satte deretter kursen mot Malmøykalven og lå og duppet litt der igjen.

Denne litt rotete turen ble avsluttet med at jeg kjørte mellom Husebergøya og Langøyene på vei hjem til Oksval. Ikke så veldig langt fra Oksvalflua stoppet jeg båten igjen, og tok en ny timeout. Denne gangen gikk jeg akter og begynte å pusse og vaske på en av fenderne. Møkkete fendere er visst litt fyfy blant båtfolket, så jeg ville se hvor vanskelig det var å få de rene igjen. Holdt på med den ene som var mest møkkete til jeg ikke gadd mer, og den ble ganske mye renere enn den var før jeg satte igang. Så på Dagsrevyen på iPaden mens jeg holdt på.

bleik
Bleikøya til høyre.

Når jeg var ferdig så jeg at det kom litt mørke skyer over Oslo igjen, og da fant jeg ut at det var på tide å ta ned bordet akter og pakke sammen kartene jeg hadde studert. Satte deretter farten opp og kom meg tilbake i båthavna.

Selv om jeg hadde vært utpå i fem timer og tre kvarter, så hadde vel over tre timer bestått i å ligge stille med motoren av og bare slappe helt av. Det synes jeg var helt OK å gjøre denne lørdagen, selv om turen som tur sådan vel er den mest rotete jeg har gjennomført hittil!

Nå har jeg en nattuke på jobb igjen etter tre ukers ferie og avspasering, så har jeg nye tre uker med ferie og avspasering, og da håper jeg at Sverigeplanene endelig går i oppfyllelse!

Kun mobilen med meg på denne turen, så noe eget bildegalleri blir det ikke denne gangen!

Related Images: