Båter i sjøen

I dag blir det en liten pause i turrapportene fra båtferien min. Istedenfor tenkte jeg å nevne høstens høydepunkt for båteiere her på Østlandet, messen Båter i sjøen som i år er lagt til Aker Brygge.

IMG_1316Messen åpnet i går, og jeg stakk en tur innom for å kikke litt. Jeg er jo ikke på jakt etter noen ny båt, men å kikke litt rundt har jeg jo ikke noe imot. Og jeg endte også opp både med å bli abonnent på Båtmagasinet – som jeg har tenkt på en stund uansett – og å få en hyggelig prat med folkene fra Yanmar.

Jeg tror faktisk aldri at jeg har vært på en båtmesse, kanskje på gode, gamle Sjølyst for lenger tilbake enn jeg egentlig har lyst til å huske, men jeg er jaggu meg ikke sikker!

Båter i sjøen hadde jeg faktisk tenkt å besøke i fjor, for da var messa plassert rett utenfor jobben min, på Sørenga. Men den uka hadde jeg friuke og var derfor opptatt andre steder.

Men når messa til slutt ble plassert på Aker Brygge, så var det lett å ta seg turen dit denne gangen. Og til forskjell fra andre messer, så foregår jo ikke dette i en stor messehall, her ligger båtene og dupper i sjøen og du får jo en helt annen opplevelse og inntrykk av dem.

De fleste båtene her er “way out of my league” når det gjelder prisklasse, men det er jo litt morsomt å se på dem, da, det må innrømmes!

IMG_1325

Trawler i særklasse!

Jeg har jo planer om å kanskje skaffe meg en større båt når ungene er ute av redet, og ikke minst når jeg har klart å legge til side litt penger, fordi jeg ser det som veldig attraktivt å bo i båt. Derfor var jeg veldig nysgjerrig på de litt større båtene av Trawler-typen. Det er jo båter som har farten til felles med snekker, for å si det slik, men som er store og romslige.

Jeg ser nok at det er slike båter som er det mest sannsynlige at jeg etterhvert kan havne i, hvis drømmen og planene mine klarer å møtes en gang i framtiden…helt billige er de jo ikke. Ny Trawler blir det nok ikke uansett, hvis da ikke telefonen fra Hamar skulle komme, men det fordrer jo at jeg begynner å levere kuponger, noe jeg vil ikke har gjort på 15-20 år…

Men det er vel minst 7-8 år -for å ikke si 10 – til jeg eventuelt vil vurdere å bo i båt og dermed skaffe meg en større. Og jeg er veldig fornøyd med min 24 fots Nidelv! Den er akkurat passe stor for meg, ikke minst med tanke på at jeg er alene om bord mesteparten av tiden.

IMG_1320

Nidelv

Jeg stakk innom Nidelvs båter også, og fikk en prat med representanten deres. Nå lages jo Nidelv i Kina, og særlig den ene av de to som var utstilt falt i min smak. Han som jeg snakket med mente at kvaliteten var like god som om den ble bygget i Norge og fortalte at han bodde i Kina selv og fulgte produksjonsprosessen nøye for å sikre at det ble gjort ordentlig. Jeg er ikke den riktige til å bedømme det, men konstaterer i alle fall at min 74-modell bygd i Norge er skikkelig håndtverk…

Jeg fikk også en lengre prat med folkene fra Yanmar Norge. Det er jo en 30 år gammel Yanmar-motor som står i min 40 år gamle båt, og den har ikke vist antydning til å svikte ennå, selv om jeg er mentalt innstilt på at det kommer til å skje i løpet av noen år. Jeg fortalte dem at jeg hadde en 30 år gammel motor som bare gikk og gikk og gikk, og de flirte litt og sa at akkurat det var det flere som hadde kommet og sagt til dem denne dagen!

De var jo litt smilende enig med meg at det kanskje var dårlig forretningside å lage motorene så gode at de holdt så lenge! 😀

Ikke desto mindre fikk jeg sett nærmere på en helt ny Yanmar som ville passet perfekt om bord i Bergtatt. Det må innrømmes at den så veldig bra ut! Og jeg regner vel med at teknologien har kommet noe lengre siden 1984, så motoren både bruker mindre diesel og ikke minst bråker mindre. Motoren jeg så på bruker jo mye mindre turtall enn den jeg har nå for å komme opp samme fart, og dermed blir den automatisk mer stillegående. Nå er jeg ingen motorekspert, men jeg tror den siste setningen skal være riktig! 🙂

Jeg leker jo med planene om å kanskje sette inn en elektrisk motor når min 3GMD til slutt gir seg, men hvis den gir opp før jeg regner med og batteriteknologien ennå ikke har kommet langt nok til at jeg får en viss operasjonsradius, så er jeg ikke fremmed for å investere i en ny Yanmar. Tross alt var ikke prisen SÅ skremmende, selv om den vil koste dobbelt så mye som det jeg opprinnelig ga for båten…

Jeg plukket også med meg noen brosjyrer og prislister på kartplottere både fra Garmin og Raymarine – selv om folka på standen var overraskende lite opptatt av å huke tak i meg – ettersom også kartplotter står på innkjøpslista etterhvert. Synes ikke messetilbudene de hadde var så veldig imponerende, så det kan jo hende at jeg slår til på et januarsalg hos en eller annen forhandler.

IMG_1331

Marex Duckie…

Akkurat som jeg abonnerer på to trommeblader, abonnerer jeg nå på to båtblader. Fra før av får jeg Båtliv i postkassa, og nå vil også Båtmagasinet dukke opp der. Det var lett for selgeren på standen å overtale meg ettersom jeg i lengre tid har vurdert det fordi jeg jo kjøper alle utgavene som kommer uansett…

Fikk med meg september-nummeret fra standen og der var det spesielt én artikkel som jeg studerte nøye når jeg tok Nesoddenferga tilbake, og det var en om skifting av vinduslister. Jeg har jo et vindu foran på styrbord side som lekker litt, og har det på lista mi. Det må tettes før det oppstår skader inne i båten, og vidundermiddelet Captain Tolley ser ikke ut til å hjelpe. Så da er det greit med tips om framgangsmåte.

Jeg likte ellers de relativt spreke båtene fra Uttern og Windy som jeg så, mens jeg stusset litt over en slags snekke-variant fra Marex. Den har snekke-skroget, men en helt åpen løsning. Duckie er navnet. Jeg må innrømme at den ikke helt falt i smak, selv om jeg ble begeistret først da jeg så det umiskjennelige skroget. Men Marex skal i alle fall ha honnør for å prøve å fornye snekka. Det kan jo hende at denne varianten slår til hos litt yngre kjøpere? Motorene som leveres til den var på henholdsvis 80 og 110 HK hvis jeg husker riktig, og det er jo ikke småtterier.

IMG_1334

Riva

Men den båten som nok gjorde mest inntrykk på meg var italienske Riva. De hadde flere modeller som lå der på utstilling, og det var en estetisk nytelse å se på dem. Smykker på vannet kan man vel kalle der. Men med priser som såvidt ligger under 6 millioner kroner bli det med å se på, ikke røre…

Messa startet opp torsdag, men pågår hele helgen, så det er bare å stikke innom, om ikke annet for å titte og bli inspirert og la seg begeistre!

 

 

 

%d bloggere liker dette: