Endelig på Sverigetur! – Del 1

imageDenne helgen fikk jeg endelig gjennomført en skikkelig Sverigetur – med overnatting! Riktignok kortere enn opprinnelig planlagt, men ut i fra alt som har skjedd med meg i år, så er jeg likevel fornøyd!

Turen gikk altså fra Bakke til Strömstad, og i bakhodet lå også ideen om å komme seg enda lenger sørover og kanskje en gjenvisitt til Koster.

Første etappe startet allerede på fredag, etter middag. Jeg kunne nok også ha dratt etter at treningen etter lunsjen var gjennomført, og fått et par ekstra timer på sjøen, men jeg valgte å ta det rolig. Turen gikk derfor fra Bakke til Halden.

Jeg hadde på forhånd beregnet at turen til Strömstad vil ta mellom 5,5 og 6 timer, og jeg fikk ganske så rett i det.

Jeg dro ut fra Bakke så sent som 16.45, og det var allerede begynt å mørkne da jeg putret utover Iddefjorden. Jeg hadde med meg et ekstra klesskift, kamera og medisiner og var klar for en skikkelig helgepermisjon. Noen nødvendige innkjøp som litt mat og drikke ville jeg gjøre i Halden, samtidig som jeg skulle fylle opp tanken.

Inn til Halden fredag kveld.

Inn til Halden fredag kveld.

Turen til Halden gikk udramatisk for seg, det blåste litt, men ikke mye, og temperaturen var behagelig. Jeg valgte å fortøye til selve drivstoffbrygga denne gangen for å gjøre det lettvint. Årsaken er at jeg så på webkameraet at en annen båt hadde ligget der i mange timer, så da tenkte jeg at jeg kunne gjøre det samme. Drivstoffbrygga er nemlig en vanlig flytebrygge uten båser, slik at jeg kan legge til longside med båten. Det er det definitiv enkleste for meg når jeg skal komme meg ut og inn av båten med protese og krykker.

Jeg har tidligere tenkt at det ikke er lov å fortøye ved slike brygger og har da tenkt både på at det hele tiden kommer båter for å fylle opp tanken, men også at det kan være brannfarlig og en sikkerhetsrisiko.

Jeg vet ikke så mye om det siste, men siden dette var langt ute i oktober tenkte jeg at det umulig kunne være særlig trafikk der uansett, og jeg la båten min så langt vekk fra pumpene som mulig, men slik at slangen rakk fram slik at jeg fikk fylt.

Etter å ha fortøyd tok jeg en tur på land for å handle inn litt rask mat og noe å drikke. Etter at den jobben var unnagjort valgte jeg å bli i båten og ta tankfyllinga dagen etter før avreise istedenfor. Kveldsmat ble fortært og nettet sjekket, og til slutt sovnet jeg i sovepose og t-skjorte.

Tankene gikk da til oktober i fjor, da jeg overnattet i båten i Tåjebukta på Håøya og holdt på å fryse ball*** av meg… Da måtte jeg ha på meg både genser og jakke i soveposen (som er en tynn sommersovepose), men i år var det altså så mildt at en t-skjorte var nok!

Fortøyd ved drivstoiffbrygga.

Fortøyd ved drivstoffbrygga.

Lørdag morgen var jeg usannsynlig treg i avtrekket, sov vel helt til 10-tiden før jeg stod opp, satte på kaffekanna og spiste frokost. Etter  å ha fylt opp tanken pluss den ekstra store 20-literskanna jeg har, så var jeg ikke på vei ut av havna før klokka var godt og vel passert 11! Det var vel omtrent tre timer etter det jeg opprinnelig hadde planlagt…

Men i tillegg til godt sovehjerte skyldtes den sene avgangen også at det ved åtte-ni-tiden (ja, jeg var faktisk våken da!) var ganske mye morgendis/morgentåke, så jeg valgte å utsette avgangen litt – men kunne glatt dratt avgårde litt før 10…hvis jeg hadde vært litt raskere i avtrekket…

Uansett, jeg var endelig i gang, og skulle nå kjøre ut under Svinesundbroen i dagslys for første gang! Det var jo bekmørkt når jeg kjørte inn fjorden for tre uker siden! Verdt å ta med er også at jeg nå med denne etappen rundet 200 turer totalt med båten siden jeg kjøpte den for litt over to år siden.

Svinesundbruene i sikte.

Svinesundbruene i sikte.

På fredag hadde jeg vært inne til kontroll på Ahus, og sjåføren som kjørte meg innover fortalte meg litt om Iddefjorden. Han mente jeg fint kunne ha båten der til 26. november (når jeg etter planen er ferdig med oppholdet mitt på Bakke) fordi det sjelden var kommet is der på den tiden. Han ga også et svar på  hvorfor det ikke lå noen hummerteiner i fjorden: Det var fordi det er så mye brakkvann og ferskvann i fjordens innerste del at det rett og slett ikke er noe egnete forhold for hummer der. Men lenger ut i innløpet av Ringdalsfjorden, der Svinesundbruene er, der kan det ligge teiner, forklarte han.

Jeg så jo ikke noen særlige teiner på vei inn, men så var det til gjengjeld mørkt også da, så derfor var jeg litt spent på å se om det lå noen slike som jeg hadde passert i mørket for tre uker siden. Og ganske riktig, jeg så flere slike blåser og kuler liggende på begge sider når jeg nærmet meg utløpet.

Gammel tollstasjon?

Gammel tollstasjon?

Fikk tatt en del bilder når jeg passerte bruene, særlig var det et par bygninger på både den norske og svenske siden ved den eldste brua som så ut til å være ganske gamle. Nå kjenner ikke jeg historien til Svinesund, men jeg kan vel tenke meg at disse bygningene stammer fra tiden før det ble bygd bro her, kanskje det er eldre tollsteder fra den tiden man tok båt – kanskje ferge – over fjorden?

Etter at jeg hadde passert Mølen og Sponvika på styrbord side var jeg igjen ute på “åpent hav”, det vil si ute i Singlefjorden. Den ruten jeg skulle ta nå ned til der jeg skulle inn til Strömstad hadde jeg aldri tatt før. Denne delen av fjorden kalles for Sekken og er visstnoklike beryktet som “Gula Humpen” litt sør for Havstenssund på svenskesiden. Det kan nemlig være litt røff sjø i området til tider, og nå er det jo i tillegg høst, om enn en ganske mild en så langt.

Friskt, men langt fra verst!

Friskt, men langt fra verst!

Og ganske riktig, det blåste mer friskt når jeg kom ut i åpent lende, men ikke mer enn at jeg og båten fint tålte det. Jeg har vært ute i større bølger enn dette før, og siden jeg fikk dem rett mot meg, så unngikk jeg all rullingen som snekker gjør når de får vind og bølger inn fra siden.

Men det betød også at båten stampet litt nedover på vei mot Dynekilen og Tjurholmen, der jeg skulle “ta av” til babord for å dra inn mot Strömstad. Jeg valgte å ta akkurat den samme ruta (men i motsatt retning) som jeg gjorde på slutten av svensketuren min i fjor sommer, og når jeg kom inn ved Tjurholmen blåste det også ganske friskt, men her hadde vinden snudd noe, slik at jeg fortsatt fikk vinden inn forut.

Etter å ha kommet i ly av Nordre Langön jevnet det seg ut igjen, og det var nesten flatt vann et godt stykke. I dette området måtte jeg nærmest kjøre siksak mellom hummerteinene også, men jeg begynner å få et blikk for dem nå etterhvert…

Møtte svært få båter på denne etappen inn mot Strömstad, de fleste av fritidsbåtfolket har nok gått i land på denne årstiden. Det merket jeg når jeg kom inn til Strömstad, for i gjestehavna var omtrent alle plassene fylt opp av båter som lå i vinteropplag med presenninger og det hele over seg.

Jeg fikk litt problemer med å finne en plass til meg som passet. Jeg vil jo helst ha en flytebrygge der jeg kan legge til med bredsiden av båten, såkalt longside. Da er det enklest for meg å komme i land og inn i båten igjen nå som jeg er utstyrt med protese og krykke.

På vei inn gjestehavna.

På vei inn gjestehavna.

Jeg tok faktisk et par runder inne i havna før jeg besluttet å legge til et sted der det stod at plassen var reservert, og satset på at flaksen min holdt denne gangen også. Jeg var inne i havna rundt halv fire, og det var bare et par timer til det begynte å mørkne for alvor, så jeg tok sjansen på at eieren ikke kom med båten sin for å legge den til akkurat denne lørdagen. Det viste det seg at jeg hadde rett i. Så også senere en norsk seilbåt som la seg til lenger ut på samme flytebrygge som meg på en annen plass som også var reservert for vinteropplag. Det gikk bra med dem også.

Neste problem besto i å få betalt havneavgiften. Slik som jeg har forstått det er det kun bestilling og betaling via nett som gjelder i denne havna, men jeg fikk ikke siden til gjestehavna til å fungere når jeg skulle betale via iPaden. Valg som dato og tidspunktet viste seg ikke, så jeg måtte gi opp. Noen automater så jeg heller ikke, og på denne siste dagen i oktober var det heller ingen havnesjef å se som jeg eventuelt kunne ha betalt tiul. Så dermed ble jeg bare liggende der.

Gjestehavna i Strömstad ligger jo omtrent midt i sentrum, så det tok ikke mange minuttene å gå for å komme til sentrumsbutikkene. Så sent på en lørtdag var imildertid alle sammen stengt, og flere som skulle vært åpne var stengt fordi det var Halloween. I Sverige er tydeligvis det “stengedag”. Det mener jeg at jeg har lest om/hørt om tidligere, men jeg hadde ikke noe ærend i noen av de stengte butikkene, heller ikke Systembolaget. Men det jeg hadde som mål var å bunkre opp med litt mer Pepsi-Max, og der kunne ICA-butikken i sentrum hjelpe til! Selv om de ikke hadde priser som på Nordby-senteret, så er fortsatt brus mye, mye billigere i Sverige enn i Norge!

Jeg kjøpte meg litt snacks og en falukorv til å ha til middag/frokost og hamstret opp med Pepsi-Max på bokser, som ICA hadde tilbud på. Jeg endte opp med 50 bokser samt noeen 1,5 liters flasker, og måtte gå et par ganger fram og tilbake, men var veldig fornøyd med det! Omregnet i pris per 1,5 liter sparte jeg fortsatt omtrent ni kroner per 1,5 liter og hvis jeg sammenligner priser på boksbrus i Norge og Sverige sparte jeg enda mer, så uansett hvordan man snur og vender på det, pant og valutakurs tatt i betraktning, så sparte jeg mye på det! Selv om jeg tar med brukt drivstoff fram og tilbake ville jeg fortsatt ha spart penger!

Så jeg var godt fornøyd uansett! Kjøpte også med meg et svensk båtblad som jeg ikke husker å ha lest før, og til min overraskelse var det en lengre artikkel om øya Kalvö der, en øy jeg besøkte på svensketuren i fjor.

Lurte et øyebllikk om jeg skulle ta med meg en kebab eller en pizza fra en av sjappene i byen, eller gå ut og spise, men jeg endte med kveldsmat i form av brødskiver og pølse i båten istedenfor.

Jeg så på noen oppslag at flere av utestedene i nærheten av havna skulle ha Halloween-arrangementer om kvelden, så jeg regnet med at det kanskje ville bli en noe bråkete natt, men heldigvis lå jeg ganske langt fra de to stedene, og den restauranten som lå rett ved siden av meg ved den brygga jeg lå på, var stengt.

imageMens jeg satt i båten og leste og surfet på nett hørte jeg til stadighet stemmer fra folk som kom og gikk. Plassen jeg hadde lagt meg på lå nemlig rett ved landgangen fra flytebrygga og opp til kaia, så der gikk det stadig folk forbi. Det plaget ikke meg, men jeg konstaterte at samtlige stemmer tilhørte nordmenn. Det lå noen større cabincruisere/miniyachter litt lengre bort, så det var nok derfra, og fra den seilbåten jeg så, at de kom fra.

Jeg satt og regnet litt på tidsbruk og konstaterte at jeg hadde brukt ganske nøyaktig 4 timer og 10 minutter på turen fra Halden og hit. la jeg til den drøye halvannen timen det hadde tatt fra Bakke og til Halden så havnet jeg på 5 timer og 50 minutter i tidsbruk. På forhånd hadde jeg beregnet at det vil ta mellom 5,5 og 6 timer, så der traff jeg ganske så godt.

Jeg kom jo også inn ganske tidlig  og ville hatt tid til å nå for eksempel Rossö (eller Koster) hvis jeg hadde strenet rett forbi Strömstad, men ettersom ett av målene mine var å handle inn mer Pepsi-Max, så valgte jeg å gå inn her, ettersom handelsstanden på de nevnte øyene nok ikke ville vært åpne eller hatt spesielt gode priser på dette hvis de hadde vært åpne.

Jeg konkluderte derfor med at hvis været dagen etter var bra, og jeg kom meg opp tidlig nok, så ville jeg ha tid til en liten avstikker, i alle fall til Koster.

Avsluttet kvelden med å se avslutningsepisoden av femte sesong av Alt for Norge på iPaden, og irriterte meg over at feil person vant! Nå er jeg helt ajour med alle sesongene, og håper å se siste episoden av årets sesong på Bakke søndag kveld!

Del to av denne turrapporten kommer enten onsdag eller torsdag, vi får se hva jeg klarer!

%d bloggere liker dette: