Et deja-vu i båten

IMG_6758Lørdag var jeg ute på en nesten tre timer lang tur i båten. Tok med meg kaffe på termos, matpakke og iPaden som jeg denne gangen hovedsaklig brukte til å se på skiskytter-VM. Fikk et slags deja-vu der jeg tøffet avgårde langs Osloøyene, for i 2014 gjorde jeg nøyaktig det samme! Da lå jeg fortøyd ved Lindøya etter å ha tanket, og satt nede i kabinen og så på skiskytter-VM…

Så to år etterpå gjør jeg omtrent det samme, kombinerer båttur med VM i skiskyting! 🙂

Som vanlig en lørdag sto jeg sent opp, slik er det ikke bare i helgene, men alle dager jeg ikke skal tidlig på jobb… Sånn er det å være B-menneske! Det eneste som faktisk kan få meg tidlig opp av senga på en hverdag er fint vær og muligheten for en båttur!

Været var vel kanskje ikke akkurat det beste. Fredag vansmektet jeg inne på jobb mens det var blikkstille, blå himmel og sol utenfor, og jeg håpet at sola skulle komme også på lørdag, men nei, dagen var grå, fuktig og stort sett solløs. Men det er ingen hindring for meg når det gjelder å dra ut med båten! Jeg drar uten uansett om det er sol, regn eller snøvær, det viktigste for meg er at det ikke er for mye sjø og vind fra feil retning. Bortsett fra det er jeg ikke vond å be!

Da jeg kom ned til båthavna etter en tur med “Bippe” stakk faktisk sola en stakket stund fram fra skyene, men forsvant raskt. Jeg kom meg raskt og ukomplisert ut av havna etter å ha sjekket hvor mye som var igjen av drivstoff på tanken. Fortsatt rett under halv tank. Må vel snart tenke på å fylle opp, men jeg skal først tømme reservekanna oppi slik at jeg får skiftet ut dieselen i den.

IMG_6722Oksenøya der jeg bruker å tanke er fortsatt stengt inne av is, så jeg skal ta turen over fjorden før påske og fylle opp i havna til Oppegård båtforening, som kjører like hyggelig pris som på Oksenøya. Siden oslofjorden og Bunnefjorden så langt jeg kan se nå er isfri, så skulle vel det gå greit, tenker jeg. Vurderer da også å fylle opp reservedunk nummer to, den på 20 liter, slik at jeg har nok til hele påskeferien og i tillegg litt ekstra i tilfelle det skulle komme en kuldeperiode til her innerst i fjorden.

Foreløpig ser det jo imidlertid helt flott ut! Til og med i Bjørvika kunne jeg fredag konstatere var isfritt da jeg skulle på jobb. Littegrann is helt innerst inne, men ved kaiene var det bare klar sjø å se.

Denne lørdagen hadde jeg også et lite ekstra oppdrag da jeg dro ut fra Oksval. Jeg skulle dra rett til Honnørbrygga for å overlevere et reisekort til yngstejenta som ikke hadde fått det med seg da hun dro til byen tidligere på dagen.

Satte kursen rett over fjorden og kjørte inn mellom Rambergøya og Langøyene. Planen var å kjøre mellom Bleikøya og Sjursøya og deretter inn foran Rådhuset. Men jeg la tidlig merke til at det lå noe og duppet i det lille sundet mellom de to øyene. Da jeg hadde passert fyret ved Bleikøyflaket tok jeg fram kikkerten og så nøyere etter. Og ganske riktig, det så ut som om sundet var sperret med en rekke hvite og oransje bøyer som lå på rekke. Regnet med at det hadde noe med byggearbeider eller slikt å gjøre, så jeg snudde og kjørte forbi Bleikøya og Hovedøya før jeg satte kursen mot Hovedøya ved Kavringen fyr.

Så ei lita seilskute komme utover mellom Hovedøya og Bleikøya på min styrbord side. Regner med at det var en charter/sightseeing-skute. Var ikke “Jomfruen” som jeg har sett mange ganger før, den er jo brun.

IMG_6728Victoria og ei venninne troppet opp ved Honnørbrygga, fikk reisekort samt bankkortet mitt slik at hun kunne fylle opp reisekortet med nytt månedskort på nærmeste billettautomat, og kom tilbake til meg med bankkortet etterpå. Tok farvel med jentene og kjørte tilbake mot Vippetangen. Rett før Vippetangen ble jeg var en mørk baug som kom sigende, og etter en rask titt på klokka forstod jeg at det var Københavnbåten som var på vei ut.

IMG_6735La meg til like ved den gamle øybåtterminalen mens Pearl Seaways passerte meg på nært hold, og knipset noen bilder. Er det flere som har lagt merke til at Københavnbåtene har fått en oppussing utvendig? Hovedfargen er nå blå, ikke hvit, og det står bare DFDS på sidene, ikke DFDS SEAWAYS. I tillegg heter ikke båtene lenger Pearl Scandinavia eller Crown Scandinavia, men Pearl Seaways og Crown Seaways. Akkurat endringen av skipsnavnene skjønner jeg ikke mye av, synes det lød bedre på Scandinavia enn det gjør med Seaways. Men liker blåfargen godt!

Etter at cruiseferga hadde passert meg dro jeg inn i Bjørvika for å se om isen innerst var helt borte. Passerte to marinefartøyer som lå der (lå også ett ved Oslo Havns kai) og så at det var et spansk og et engelsk. Sistnevnte “Sir IMG_6742Duke” lå ytterst, og idet jeg passerte vinket et par marinegaster til meg. Jeg vinket tilbake og fortsatte inn foran jobben før jeg snudde. Kunne konstatere at det fortsatt lå noen få isflak helt innerst, men de var absolutt på vikende front. Mitt inntrykk er at isen legger seg veldig lett og fort i Bjørvika, så jeg får se på dette som et vårtegn!

På veien tilbake valgte jeg å dra mellom Bleikøya og Hovedøya, og observerte et lasteskip som kom inn den veien med kurs for Sjursøyaterminalen. Kjørte deretter til babord og passerte både Gressholmen/Ramberøya og Langøyene før jeg valgte å dra tilbake innover til Nesodden ved å passere Husebergøya på styrbord side.

Etter å ha passert Husbergøya stoppet jeg båten litt og slo av motoren. Tok fram matpakke og gomlet den i meg sammen med kaffen og tenkte på hvor herlig dette faktisk er. Folk som ikke har båt må vel tro jeg er sprøyte gal, og noen sesongbåtfolk kanskje det samme, men å ligge der utpå fjorden og duppe litt i den milde vinden i total stillhet er bare så utrolig deilig og avslappende!

IMG_6751Da jeg kom meg inn i havna like før mørket begynte å senke seg, så jeg at jeg hadde vært ute i nærmere to timer og 50 minutter. Hadde kjørt med kalesjen åpen hele tiden, men hadde jo på meg den kombinerte varme- og flytedressen, så jeg frøs ikke!

På søndag har jeg valget mellom båtmesse og båttur, og mye skal vel til for at jeg skal droppe ekte sjøluft med tørre båter på land i Lillestrøm…

 

 

%d bloggere liker dette: