Båtplass på Sørenga

Da jeg tok lunsjen min på jobben sist fredag fikk jeg meg en liten overraskelse. Hvis det er fint vær bruker jeg å sette meg på en benk på kaia utenfor jobben. Og med det fine været som var forrige uke, så ble det en slik tur fredag. Og da så jeg noe uvant!

Stor var overraskelsen når jeg nærmet meg kaia og så en lang rekke med utriggere og en flytebrygge nedenfor! Det første jeg tenkte på var om det skulle være et slags arrangement der med småbåter eller noe slikt, men jeg fikk ikke det til å stemme heller. Sjøen for Alle har jo nettopp vært på Lillestrøm, og Båter i sjøen er ikke før til høsten, og på Aker Brygge, ikke i Bjørvika! Dessuten så flytebryggene litt slitne ut…

Drømmen min er jo at det kommer en småbåthavn eller i det minste at par flytebryggeplasser til gjestende småbåter i nærheten av Havnelageret eller Operaen. På Sørenga har jo i mange år vært diskutert opprettelsen av en slik havn, så hjertet mitt gjorde et ekstra slag når jeg så dette lille flytende anlegget.

12143121_10153321404617032_9099423746083683935_nDet stod et par karer nede på flytebryggene og to lastebiler parkert på kaia, så jeg utsatte åpningen av matpakke fra rederinnen og ruslet bort til dem for å spørre om hva dette var for noe. Håpet er jo lysegrønt…

Og de kunne raskt begrave alle mine forhåpninger. Flytebryggene og utriggerne var slept hit fra Malmøya og skulle demonteres og løftes opp på lastebilene. Enkelt og greit.

Surmulende og ikke fornøyd med svaret, selv om jeg hadde ventet noe sånt, ruslet jeg tilbake til den faste plassen min og spiste matpakka.

Da jobben hadde nattvakter her i Norge brukte jeg mange ganger å ta båten over fra Oksval på kvelden, “parkere” den i et lite hjørne utenfor jobben, og ta den hjem igjen på morgenen når jeg var ferdig med nattevakta. Fikk mange herlige turer på den måten! Egentlig er det jo ulovlig å ligge fortøyd der, kaia er bare til av- og pålossing, men jeg tenkte at det var god plass og dessuten om natta, så den lille 24-foteren min var neppe i veien for noen. Og det gikk jo ganske bra det.

En annen gang, da det var familiesøndag på jobben, fortøyde jeg båten ved kaia ved Sukkerbiten i noen timer. Også det gikk bra. Hadde båten liggende der et par netter også, men det var mer praktisk å ha den rett utenfor jobben, slik at jeg kunne holde oppsyn med den.

12715517_1094083167310546_4458774801152467421_nPlanene om en småbåthavn på Sørenga har eksistert lenge. Det er til og med opprettet en egen båtforening med rundt 100 medlemmer om jeg husker rett. Jeg har prøvd å komme i kontakt med dem og sende epost, men har aldri fått noe svar fra dem om noe som helst.

Det er imidlertid en konflikt mellom kommunen, småbåtforeningen og utviklerne av Sørenga. I reguleringsplanen er det nemlig nevnt at det skal være småbåthavn der, men som vanlig når det gjelder politikere så er det utført et venstrehåndsarbeid. Formuleringen er derfor så vag at det har versert en pågående krangel i lengre tid om hvorvidt formuleringen legger til rette for at det skal anlegges en kommunal småbåthavn i området, eller om utvikler kan gi oppdraget til en kommersiell aktør som kan drive en marina og gjestehavn der. I sistnevnte tilfelle blir vel prisnivået noe ala Aker Brygge…

sorenga1Dermed har det ikke skjedd noe konkret ennå når det gjelder dette. Plasseringen av småbåthavna er bestemt på tegningene, det er langs felt E14, som er langs bryggekanten som den blå pila på bildet peker mot. Lohavn heter vel området på dagens kart. Selv hadde jeg håpet på en småbåthavn i området man brukte til Båter i sjøen-arrangementet i 2013, der vel også Kystens Dag ble arrangert i 2014? Mulig jeg bommer på årstallene her, er ikke helt sikker.

Slik som det ser ut av planene nå blir den altså liggende litt mer bortgjemt inn mot Ekebergåsen. Det er forsåvidt rimelig, for jeg har forstått det slik at havna, uansett om den blir drevet av en ideell båtforening eller av en kommersiell aktør, hovedsaklig skal være til for beboere på Sørenga, som skal få tilbud om å kjøpe båtplass der. Men likevel kunne jeg tenkt meg den mer sentralt i nærheten av Operaen (og jobben!)

Mitt håp er uansett at de også legger til rette for å ha en gjestebrygge eller to. Da kunne jeg tatt min egen båt til jobb så ofte jeg ville, og fremdeles ha kort gangavstand til jobben. Å få noen trygg bryggeplass rett utenfor jobben er nok utopi. Men det kunne jo vært mulig for kommunen å anlegge en liten brygge innerst ved operaen, der det nå kun står noen gamle bryggerester. Det kunne være en av- og påstigningsbrygge for mindre småbåter. Tror den ville ha blitt veldig populær! Er litt usikker, men kan disse kairestene som er der nå være noe som er igjen fra den gamle danskebåtkaia der Holger Danske gikk fra?

Slik som saken står nå er nok en marina/småbåthavn på Sørenga noe som fremdeles ligger mange år fram i tid, og den kommer neppe på plass før området er ferdig utbygd.

FullSizeRender
Kan kairestene omtrent midt på bildet i bakgrunnen være kaia til den gamle danskebåten, Holger Danske?

2 tanke på “Båtplass på Sørenga

1. Jepp, har vært innom hjemmesiden deres flere ganger og sendt epost til adressen der, men aldri fått svar. Har faktisk også sendt en epost i egenskap av jobben min (jouralist) fordi det kanskje kunne være en interessant sak å skrive om, men heller ikke fått noen respons…