Hyppeln (Sverige)

Vurdering (5 anker er best):
Posisjon: 57°45’27.4″N 11°36’57.2″E
Besøkt antall ganger: Sist besøkt: Juni 2022. Webkamera: Nei.  Hjemmeside
Fasiliteter: Strøm, vann, toalett, dusj, søppel, vaskemaskin. Dagligvarebutikk, kafe, ferge, stupetårn, badstu. Både dusj og bruk av vaskemaskin er gratis!
Havneavgift (for 29-foter): SEK 240 kroner inkludert strøm og vann i høysesongen. Ikke ille! Betaling skjer via en automat som er plassert litt underlig, nemlig ved inngangen til dagligvarebutikken og ikke nede i havneområdet.
Fortøyning: Bøyer/båser uten gangbare utriggere. Noen langsidesplasser ved høy kai og flytebrygge.
Tilrettelagt for funksjonshemmede:: Egentlig ikke. Tungvint å komme seg i land fra baug, men finner man en longsideplass går det lettere, men kaia er ganske høy. Handicaptoalett i servicebygget.

Hyppeln er en liten øy med en liten gjestehavn, og kanskje lett å dra forbi ettersom den ligger litt bortgjemt sør for mer kjente Rörö og litt vest for Källö-Knippla, samt nord for Hälsö. Jeg valgte Hyppeln fordi jeg ville til en ny havn og hadde vært på Källö-Knippla før. Jeg droppet Rörö på grunn av fortøyningssystemet deres.

Da jeg kom inn til havna ble jeg litt usikker på om jeg kunne bruke den kaiplassen som var ledig, den så ganske høy ut og i tillegg var den ikke merket spesielt som gjesteplass, så jeg ombestemte meg. Dog hadde jeg ikke lyst til å droppe havna, så jeg valgte å legge meg inn i en av de ledige båsene.

Dette er båser uten gangbar utrigger, så man må gå opp i baugen og fortøye og gå i land derfra, noe som ikke er ideelt for meg med dårlig balanse og protese. Men jeg valgte denne gangen å prøve fordi vinden kom sidelengs slik at båten uansett ville bli presset mot utriggeren. Da ville jeg slippe at båten for eksempel la seg på tvers i båsen mens jeg var i baugen og rotet med fortøyningen.

Så jeg fikk fortøyd litt omtrentlig i baugen først, for deretter å gå ombord i båten igjen og kravle meg opp på taket til akterlugaren og ned stigen til badeplattformen for å få fortøyd akter. Da oppdaget jeg at jeg ikke rakk fram til selve bøylen på utriggeren for å få festet akterfortøyningen. Jeg valgte da å bare legge tauet rundt hele utriggeren! Så gikk jeg tilbake til baugen og fant fram en liten Fenderstep-fender som fulgte med båten da jeg kjøpte den, og hang den foran baugen for at båten ikke skulle slå inn i kaia ettersom jeg ikke fikk strammet opp akter for å hindre det! En liten Petter Smart/Reodor Felgen-løsning – men den virket!

Selve havneområdet er veldig koselig, det er for det meste en småbåthavn, men med noen mindre fiskebåter. Opprinnelig var det stor virksomhet innen fiske her, men jeg tror ikke det er så veldig mye igjen av den biten.

Servicebygget ligger på sørsiden, like ved en koselig kafé med uteservering, der jeg senere bevilget meg en velsmakende (men litt liten) burger og en kald en. Servicebygget er ganske nytt og pent, og vaskerommet helt innerst er til disposisjon UTEN noe myntinnkast eller poletter eller noe slikt. Bare å skrive seg på en liste.

På nordsiden ligger det en dagligvarebutikk som bare var åpen tre dager i uka nå i begynnelsen, og som drives litt på dugnad blant øyboerne, fikk jeg inntrykk av. I høysesongen er den åpen oftere, men den var selvsagt stengt da jeg var innom. Men du må altså helt opp til den for å betale havneavgiften. Det er ikke veldig langt å gå, men likevel en litt merkelig plassering, ville vært mer naturlig å ha den ved servicebygget, for eksempel.

Bortsett fra butikken og kafeen er det ikke mye annet som skjer på øya, men den har et flott utsiktspunkt som jeg ikke gikk opp til denne gangen. Det går også en ferge her, litt usikker på hvor den ender opp til slutt, men den var i alle fall innom Rörö før den gikk inn hit.

Gjesteplassene er med baug inn og bøyer innenfor moloen på sørøst-siden, samt en flytebrygge på innsiden av moloen på nordøst-siden, der det er båsplasser på innsiden og langsides på utsiden (noe utsatt for vind), samt langs ved den høye kaia til vest og på sørsiden av en flytebrygge som går ut på nordsiden av den vestre kaia. Der er det private plasser på nordisden og båser til gjesteplasser på sørsiden der jeg la meg.

Hyppeln er et rolig og koselig sted som jeg gjerne kommer tilbake til og tar en nærmere titt på. I hovedsesongen blir det nok adskillig mer liv der med full havn og kafeen som da har åpent til “Sent”, som det stod på skiltet!