Om Tresfjord

 

Det er ikke like lett å finne informasjon om den nye båten på nett, i alle fall ikke like lett som Nidelv, der man får opp og i mente med opplysninger og statistikk. Informasjonen om Tresfjord er faktisk litt vanskeligere å finne.

Men noe har man da klart å skrape fram!

Tresfjord 29 er bygget på K. J. Skorgenes Båtbyggeri AS på Vestnes i Møre og Romsdal. Vestnes ligger ved utløpet av selve Tresfjorden, som båttypen har fått navnet sitt fra.

Den første båten fra Skorgenes ble bygget allerede i 1914 og på 50-tallet ble Tresjord-dorryene godt kjente. Båtbyggeriet har tradisjon for å bygge solide båter med tanke på sildefisket på Vestlandet denne perioden, og en Tresfjord er derfor en svært solid bygget båt.

 Plastbåtproduksjonen begynte i 1968 og den første rene lystbåten var en Tresfjord Lux 26. I 1974 ble båten vi ser til venstre på bildet under, Tresfjord 28, lansert. Den videreførte de flotte linjene fra tresnekka til en moderne plastsnekke. Tresfjord 28 var en suksess og ble videreført med Tresfjord 28 Combi, Tresfjord 29 og Tresfjord 29 Combi. Senere lanserte verftet også en serie planende båter.

Tovan-familien, med røtter fra Kristiansund, var sentrale personer i Skorgenes Båtbyggeri i denne perioden. Terje Tovan, som var markedssjef og senere leder av bedriften, var pådriveren for utviklingen av mange av disse klassiske plastbåtene.

I 1978 ble den første hallen for støping av plastbåter bygd. Den var på 700 kvadratmeter.

Driftsselskapet Tresfjord Boats AS ble stiftet i 1982 og var heleid av K. J. Skorgenes Båtbyggeri AS. Tresfjord Boats klarte seg bra fram til 1988 da småbåtbransjen “møtte veggen”. Markedet i Norge og Skandinavia falt helt sammen og mye av norsk plastbåtproduksjon ble konsentrert om import til utlandet, og dermed også en ny og annerledes design. Dette krevde imidlertid store investeringer og i 1989 inngikk selskapet et samarbeide med Mosvold Shipping, men det nye selskapet med navnet Mosvold Boats gikk allerede i 1991 konkurs. Deretter ble det foretatt en refinansiering av selskapet under navnet Tresfjord Boats, men allerede i 1992 var det slutt for godt.

Formene og tegningene ble kjøpt opp av svenskene da produksjonen i Norge opphørte. Mange av Tresfjord-skrogene ble senere produsert under andre navn som Skorgenes og Westfjord.

Dagens Tresfjord-båter er svenske, og produseres i Estland under navnet Westfjord.  De svenske utgavene er noe modifisert ut fra de originale tegningene, blant annet med dollbord som også går rundt akterdekk, noe som ikke finnes på nye Bergtatt. Callanders båtverft i Marstrand selger og driver service på disse båtene nå.

Bildet over er et flyfoto av båtbyggeriet til Kristen J. Skorgenes i 1959. Det var her den første produksjonen av plastbåter begynte i slutten av 60-åra. I begynnelsen ble det bygget mange trebåter fra de enkle småbåtene til store havseilere. Fram til 1990 var det bygget rundt 9.100 båter her. (Bilde og info er hentet fra boken “Båt- og skipsbygging i Vestnes” av Henry Vike og fra Facebook-sidene til  Tresfjord Museum.)

Det bør vel tas med at Skorgenes vel kanskje er mest kjent for de båtmodellene som er produsert under eget navn. De lages ikke lenger i Norge, men i Litauen, men designes så vidt jeg vet fra kontoret i Norge. Jeg må innrømme at jeg egentlig ikke liker de moderne båtene de lager nå, jeg har mer sansen for den litt mer klassiske utformingen som Tresfjorden er den del av. Du finner uansett mer info om Skorgenes her. Vil du ta en titt på hvordan båtene ser ut nå, kan du sjekke denne linken.

Se originalbrosjyren fra 1981 som fulgte med båten (ikke skannet, bare tatt bilder av med iPhone – skal skanne når jeg får tid) : https://pequod.nesodd1.no/?page_id=15674