Grimstad gjestehavn

Vurdering (5 anker er best):
Posisjon: 58°20’26.6″N 8°35’48.8″E
Besøkt antall ganger: 10 Sist besøkt:  August 2023 Webkamera:  Hjemmeside
Fasiliteter: Servicebygg med dusj og toaletter. Myntautomat på vaskemaskin og tørketrommel. Poletter til dusj. Strøm og vann (inkludert i havneleia). Søppeltømming (til høyre bak servicebygget). Septiktømming. Wifi. Masse kafeer, restauranter og butikker i umiddelbar nærhet. Det også mulig å fylle drivstoff i nærheten.
Havneavgift (for 29-foter): 220 NOK. Inkluderer strøm og vann. Betales i automat og appen Go Marina.
Fortøyning: Langsides flytebrygger eller kaikant, bås.
Tilrettelagt for funksjonshemmede: Ja. Vanlig rampe fra flytebrygga ytterst i havna der jeg lå. Handicaptoalett i servicebygget.

Gjestehavna i Grimstad ligger sentralt til og er romslig. Men helt håpløs på andre områder. I alle fall hvis man kommer sent og etter at hovedsesongen er over 15. august.

Når jeg ankom sent på kvelden viste det seg at det var fadderkveld på byens høyskole. Toalettene i servicebygget var derfor åpent for alle og det var stor kø foran alle toalettene av småfulle, fulle og enda fullere ungdommer. De som kom før meg valgte å ikke betale havneleie i protest mot forholdene.

Servicebygget inneholder det meste du trenger og da jeg endelig fikk adgang til det over et døgn etter at jeg ankom, så så det greit ut der også. Tomt for såpe dog.

Problemet er kombinasjonen betaling/utenom sesongen. Det finnes ingen billettautomat til tross for at gjestehavna er ganske stor. Avgift må betales enten til havnevakt eller via SMS/Vipps. Man kan også betale på kafeen på brygga, men den var stengt. Da kunne man betale pluss kjøpe poletter til dusj på Cafe Ibsen oppe ved gågata. Den var også stengt.

Servicebygget

Alternativet var da telefonen. Skulle man bruke Vipps skulle det henge en “Vipps-billett” under plakaten på veggen på servicebygget, men der var det ingenting. Så jeg valgte å bruke SMS. Da fikk jeg en kvittering på betalt 150 kroner, samt en adgangskode til serviceanlegget.

Så langt, så greit. Men beløpene på hjemmesiden, på plakaten på veggen og på kvitteringen på SMS stemte ikke. Jeg fikk også en bekreftelse som sa jeg hadde betalt for båt under 35 fot, noe som også er riktig. Men jeg brukte koden for under 30 fot og ble derfor usikker på om jeg hadde betalt riktig eller ikke. Men med 150 kroner så jeg ingen grunn til å undersøke dette videre. Men forvirrende var det!

Når det gjaldt koden til toalettanlegget så virket den ikke. Jeg måtte legge igjen beskjed på mobilen til havnevakt med spørsmål. Han ringte opp etter en halvtime og etter mye og men forstod jeg at jeg måtte sette et tegn foran koden for at den skulle virke. Det skulle vel ha stått på SMS-kvitteringen?

Bortsett fra dette var oppholdet i gjestehavna helt greit, men poletter til dusj fikk jeg aldri kjøpt…

Grimstad er en koselig by, og går du gatene til høyre for servicebygget kommer du i løpet av noen få minutter til byens sjøfartsmuseum, som var lite, men koselig og interessant med en hyggelig kafe. Faktisk hadde de også en liten gjestebrygge rett utenfor.

Etter mitt siste besøk har jeg fortsatt til gode å møte noen havnevakter der! På Sørlandet avslutter de tydeligvis sesongen ganske tidlig i august… Men jeg foretrekker Grimstad framfor Lillesand, synes det er koseligere her.

Ble dog et dyrt besøk på Littanna – men de hadde så mye kule ting! Kjøpte både hettegenser, tre emaljekrus og et pute til båten. Pynter heller med slike ting i båten enn amerikanske pynteputer med stjerner… Anbefaler et besøk der, jeg titter nok innom neste gang også!

Et annet sted jeg vil anbefale, er det asiatiske gatekjøkkenet/take-away-en som ligger i enden av det røde bygget der serviceanlegget ligger. Veldig god mat til en helt grei pris. Spiste mat derfra to ganger sommeren 2020.

Men opplegget med å betale havneavgift er fremdeles noe merkelig. Da jeg var her siste gang i slutten av august var det ingen havnevakter og restauranten var stengt. Siden jeg kom sent og lå litt for lenge dagen etter, så rakk jeg ikke Cafe Ibsen litt oppe i gata for å betale der. Da var Vipps muligheten. Men det har man to valg når man skal betale: Grimstad havn – som jeg betalte til i fjor sommer, eller kafeen – hvis Vippsnummer stod på en plakat på servicebygget.

Men når man betaler via Vipps får man ingen kvittering som for eksempel kan gi deg koden til serviceanlegget! Ganske håpløst! Men det viste seg – etter at jeg fant fram den kvitteringen jeg fikk av havnevakta på et tidligere besøk samme sommer – at den koden jeg fikk da virket. Men uansett et elendig system! Koser meg i Grimstad, men betalingsordningen er under enhver kritikk

OPPDATERING 2021: Siden siste oppdatering har jeg vært her flere ganger, og til og med møtt noen hyggelige, unge havnevakter. Nå i juni 2021 har havna ENDELIG fått et skikkelig betalingssystem! Jeg kom riktignok dagen før de monterte opp automaten og betalte med vipps. Måtte ringe for å få kode til srrviceanlegget, som ikke virket da jeg skulle prøve det dagen etter… Så langt var alt som vanlig, med andre ord…

Men dagen etter kom det altså folk og satte opp automater, slik at nå er det mye lettere å få betalt, man kan bruke automaten ved servicebygget eller Go Marina-appen. Siden jeg dro dagen etter har jeg ikke fått prøvd om løsningen fungerer. Jeg fant imidlertid havna på appen, og der var havneavgiften 50 kr billigere enn det som sto på oppslaget på brygga, der det også står en tredje pris…Returnerer vel hit på veien hjem i september, så da skal jeg teste ut at appen fungerer også her!

OPPDATERING 2023: Våren 2023 jobbes det med oppgradering og reparasjon av den gamle dampskipsbrygga, som er helt ribbet til skinnet. Servicebygget med restaurant og kinesisk takeaway er revet. Reparasjonsarbeidene har vist seg å støte på noen problemer og blir flere millioner kroner dyrere enn antatt. Per april 2023 er det derfor usikkert hvordan tilbudet til sommerens båtgjester blir.

Var en tur innom i august 2023. Mobile toaletter, dusj og vaskemaskin på land. Lagt ut flytebrygger på begge sider og fronten av kaia under oppussing. Er full stopp i arbeidet, men meningen er visst å fortsette.

Lenge til man kan legge til denne brygga igjen!