Marstrand (Sverige)

Vurdering (5 anker er best):
Posisjon: 57°53’4.3″N 11°35’13.4″E
Besøkt antall ganger: 2 Sist besøkt: Juni 2023. Webkamera: Nei.  Hjemmeside
Fasiliteter: Strøm, vann, toalett, dusj, søppel, vaskemaskin. Dagligvarebutikker, bakeri, kafeer og restauranter, hoteller og museum og mange andre butikker. Kabelferge over til Koön.
Havneavgift (for 29-foter): SEK 365 kroner inkludert strøm og vann i høysesongen. Betaling skjer manuelt til havnevakter med terminal eller via hjemmesiden. Forhåndsbestilling også via hjemmesiden (ikke Dockspot). Kan ligne på det systemet Strömstad m.fl. har. Men OBS: Forhåndsbestiller du må du betale en gebyr på hele 250 kroner ekstra!
Fortøyning: Bunnfaste rep/brede båser. Noen langsidesplasser hvis god plass.
Tilrettelagt for funksjonshemmede: To plasser i båser hvor den ene siden er mot brygga (altså langsides) er reservert for funksjonshemmede. Disse må bestilles ved å ringe havnevakta først, kan ikke bestilles via nettet. Ellers er det tungvint å komme seg i land fra baug, men finner man en longsideplass går det lettere. Det er vanlige longsideplasser ved den sørligste brygga. Handicaptoalett i servicebyggene.

Ganske stor gjestehavn og et ganske så større sted enn mange av de små idylliske øyene jeg gjerne besøker i Sverige. Egentlig hadde jeg bare tenkt å ta en stopp her og se meg litt rundt før jeg fortsatte sørover, men etter den første titten og oppdagelsen av et konditori med mitt navn, så fant jeg ut at jeg ville bli natten over likevel.

Jeg hadde vel egentlig en litt negativt inntrykk av Marstrand – som gjerne omtales som en slags seilerhovedstad med mange regattaer- og tenkte at stedet kanskje var litt “posh” med folk ned nesa i sky, men jeg fant fort ut at det ikke var så verst her likevel. Og mange motorbåter også! 🙂

Festningen er jo vel verdt et besøk, selv om jeg kom meg opp for sent til å komme meg inn og se meg rundt. Hadde også tenkt å ta kabelferga over sundet, men de tar bare imot svenskenes Vipps, eller man må forhåndskjøpe billetter på billettkontoret, som selvsagt stengte før jeg rakk å gjøre det… Så det ble med tanken!

Det var mange flotte hus å se hvis man gikk litt bort fra gata som ligger ute ved bryggene – Hamngatan – Grand Hotell er jo i en særklasse vakker bygning, og også langs Hamngatan var det mange flotte hus og et vell av butikker, kafeer og restauranter.

Jeg falt selvsagt for Bergs Konditori, og i tillegg til å kjøpe et par velsmakende boller mptte jeg jo kjøpe med meg et handlenett også… 🙂

Havna har to servicebygg, ett på sørsiden der også havnekontoret ligger, og ett lengre nord ved havna og kafeene, som vel egentlig kanskje er mer offentlige toaletter. Brukte uansett ingen av dem.

Ungdommene som tok kveldsrunden på bryggene var hyggelige og hjelpsomme, og brydde seg ikke om at jeg hadde lagt meg langsides på en brygge der man egentlig skulle ligge fortøyd med de bunnfaste repene. Det var flere andre båter som hadde langt seg langsides der før meg, så da tok jeg sjansen!

OPPDATERING 2023: På mitt andre besøk i 2023 lå jeg fortøyd i en bås, og oppdaget senere at det faktisk er to reserverte plasser for funksjonshemmede, som må bestilles via telefon. Denne gangen kom jeg meg over sundet med fergen, men det var ikke så mye å skrive hjem derfra. Men Coop-butikken der har i alle fall et noe større of bedre utvalg en sjappa på øya. Selve Marstrandsöen er nok den koseligste.

Du kan kjøpe billett online via Marstrandfergenes egne nettsider, men hvis du gjør det, så gå inn på den fra mobilen, ikke via PC-en. Den digitale billetten jeg fikk kunne ikke overføres til mobilen, og det screenshotet jeg tok virket ikke på avleseren. Men jeg lastet også ned kvitteringen på betalt billett og viste den i billettluka, så da ble sperrene åpnet manuelt. Når du går på fra øta viser du ikke billett, men skal du på fra den andre siden og tilbake, må du gå gjennom sperringer.

Ellers anbefaler jeg å ta en rundtur på det fine nettet med stier som går rundt på øya. Godt tilrettelagt og mye flott utsikt!

Jeg tror nok Marstrand er koseligst og mest avslappet litt før og litt etter hovedsesongen og når det ikke er regattaer der. Rakk ikke innom festningen denne gangen, men godt å ha noe til gode til neste besøk!