Bergtatt er utstyrt med både bærbar og stasjonær VHF-radio om bord. I snekka hadde jeg en bærbar, mens i den nye båten var det montert en stasjonær fra før, så nå har jeg dobbelt opp. Spesielt om vinteren er det en viktig foranstaltning, da har jeg den bærbare med meg i flytedrakten hele tiden.
Å ha en slik radio om bord er svært viktig for sikkerheten til sjøs, ikke bare for egen skyld – også for andres! Mobil og nettbrett fungerer ikke over alt hele tiden, noe en VHF-radio i utgangspunktet gjør.
Det finnes to typer VHF – stasjonær og bærbar. Den stasjonære er mye kraftigere i sendestyrke (25 watt) og krever egen fastmontert antenne, mens en håndholdt/bærbar VHF klarer seg uten ekstern antenne, men har en mye mindre rekkevidde på opp til 6 watt.
Den bærbare er en Standard Horizon HX870E. Den har alle de egenskapene en håndholdt VHF må ha: Den har innebygget GPS, en egen Distress-knapp som du bare trykker inn og som sender posisjonen din til nærmeste kystradiostasjon og båter, og den både flyter og sender ut et lyssignal.
Jeg valgte å legge litt penger i den og betale rett under 3.000 kroner. En fastmontert er rimeligere, du kan få en for halvparten, men må også ha ekstra antenne og kabler, så i praksis blir det omtrent det samme. Du får også kjøpt rimeligere håndholdte.
Jeg testet den ut sesongen 2017 og hadde forsåvidt god erfaring med den de fleste gangene, bortsett fra et par ganger under litt vanskelige forhold, så jeg er veldig fornøyd med at den nye nå har en stasjonær og kraftigere VHF-radio.
Den stasjonære er av typen Navman 7200. Den fulgte altså med nybåten. Det er ikke et merke som jeg kjenner spesielt godt til, men andre har sagt at det er et godt merke. Jeg vet ikke hvor gammel den er, men den fungerer bra i bruk og jeg hører den godt.
Den overrasket meg et par ganger i begynnelsen ved å komme med en alarm innimellom , og etter å ha sjekket manualen fant jeg ut at den varslet om at jeg befant meg i et område med mye fisk?! Vet ikke helt om den er til å stole på slikt sett, men den har en del funksjoner som jeg ikke har fått satt meg inn i ennå.
Det jeg synes er praktisk er at du kan legge inn tre favorittkanaler, og slippe å scrolle gjennom for å høre gjennom. På den bærbare jag har er det to slike muligheter. Jeg har selvsagt 16 på hele tiden, og så kan jeg raskt gå over til kanal 66 – som er arbeidskanalen for mitt nærområde. Det tredje valget på den faste er kanal 12 – som er den kanalen havnemyndighetene vanligvis bruker.
Den har også en Distress-knapp – DSC – og jeg har programmert inn mitt MMSI-nummer. Det siste var jeg heldig med, for forrige eier hadde faktisk ikke gjort det! Visstnok skal det være en komplisert prosess å få endret MMSI-nummeret når det først er satt inn, og VHF-en må i de fleste tilfeller leveres inn til forhandler for å få det gjort, men det slapp altså jeg.
Men jeg mangler en kabel som må kobles mellom VHF-en og kartplotteren for at DSC-oppkallet skal inneholde riktig posisjon. Står på innkjøpslista! Slik det er nå er det derfor kun Distress-knappen på den bærbare som kan sende nøyaktig posisjon når jeg trykker den inn.
For å bruke en VHF lovlig må du ha lisens og et VHF-sertifikat. Jeg kjøpte boken «Mayday» – som er et pensumhefte for sertifikatet – og leste gjennom den mange, mange ganger før jeg tok eksamen på nett. Det gikk knirkefritt!
På nettsidene til Telenor Kystradio finnes en online VHF-simulator der du kan teste bruk av radioen, med mange oppgaver du kan øve deg på, og som har utgangspunkt i pensum.
Deretter kan du – som jeg gjorde – ta eksamen på nett. Du kan kombinere dette med et kurs – også det på nett – eller hvis du føler deg klar etter å ha pugget innholdet i boken og øvd deg på simulatoren – ta eksamen direkte.
Et lite tips: Tørrtren ofte på bruken, slik at rutinene ikke går i glemmeboka, eller kall opp Kystradioen for en radiosjekk. Det har jeg ikke gjort med denne ennå, noe jeg vel burde gjøre – jeg hører bra på den – men jeg vet egentlig ikke om de jeg snakker til hører meg!
Det finnes også mulighet til å ta praktiske kurs i regi av for eksempel Redningsselskapet – der vel helgekurs er mest vanlig.
Jeg anbefaler deg også å ta båtførerprøven og/eller kurs. Jeg valgte å ta et båtførerkurs over to dager, selv om jeg ifølge loven ikke trengte det. Plukket opp en god del tips da, og angrer ikke på det!
Les mer om mine erfaringer:
Båtførerprøven unnagjort Da er VHF-valget gjort Da var VHF-eksamen avlagt Sertifikatet på plass!
Informasjon fra Telenor Kystradio Informasjon om kurs fra Redningsselskapet