Båtførerprøven unnagjort

bokMens regnet drypper og det er generelt utrivelig vårvær, har jeg sittet på skolebenken to kvelder på rad fra 17-22. Dette for å gjennomføre et intensivkurs til Båtførerprøven. Den siste timen på dag to ble benyttet til eksamen, og jeg er glad for å kunne konstatere at jeg bestod!

Nå har jeg generelt ikke noen gode vibber med tanke på å sitte på en skolebenk, og jeg er også for gammel til at det er noe krav om at jeg tok Båtførerprøven, men helt siden før jeg fikk meg båt har det vært en soleklar forutsetning for meg, at prøven skulle gjennomføres og bestås!

Og når det nå begynner å bli noen flere båter utpå sjøen enn det har vært de vintermånedene jeg har tøffet rundt i indre Oslofjord; så syntes jeg det var på tide å få gjort det.

Bestemte meg mer eller mindre tilfeldig for å ta et kurs gjennom selskapet Blow Maritime etter at det dukket opp en annonse for dem på Facebook. Som medlem av Redningsselskapet får jeg 10 prosent rabatt på et slikt kurs hos et annet firma, men da jeg så at kurset hos Blow Maritime ble billigere selv uten RS-rabatten, og tidspunktet i tillegg passet meg bedre, så valgte jeg dem.

Jeg kunne jo selvsagt ha studert dette selv og gjennomført prøven på nett og spart 1.500 kroner, men jeg følte likevel at det var bedre å ta et kurs og kunne stille spørsmål til en fysisk person istedenfor å begynne å lete på internett etter en løsning. Selve boka kjøpte jeg allerede i fjor høst, og jeg har lest den flere ganger.

964088_10152016093922032_5854086760956464743_oDet jeg følte meg mest usikker på var sjømerker, noen kartsymboler, navigering manuelt ved å regne ut posisjon og sette kurs på et fysisk kart; samt fyr og fyrkarakterer.

Heldigvis viste det seg at kurset konsentrerte seg hovedsaklig nettopp om disse tingene, og jeg fikk flere aha-opplevelser allerede første kursdagen.

Da selve eksamen skulle tas onsdag kveld var jeg likevel usikker. Og det ble ikke bedre av at jeg allerede tidlig på eksamen fikk noen spørsmål om ting jeg hverken husket fra boka, fra kurskompendiet eller gjennomgangen av kurslederne!

Likevel var jeg ferdig med oppgavene etter rundt 40 minutter av de 60 minuttene man har på å gjennomføre eksamen. På slutten fikk jeg mange spørsmål som gikk på å finne posisjoner på et kart og beskrive hva slags lys jeg ville se fra et fyr fra den posisjonen, eller hvilket sjømerke som lå akkurat der. Akkurat den koden hadde jeg knekt på første kursdag, så det gikk lett og fint.

Omtrent midtveis i kurset skjønte jeg at jeg hadde svart feil på et spørsmål litt tidligere, men istedenfor å gå tilbake og rette det opp (som man har anledning til å gjøre) så gikk jeg videre og tenkte jeg kunne gå tilbake etterpå. Men når jeg hadde kommet til veis ende trykket jeg selvsagt på lagre-knappen akkurat i det jeg husket på at jeg hadde glemt å gå tilbake og rette opp feilen!

Resultatet var at jeg fikk to feil på de 50 spørsmålene, men jeg kunne altså hatt 49 av 50 rett! Allikevel fikk jeg 96 prosent rett på prøven, og ettersom man består med mer enn 80 prosent rett, så gikk det jo bra!

Heldigvis benyttet jeg sunn fornuft og noe av erfaringen jeg tross alt har opparbeidet meg gjennom 56 turer med båten.

Synes det er en svakhet ved testen at man ikke får vite hva man har svart feil på. Det ville vært nyttig å vite. Det ene spørsmålet vet jeg at jeg bommet på, men hva som var det andre gale svaret aner jeg ikke!

Uansett kan jeg sette meg tilbake og vente på å få Båtførerbeviset i posten, med bilde og det hele. Det tar riktignok 4-5 uker, men det er vel verdt ventetiden.

Selvsagt blir det et nytt blogginnlegg når kortet kommer i posten! 🙂

Related Images: