Et kalesjetak til besvær…

Jeg har slitt litt med at kalesjetaket over fører- og passasjerplassen i cockpiten ikke har vært tett. Spesielt merker jeg det når det er skikkelig med regnvær, og jeg har måttet sette opp bøtter i cockpiten på det verste. Så etter mye om og men ble et nytt bestilt.

Så vidt jeg vet ble de norske utgavene av Tresfjord 29 kun levert med en slags takkalesje. Da det var slutt for Tresfjord og rettighetene ble kjøpt av et svensk selskap, så kom de etter hvert med modeller med takluker – under båtmerket Westfjord.

Men jeg har også sett flere hjemmelagde varianter av takluker på eldre Tresfjordbåter både med svenske og norske eiere.

Men min 1981-utgave har altså hatt kalesjetak, og et tak som lekker. Ifølge båtkollega Erik – som hadde samme båt som meg i ni år – så er ikke det kalesjetaket jeg har originalt. Ikke minst fordi det ser ut til å rett og slett være for kort slik at jeg ikke får festet korttsidene ned rundt ramma. I tillegg er jernstengene på sidene for myke, slik at de har bøyd seg og dermed ikke fungerer slik de skal. Dermed oppstår det store sprik og huller hvor regnet renner inn. I tillegg er det trespiler sydd inn i kalesjen, og samtlige av disse er akkurat litt for korte, samt at omtrent alle er knekt.

Så kalesjetaket fungerer med andre ord ikke som det skal!

Jeg har sjekket ut flere alternativer til nytt tak.

Jeg fikk et fint tilbud av en kalesjemaker i Asker, som jeg helt tilfeldig traff i båthavna i Sætre sist sommer. Da hadde han nettopp levert et helt nytt kalesjesesett til en Tresfjordeier som lå i en bås lenger inn fra der jeg leide en plass. Men han hadde en løsning som innebar at jeg måtte skru inn kalesjeknapper i hjørnene i tillegg. Det ville bety at jeg måtte ha gått på utsiden av båten hver gang jeg skulle åpne og lukke kalesjetaket, og selv om den da nok ville ha vært tett rundt, så ville det ha ødelagt den fleksibiliteten den originale løsningen nå har – jeg kan lett både åpne og lukke taket fra innsiden.

Det er noe jeg foretrekker, ikke minst fordi jeg for det meste er alene om bord og vil unngå å gå på utsiden for å lukke den, spesielt hvis det regner og er glatt og kanskje blåser mens jeg er underveis.

Deretter sendte jeg noen e-poster til båtverftet Callanders i Marstrand i Sverige, som er de som nå har rettighetene til Tresfjord og som produserer båter under Westfjordnavnet, og benytter maler og former fra Tresfjord. Jeg fikk svar etter noen få uker i fjor, med spørsmål om hvilken lukkemekanisme jeg hadde (det finnes tydeligvis varianter der også), og jeg svarte raskt. Etter det ble det bom stille fra Sverige. Purringer både i fjor og i år har ikke hjulpet – jeg får rett og slett ikke svar. Så da er ikke det noe alternativ lenger. Svarer de ikke får de heller ikke kunder…

Så fant jeg ut at Agder Kalesje satt på de originale malene til Tresfjorden, og jeg sendte en forespørsel dit for noen uker siden. Og de har slike kalesjer på lager. Men kun i lysegrå farge. Og de hadde visst ikke kapasitet nå til å lage en spesialbestilling – dyrt ville det vel også ha blitt.

Etter å ha veid litt til og fra bestemte jeg meg for å bestille likevel, selv om jeg har mørkeblå farge på resten av kalesjen. Det er viktigere å få dette området tett enn å ha akkurat riktig farge! Og hvis jeg skulle ha gått til en annen kalesjemaker ville jeg ikke vært helt sikker på hva jeg ville få, eller hvor fort jeg kunne få den. Og jeg ville uansett ha dette klart før jeg setter ut på årets tokt. Det er tross alt ikke lenge til.

Men Agder leverer denne takkalesjen uten spiler, så da begynte jeg å lure litt på om disse spilene heller ikke er originale? Eller måtte jeg skaffe dem til veie på annet vis?  

Så spenningen var stor da jeg hentet pakken i går! Og dessverre sitter jeg igjen med flere spørsmål.

For dette er ikke det samme kalesjesystemet som jeg har, men en versjon der man skal feste den fast med kalesjeknapper, mye slik som kalesjemakeren i Asker ville lage til meg ( i riktig farge), men da nesten en tusenlapp billigere… Det kan nok hende at Tresfjord senere byttet design på kalesjetaket slik at denne passer til andre årsmodeller, men min 1981-modell passer den ikke til, i alle fall med tanke på at det ikke er riktig lukkemekanisme.

Til og med uten å åpne pakken ser jeg at dette ikke er riktig type

Så nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Det første blir antakelig å kontakte en lokal kalesjemaker likevel og ta med den gamle jeg har for å se om han kan lage en slik til meg. Men det spørs da hvor lang tid det tar. Tips til flinke kalesjemakere som har kapasitet til å levere raskt tas imot med takk!

Den splitter nye fra Agder kalesje blir i alle fall ikke tatt i bruk med en gang… og etter all sannsynlighet returnert. Men man skal vel aldri si aldri.

Fant ikke originalbildet i farta, så dere får ta Bernie med på kjøpet – vil gjerne unngå presenning over taket når det regner i år…

Related Images:

2 tanke på “Et kalesjetak til besvær…

    1. Har vært i kontakt med ham, men tror nok at han har litt for liten kapasitet. Og glemte helt vårt første avtalte møte, noe som ikke akkurat er så tillitsvekkende.

Kommentarer er stengt.