Prosjekt «Bo i båt»

Jo mer jeg tenker på det, jo mer lyst får jeg til å flytte om bord i båt og droppe leilighet på land. Men nei, det blir ikke i en Nidelv 24…

Jeg har jo flere ganger i denne bloggen nevnt at jeg har vært inne på tanken, og det er ingenting som tyder på at jeg noengang kommer til å gi slipp på den heller. Utgangspunktet er uansett at jeg ikke gjør det før ungene har fløyet ut av redet, og for øyeblikket bor to av dem hos meg…så noen år til er det nå i alle fall! 😀

Men det betyr ikke at jeg ikke titter litt på finn.no iblant, på båter over 35 fot. For å bo i noe særlig mindre tror jeg blir for trangt. Helst vil jeg over 40 fot. Den Nidelven jeg har nå blir nok for liten å bo i, og de mest konkrete planene jeg løselig bærer med meg inkluderer i første rekke en Nidelv 26 når jeg først skal investere i en ny båt. Men det er fortsatt mange år til. Først skal jeg bruke masse penger på den jeg har…det er bare slik det er med båtfolk! 🙂

Om jeg noengang konverterer til seilbåt blir det en Colin Archer!
Om jeg noengang konverterer til seilbåt blir det en Colin Archer!

Jeg har pekt meg ut et par alternativer, faktisk utelukker jeg ikke å gå for en motorseiler når den tid kommer, selv om jeg tviler sterkt. Men jeg har sett noen nydelige eksemplarer av arten! Jeg elsker også formene på de klassiske Colin Archer-skøytene, men jeg ser ikke helt for meg at jeg kommer til å gå for en trebåt med mine begrensninger.

En trawler er vel også uoppnåelig.
En trawler er vel også uoppnåelig. Her flotte Astor.

En trawler over 40 fot er også interessant, men stort sett i en prisklasse som ikke passer for meg. Så det mest sannsynlige slik jeg ser det nå, er et eksemplar av det man kaller for hollandsk stålbåt.

Den er egentlig en mellomting mellom en cabincruiser, en trawler og en liten yacht, og kommer i mange forskjellige utgaver. Har inntrykk av at det er mye selvbygg ute og går her, med egne innredningsløsninger.

Forøvrig, en hollandsk stålbåt behøver ikke å være bygd i Nederland/Holland, jeg har sett både tyske, norske og svenske stålbåter av samme type til salgs!

Selv har jeg egentlig bare to krav: Den må ha en eller annen form for flybridge slik at jeg kan være ute og styre båten – ikke sitte innelukket. Og den må ha styrekonsollen på styrbord side – det er det jeg er vant til og liker best. Styreposisjonen ute kan eventuelt være midtstilt, men ingen babord side med ratt hos meg, nei!

Her må jeg uansett lete etter et oppussingsobjekt – og som dere vet har jeg ikke høye tanker om mine evner i så måte – men det er rett og slett det jeg er nødt til å gå for av praktiske og økonomiske grunner. Jeg har nemlig som et utgangspunkt at jeg ikke ønsker å låne til båt. Jeg skal ha en båt som er min, ikke en som gir meg gjeld oppetter øra! Det sammenfaller også med at jeg egentlig ikke liker formen og fasongen på de moderne båtene, jeg liker de mer eldre og «gammeldagse» båtene.

På finn.no ligger det nå flere slike eksemplarer ute, priset fra i underkant av 100.000 til flere hundre tusen… Mengden av nødvendig oppussing avgjør prisen. Men den er absolutt overkommelig. Det er ikke gitt at det blir en Nidelv 26 som blir min neste båt, det er ikke umulig at det blir en stålbåt istedenfor. Det er til og med mulig at jeg i en overgangsfase vil ha to båter, at jeg steller og stuller og pusser opp bobåten min mens jeg koser meg på sjøen med snekka.

Jeg er heller ikke ute etter en rask båt med kraftig motor, jeg trenger en som er økonomisk i drift. Det er det som er det fine med den snekka jeg har nå, jeg behøver ikke å tenke ett sekund på hvor mye jeg brenner av i diesel, fordi det rett og slett bare dreier seg om noen få hundrelapper til og med for å komme meg helt til Sverige! Med to motorer og flere hundre hestekrefter brenner jeg av like mye bare på å starte motorene! Eller noe slikt… 🙂

En stålbåt er riktignok mye tyngre og trenger større motorkraft enn den snekka jeg har nå, men vil fortsatt være økonomisk i drift sammenlignet med andre båter av samme størrelse. Og farten vil være omtrent den samme som snekka, kanskje et par knop mer.

Eksempel på en typisk hollandsk stålbåt.
Eksempel på en typisk hollandsk stålbåt. Bildet hentet fra baatplassen.no

Hovedproblemet mitt når den tid kommer blir derfor hva jeg skal gjøre med alle bøkene og platene mine. Jeg har nemlig flere hyllemeter av begge. Det blir nok det tøffeste valget! Noen bøker og plater NEKTER jeg å kvitte meg med!

Derfor er jeg jo nødt til å ha en båt med noenlunde størrelse, samt bad og gjerne vaskemaskin/tørketrommel, en gjestelugar og en fast hovedlugar. Og en lugar til trommene mine, kanskje? 🙂

Så dette kan bli et langvarig og ganske dyrt prosjekt etterhvert… (Og for å slå det fast nok en gang: Jeg ser ikke etter en husbåt, jeg skal ha en skikkelig båt som er manøvreringsdyktig i åpen sjø!)

Men det er lov til å drømme, og noen drømmer er fullt oppnåelige!

Related Images:

4 tanke på “Prosjekt «Bo i båt»

  1. Det er ikke så dumt å tenke på Hollandsk stålbåt, med dine begrensninger. Du har et stort akterdekk med styrepos. så du slipper å «klatre» opp på en flybridge. Jeg har på min båt plass til et «hagemøblement» i rotting, veldig sosialt. Og med en kalesje over styrepos. står du tørt og sikkert ute og styrer. Dessuten bør du se etter en båt som er isolert, fortrinnsvis med skum, når du skal bo i den. Og de fleste nyere stålbåter fra fabrikk er isolerte med ett eller annet. Ikke like sikkert med selvbygg. Min stålbåt «ruller» heller ikke i sjøen, noe som sikkert er en fordel for deg.

    1. Takk for svar og tips! Ja, jeg har kommet til samme konklusjon som deg. Det eneste jeg er litt bekymret for er drivstofføkonomien. Stålbåter er vel naturlig nok tyngre enn en glassfiberbåt og krever større motor, og derav mer dieselbruk. Jeg er derfor veldig interessert i å høre fra deg om hva jeg kan regne med i drivstoffutgifter. Jeg har faktisk vurdert å beholde Bergtatt og bruke den til småturer i Oslofjorden og bruke den største når jeg skal på lengre ferieturer.

      1. Jeg har en 35 fot båt som veier ca. 10 tonn. Motoren er en Ford 2726turbo med 6 sylindere. (200 hk) En herlig og trygg saktegående motor som er ganske snill på forbruket, ca. 6-8 liter i timen med 1500 omdr. i 7,5 knop. Det er denne farten jeg trives best i, selvom jeg kan øke til 9 knop, men da er self. forbruket mye større. Motoren er satt inn i etterkant av forrige eier, da den ble levert med mindre motor, som er det vanlige i båter fra Hollandske verft. Jeg har hatt både tre, og plastbåter, men er nå fornøyd med en stålbåt, som er stødig og solid bygget. Og en hyggelig båt å bo i på turer om sommeren, da vi bruker den mest. Den har brede trygge dollboards, som jeg tror vil være en fordel for deg.

        1. Høres bra ut det. Hva slags båt er det du har? Er stadig innom Finn og sjekker selv om jeg ikke vil skaffe meg en slik før om noen år…tror jeg…

Kommentarer er stengt.