Den perfekte båten

IMG_7370Nei, selv om det kan virke slik så ofte som jeg er ute med båten, så har jeg ikke kjøpt den perfekte båten. Det finnes trolig ikke. Det er mye som skal gjøres for å få båten slik jeg ønsker den, så det er bare å brette armene opp!

IMG_7368Selvsagt er jeg fornøyd med kjøpet. Til neste år er båten 40 år gammel, og til å være så gammel er den godt tatt vare på. Den har på de fleste områder original utrustning fra den ble sjøsatt i 1974, bortsett fra motoren, som ble satt inn i 2010, men som er noe eldre enn det, men nyoverhalt.

I tillegg er det montert automatisk smøring til akselen, ny Webasto varmer og ny kalesje. Det er ryddet noe opp i det elektriske anlegget, men ikke skiftet ledninger, og skroggjennomføringene er gjennomgått og virker tette og solide.

Det er en manuell lensepumpe på babord side akter, jeg har brukt den én gang og det vannet som kom ut kunne knapt fylle en halvlitersflaske, noe som sier meg at båten er omtrent potte tett. Jeg fant litt vann i baugen foran og i lagringsrommene under sofaen på styrbord side i salongen, men det var svært lite og det har ikke kommet noe mer etter at jeg tørket det opp. Tror det dreier seg om regnvann/kondensvann.

Båten har i løpet av sin levetid bare hatt to og en halv eiere. Jeg skriver to og en halv, fordi eier nummer tre, som jeg kjøpte båten av, tross alt bare hadde den fra april til oktober i år.

Siste eier før det har hatt et forhold til båten omtrent i hele sin levetid. Ifølge han jeg kjøpte båten av, hadde forrige eier nærmest vokst opp i båten som nabo/kjenning av familien som eide den. Det var noe slikt. Og da båten skulle legges ut for salg, kjøpte han den selv. Dermed har han hatt et forhold til båten i mesteparten av sitt 35-årige liv. Det vitner om stor kjærlighet for båten, en kjærlighet og lidenskap jeg akter å videreføre.

Jeg har satt opp en liste og budsjett for hva jeg kunne tenkt meg å gjøre med båten, og det har forlengst oversteget innkjøpsprisen, men så har jeg ikke tenkt å gjøre alt med en gang heller! Jeg har derfor delt opp ønskelisten i tre deler med førsteprioritet, andreprioritet og tredjeprioritet.

Hvor mye jeg ønsker å gjøre må jo også veies opp mot hvor mye jeg kommer til å bruke båten, derfor er mesteparten satt opp som andre- og tredjeprioritet og kan vurderes etter eller i løpet av min første fulle sommersesong som båteier. Mye av det jeg ønsker å gjøre kan jeg heller ikke regne med å få igjen for hvis jeg ønsker å selge båten igjen om noen år. Jeg kan ikke tenke meg at en båt fra 1974 stiger veldig mye i pris i årene framover, uansett hvor mange duppeditter og forbedringer som kommer.

Det kan jo også hende det dukker opp ting som jeg ikke tenkte på, ting som blir ødelagt underveis etc. Og kanskje finner jeg ut at jeg vil ha større båt?

Uansett, her er lista mi! Og da har jeg ikke tatt med rene vedlikeholdsoppgaver som pussing og lakking av trevirke, eventuell tetting av skroggjennomføringer og slikt annet generelt vedlikehold. Jeg vurderer også bytte/oppussing av stoler og puter i sofa bak, samt nytt trekk på putene inne i salongen forut. Og kokeapparatet og vasken trenger en fornying…

1. prioritet

IMG_7379Septiktank. Dette er for meg et absolutt krav. Både av miljøhensyn og fordi det for eksempel i Sverige er påbudt. Og svenskekysten står jo på ønskelista for neste sommer. Jeg ser på forskjellige alternativer, både manuelle og elektriske, med og uten kvern og gudene vet.  Det kommer også stadig flere steder hvor man kan tømme septik. I indre Oslofjord er det mulig både på Ormøya, Hovedøya, Aker Brygge, Bygdøy, Fagerstrand, Vollen og Son, bare for å nevne noen. Jeg gruer meg litt til å sette i gang med dette ettersom jeg aldri har sett på meg selv som spesielt praktisk, men et sted må jeg jo begynne!

Batterilader. Han jeg kjøpte båten av har ikke batterilader. Forrige eier solgte båten med batteriet fulladet, men beholdt laderen, antakelig fordi han kjøpte en annen båt og ville ha noe utstyr med seg. Det ene batteriet om bord er derfor ikke blitt ladet i hele sommer! Men så må det jo sies at jeg vel har brukt båten mer de snart to ukene jeg har hatt den, enn han som solgte båten har gjort i hele sommer! Så det kan vel hende at batteriet trenger en lading snart! Jeg har sjekket det selvsagt, og det virker helt fint ennå, men jeg føler vel at det er sikrest å investere i en lader.

Batteri. Batteriet som er om bord virker helt fint, så det er ingen grunn for meg å erstatte det. Men til den bruken jeg har tenkt, og med tanke på det utstyret jeg ønsker å ha, så må jeg nok kjøpe et eller to ekstra batterier som kan være rene forbruksbatterier.

Avfukter. Jeg har lagt merke til at det har vært litt fukt i salongen. Dette er svært vanlig, men det ser ikke ut som forrige eier (som hadde båten i drøye fem måneder) har tenkt tanken. Det blir lett kondens nede i salongen og særlig gjelder vel dette under høst og vinter kan jeg tenke meg, men også på regntunge sommerdager. Jeg har undersøkt salongen nøye og det er ingen mugg eller soppdannelse, men litt fuktighet. Innkjøp av en ordentlig avfukter står derfor høyt på lista. Rett før jeg dro til London andre helga i oktober stakk jeg innom Clas Ohlsson og kjøpte en slik kjemisk avfukter bare for å ha noe der, og tester, også av båtfolk, viser at den kan ha en viss funksjon. Men til vinteropplaget må jeg antakelig kjøpe en litt bedre en. Skal forhøre meg med mer erfarne båtfolk om dette.

Nødhjelpspakke/Sikkerhetsutstyr/Vester. Er vel selvsagt at dette skal ha førsteprioritet. Er fire flytevester om bord, men trenger en som passer meg, da jeg jo er en svær fyr… 😀 Videre vil jeg ha en førstehjelpspute og en nødblusspakke, så skulle sikkerheten være greit ivaretatt. Brannslukker er det selvsagt allerede om bord.

2. prioritet

Jeg bruker hovedsaklig iPaden og de digitale sjøkartene der, men har også et vanlig kart om bord. Mangler foreløpig en skikkelig GPS/kartplotter.
Jeg bruker hovedsaklig iPaden og de digitale sjøkartene der, men har også et vanlig kart om bord. Mangler foreløpig en skikkelig GPS/kartplotter.

GPS/Kartplotter/Ekkolodd/Kompass. Bortsett fra et kart over indre Oslofjord finnes det ingen navigasjonsinstrumenter om bord. Jeg har riktignok elektroniske sjøkart på en app både på iPhonen og iPaden, som har GPS og kompasretninger og det hele, men særlig med tanke på lengre turer ville jeg følt meg sikrere med en kartplotter om bord. Det er ikke alltid at mobildekningen er god til sjøs, selv om jeg holder meg innaskjærs, noe jeg allerede har oppdaget!  Jeg har likevel satt dette som andreprioritet foreløpig, men blir det svensketur skal kartplotter om bord før vi starter! Ekkolodd er vel neppe så veldig nødvendig, men finner jeg en kartplotter med ekkolodd til en grei pris, så tar jeg den. Har sett på noen som ser OK ut. Gidder ikke kjøpe et separat ekkolodd.

Flere instrumenter. Under denne sekkeposten kommer instrumenter som tankmåler, voltmeter, vannmåler, oljemåler, temperaturmåler, knopmåler.  På det sparsomme originale instrumentpanelet som er i båten nå, er det kun en turteller samt brytere som lyser opp når batteriet begynner å bli svakt og når det begynner å bli lite olje. Tankmåler finnes det på selve tanken som er plassert under sofaen bakerst i båten, men jeg synes det ville være mye enklere å ha en måler på dashbordet foran meg. Opprinnelig satte jeg tankmåler opp som førsteprioritet, men etter at jeg oppdaget den manuelle tankmåleren er det ikke lenger så farlig, men veldig praktisk. Voltmeter vil jeg også gjerne ha ganske snart, samt oljetemperaturmåler ettersom denne også kan være en pekepinn på hvordan motoren har det. Varierer for eksempel temperaturen veldig mye når jeg kjører, kan det være tegn på at det er rusk i motoren eller slangene, og siden motoren er saltvannskjølt er det veldig viktig at den blir vedlikeholdt nøye.

Inverter. Når forbruksbatteriet/ene er innkjøpt, vil det være veldig praktisk med en inverter. Med den kan vi plugge inn vanlige iPhone/iPadladere samt annet utstyr med vanlige kontakter i en vanlig stikk-kontakt og lade/bruke. Praktisk så lenge det ikke er installert landstrømsanlegg om bord.

Radio/Musikk/Høytalere.  Jeg er glad i musikk og radio og vil sette pris på å ha muligheten til å slappe av i salongen nede og høre på musikk eller radio. Derfor er dette oppe på andreprioritetslista. Vil ha en avspiller gjerne med CD, men det er ikke helt nødvendig. En avspiller som spiller av fra en minnebrikke og iPhone/Pod og andre mp3-spillere er mer enn bra nok. Vil gjerne ha radio også, og gjerne en med DAB. I tillegg skal den monteres slik at den er lett å ta med seg fra båten.

Badeplattform. Den perfekte båten min kommer uten badeplattform, men med badestige. Jeg er litt usikker på hvor mye bruk vi vil ha for en slik, men vurderer det nå likevel. Jeg forstår at mange synes det er praktisk å ha, men samtidig begynner ungene mine å vokse til, så hvor mye behov vi faktisk vil ha for en, er jeg usikker på. I tillegg innebærer dette boring i skroget og tetting av gjennomføringene samt vater for at den skal bli montert riktig. Med andre ord tror jeg at akkurat den jobben for øyeblikket er litt for stor for meg, så den må i så fall settes bort til en som kan dette skikkelig. Er nesten fristet til å sette denne opp som tredjeprioritet, men under tvil settes den opp bakerst på andreprioritetslisten!

3. prioritet

Større dieseltank. Jeg har egentlig ikke fått noen klarhet i hvor stor drivstofftanken er, men har fått anslått den til rundt 25-30 liter. Jeg har foreløpig ikke fylt den helt opp, så jeg vet ikke sikkert. Jeg er også litt usikker på hvor mye motoren bruker av drivstoff, men ut i fra det jeg har lest på nett, så vil vel rundt 3,5 liter i timen virke som et riktig anslag. Det kan også passe sånn omtrent med erfaringene mine så langt. Med tanke på at jeg ønsker å bruke båten mye, og gjerne til litt lengre turer, så ville det være veldig praktisk å ha en større dieseltank om bord, enten ved å bytte eller ved å koble til en ekstra. Jeg har sett Nidelv 24-båter på finn.no med tanker på både 25, 40, 50, 70. 90 og 100 liter, så det er tydeligvis veldig vanlig å bytte til større tanker. Nidelv 24 ble også på sent 70/tidlig 80-tallet levert med 90 liters tank som standard ifølge brosjyren fra fabrikken. Jeg skal bruke erfaringene fra den første sesongen min neste år til å se om jeg vil bytte til større tank før sommersesongen 2015.

Fortøyd ved kaia for å tanke.
Fortøyd ved kaia for å tanke.

Ny dekksluke. Jeg er litt usikker på denne her. Da jeg så på båter i begynnelsen så jeg flere Nidelver med den gule dekksluken som er på den jeg endte opp med å kjøpe. Jeg tenkte at det første jeg skulle gjøre var å bytte den, for jeg synes fargen var grell og ødela litt av utseendet på båten. Så ut ifra et rent estetisk synspunkt vil jeg heller ha en sort eller mørk blå. Men jeg har kommet til at dette ikke er i nærheten av å ha førsteprioritet ennå.

TV. Jentene overrasket meg litt med å si at de ikke syntes det var nødvendig å ha TV om bord. Guttungen har jeg ikke spurt ennå. Opprinnelig tenkte jeg at det var noe av det første jeg burde lokke dem med for å friste dem til båtlivet, men så virker det altså som om de heller ønsker å slippe unna TV-tittingen. Og selv en nyhetsfreak som meg, journalist som jeg tross alt er, synes egentlig det høres helt OK ut. Og NRK kan jeg jo se på iPaden likevel hvis nøden skulle bli for stor. Så derfor er TV nedprioritert for øyeblikket. Jeg får kjøpe Ludo og Yatzy og en kortstokk istedenfor!

Landstrømsanlegg. Dette kan vel kanskje virke som noe «overkill» for en gammel Nidelv 24, og burde kanskje være helt nede på en fjerdeprioritetsliste, men jeg ser fordelene med landstrøm. Erfaringene fra første sesong vil avgjøre veldig mye. Kanskje er en slik inverter jeg har nevnt før nok for vår bruk?

Sånn! Det ble en lang liste! Summene har jeg på PCen hjemme, og liker ikke å tenke på dem…

Related Images: