Bekkjarvik gjestehavn

Vurdering (5 anker er best):
Posisjon: 60°0’27.9″N 5°12’13.1″E
Besøkt antall ganger: 1 Sist besøkt: 20.9 2021  Webkamera: Nei Hjemmeside
Fasiliteter: Vann, strøm, toalett, dusj, vaskemaskin og tørketrommel, drivstoff. WiFi. Kafeer og restauranter og butikksenter rett ved gjestehavna.
Havneavgift (for 29-foter): Fra 200 NOK ifølge hjemmesiden. Lå der bare et par timer, så betalte ikke noen avgift. Betales med Vipps.
Fortøyning: For det meste langsides på flytebrygger. Noen plasser langs kai.
Tilrettelagt for funksjonshemmede: Nei, ikke spesielt. Vanlig rampe opp til land som nok kan bli bratt ved fjære sjø, som vanlig. Besøkte ingen av servicebyggene, men regner med at de har handicaptoalett.

Eneste gjestebåt ved flytebrygga i indre havn

Gjestehavna i Bekkjarvik har vært på lista mi over steder jeg vil besøke, men da jeg dro nordover var det stappfullt, så da dro jeg bare videre og endte opp i Bergen. Men en tur innom på returen ville jeg prøve å få til. I slutten av september regnet jeg med at det var plass, og jeg var da eneste båt i den innerste delen av gjestehavna.

Den lå noen andre båter ved landsiden, men er usikker på om det var gjestebåter eller fastboende.

Det jeg ikke var klar over da jeg dro nordover, var at det har kommet en ganske ny gjestehavn innenfor en molo på utsiden, så jeg sjekket ikke om det var ledig der første gang. Denne gangen tok jeg en titt på den fra landsiden. Og der lå den ene andre gjestebåten!

Det finnes to serviceanlegg i Bekkjarvik, et til hver av de to havnene, men siden jeg bare lå her et par timer så fikk jeg ikke sjekket hvor de lå eller kvaliteten på dem, men gjestehavna har jp blitt kåret til “Årets gjestehavn” flere ganger, så jeg regner vel med at ting er på stell.

Plass nok også i ytre gjestehavn

Bekkjarvik må vel ha det koseligste butikksenteret jeg noen gang har vært i! Og langs havna er det mange restauranter og utesteder, så jeg kan så levende forestille meg at det er liv her om sommeren!

Jeg tror nok at jeg personlig ville ha prøvd å få en plass i den ytterste neste gang jeg er på disse kanter, kan tenke meg at det er noe stillere der, da det ikke er fullt av utesteder rett ved bryggene.

Synes at plassen i den ytterste er noe dårlig utnyttet, her må det da være plass til i alle fall en flytebrygge til?

Bekkjarvik har også drivstoffpumpe, som er plassert på babord side når du er på vei inn i den indre havna.

Formen min var ikke den beste da jeg var innom, hadde jeg hatt litt mindre vondt i bena ville jeg tatt meg en ekstra tur rundt i sentrum, men det så ut til å være et veldig koselig sted også utenom butikksenteret!