Havstensund (Sverige)

Vurdering (5 anker er best):
Posisjon: 58°45’26.4″N 11°10’42.3″E
Antall besøk: 5  Sist besøkt: Juli 2019. Webkamera: Nei
Fasiliteter: Drivstoff, vann, strøm, vaskemaskin, dusj, toaletter, båtsalg/verksted, båtutstyrsbutikk/kiosk og restauranter.
Havneavgift (for 24-foter): Vet ikke. Betales manuelt i butikken ved anlegget.
Tilrettelagt for funksjonshemmede: Ja. Hvis man legger til longside ytterst er det lett adkomst, også med rullestol (se bilde to).

Jeg besøkte denne havna veldig kort. La meg bare på utsiden av flytebrygga og stakk innom en butikk like ved kaia, som var en mellomting mellom båtutstyrsbutikk og dagligvarebutikk. Det var omtrent tomt for dagligvarer selv om jeg var her i 13-tiden på dagen, så det ble kjeks og is som ble innkjøpt… Jeg var jo her når sesongen var over, så vareutvalget bar vel preg av det.

1-IMG_6400 1-IMG_6403Det finnes to gjestehavner i denne meget sentralt plasserte havna, og jeg tror jeg la meg til ved den som er drevet av Grebbestad Båt og Motor (jfr. Havneguiden). Det finnes også muligheter til å legge til noen meter lenger sørover, i “Fiskhamnen”.

Hva det koster å ligge her aner jeg ikke. Jeg så ikke noe skilt med prisopplysning, og jeg lå ikke der mer enn rundt 20 minutter før jeg fortsatte.

Det var mange restauranter langs brygga bortover, men om de var åpne er jeg jaggu meg ikke sikker på, det var i alle fall sparsomt med folk å se, tross det flotte været.

Jeg la meg på utsiden, longside, av en lang flytebrygge, og jeg kan nok tenke meg at den plasseringen er ganske utsatt med tanke på både vind og vær og passerende båter i stor fart, men det var ikke noe problem den korte tiden jeg var der, ettersom det var både lite sjø og lite med båttrafikk.

Men stedet virket koselig, og det er visst mulig å spasere opp til et flott utkikkspunkt litt lenger sør, så det er kanskje noe jeg prøver på neste gang!

Oppdatering: Jeg vet fortsatt ikke hva det koster å overnatte der, ettersom jeg ankom stedet sommeren 2016 etter at kiosken hadde stengt, og dro dagen etter før den hadde åpnet! Da hadde jeg med meg døtrene og vi tok en liten tur rundt i stedet, som var ganske idyllisk enkelte steder. Det var ikke gjort med vilje, det ble bare sånn!  Det var stengt da vi kom og stengt da vi dro. Jeg fikk koden til toalettene og dusjene av en nabobåt, noe døtrene mine var veldig glade for. Har vært der flere ganger etterpå, også med nybåten, men kun for korte besøk og stopp. Softisen på bryggekiosken er god!