Når man først ligger værfast et sted, så har man jo tid til å få gjort litt ting om bord. Jeg har dog ikke vært veldig effektiv, men har i alle fall tatt meg av det mest presserende problemet, nemlig å få forkabinen tett. Eller tettere.
Som jeg skrev i forrige innlegg oppdaget jeg mens jeg lå i Tvedestrand at forkabinen ikke var så tett som jeg trodde, og når jeg kom meg til Lillesand onsdag, foretok jeg noen nødreparasjoner for å se om det kunne hjelpe litt.
Til dette brukte jeg et flytende tetningsmiddel som heter Captain Tolley. Det virker på den måten at det påføres langs vinduslistene på utsiden. Det renner deretter langs listen og trenger ned i sprekker. Der utvider tetningsmiddelet seg, og stivner (tror jeg), slik at det tetter lekkasjen.
Min erfaring er at det virker veldig godt på små sprekker og lekkasjer, men blir det for store glipper blir oppgaven – bokstavelig talt – for stor.
I tillegg til dette teipet jeg over med gaffateip, men gikk tom for det, så på babord side brukte jeg den eneste teipen jeg hadde igjen, slik svart elektrikerteip …
I løpet av natta og på morgenen og utover formiddagen regnet det kraftig, men det viste seg at på babord side var det potte tett, det kom ikke inn en dråpe, mens det fortsatt dryppet inn på styrbord side. Før jeg la meg på torsdagskvelden tok jeg litt mer Captain Tolley på styrbord side, fordi jeg hadde sett at det var spesielt ett sted på vinduslista at jeg så at middelet rant ned med en gang. Andre steder, spesielt på babord side, så det ut som om det ikke rant ned noe i det hele tatt, bare at det ble liggende på utsiden av lista, noe som jo tyder på at det var tett der.
Fredag valgte jeg å ta bussen fra Lillesand og til Kristiansand for å handle inn mer teip og et par andre ting. Da måtte jeg gå opp fra gjestehavna og til E18 for å ta bussen derfra. Det gikk greit det, rundt 15 minutter i mitt tempo. Fikk jo på den måten sett en del av Lillesand som jeg ikke har sett før.
I Kristiansand handlet jeg inn det jeg trengte og tok bussen tilbake. Det regnet kraftig hele tiden, så jeg ble halvblaut i Kristiansand, og gjennomvåt på strekket ned fra bussen til gjestehavna i Lillesand på returen, for da kom selvsagt et skikkelig regnskyll …
Vel om bord i båten måtte jeg kle av meg absolutt alt, inkludert å bytte lineren ytterst på protesen (et slags trekk som holder amputasjonsstumpen på plass i protesehylsa) som også var blitt våt!
Deretter sjekket jeg forkabinen på nytt og kun konstatere at det fortsatt var potte tett på babord side, men fortsatt lekkasje på styrbord side, dog noe mindre enn forrige dag. Så selv om det stedet hvor Captain Tolley så ut til å forsvinne med en gang lå mye lenger bak der jeg så at det dryppet på utsiden, så må det likevel ha hatt en viss effekt.
Utover ettermiddagen sluttet det endelig å regne og det kom til og med litt sol et par timer. Jeg lot derfor utsiden tørke så godt som mulig før jeg tok en ny runde både med mer Captain Tolley og med en runde med en ny teip jeg hadde anbefalt, som tetter bedre enn gaffateip, og som likevel skal være mye lettere å få av.
Da valgte jeg også å teipe grundig over luka foran, der det jo har dryppet hele tiden. Hvis teipen virker som lovet, så kan det jo hende at jeg slipper drypp derfra også. Jo tørrere, jo bedre, selv om det bare er en midlertidig reparasjon.
Det er jo ingen tvil om at det kommer til å bli en fuktig periode i de ukene jeg har igjen av dette toktet jeg er ute på nå, så jo mindre vann som trenger inn, jo bedre! Jeg har ikke rukket å rulle på ny impregnering på kalesjen, men den som ble rullet på i fjor sommer ser ut til å virke topp også i år, for den har klart brasene utmerket hittil! Et par steder kommer det inn litt, men det er på grunn av noen løse sømmer som jeg er klar over. Og akterkabinen – der jeg sover – er heldigvis potte tett!
I løpet av ettermiddagen i dag er planen å prøve å komme meg videre til broren min på Skottevik. Det blåser ganske heftig utenfor der nå, ifølge flere værtjenester, men det skal roe seg utover ettermiddagen, og som tidligere skrevet vil etappen i dag foregå omtrent 95 prosent innaskjærs i Blindleia, så det er bare de siste 10–15 minuttene jeg vil befinne meg utaskjærs.
Nå som jeg ligger stille på samme sted i flere dager, så tenker jeg at det ikke er noen vits å prøve å skrive innlegg hver dag – ikke nødvendigvis så mye å skrive om under stilleligge – men skriver noen ord etter hver gang jeg har vært utpå en tur! I morgen tar jeg meg uansett bloggfri, så neste innlegg kommer mandag.
I går var det for øvrig styrtflom også her i Lillesand, men vinden var egentlig ikke så ille her i gjestehavna.
Ha en fortsatt god helg!
Godt du har fått captain sitt middel til å virke, selv har jeg ikke hatt hell på den fronten
Brukte den med hell i snekka en gang, og har også prøvd den på vinduene i Tresfjorden før vi endte opp med å ta dem helt ut, men da uten noen virkning. Tror at hvis lekkasjen er for stor, så virker det ikke, men er det slike små, vanskelige steder, så er det et perfekt middel. Og man må jo treffe 100 prosent på HVOR man bruker det.