Men kanalferien er ikke glemt!

Det har vært en stund siden jeg skrev om planleggingen av den store båtferien sommeren 2020, da planen er å dra ned til Europa og kose meg på kanalene i hovedsaklig Tyskland og Nederland i rundt fire måneder. Men det betyr ikke at de er lagt til side!

Siden sist jeg skrev om planleggingen har jeg også fått utvidet lesebiblioteket med en bok om kanalene i Nederland. Jeg har flere PDF-er om Nederland allerede, samt flere kart over kanalene, men boken fristet meg uansett.

Nautisk Fritid i Rådhusgata har tjent gode penger på meg det siste halvåret, for å si det slik…

En av grunnene til at jeg har kjøpt meg enda en bok om Nederlands vannveier er at det hovedsaklig er i Nederland jeg kommer til å befinne meg på turen. Det er det landet med det mest velutviklede kanalsystemet og derfor også hovedmålet for turen.

Tiden jeg tilbringer på de tyske kanalene er hovedsaklig transportetapper til og fra selv om jeg naturligvis til sammen kommer til å tilbringe antakelig like mye tid der som i Nederland. Forskjellen er at jeg i Nederland med vilje kommer til å «sose rundt» i bedagelig tempo for å oppleve og se nye ting. Jeg har vel tidligere skrevet at jeg regner med å bruke drøyt én måned bare i Nederland. 

Turen ned fra Nesodden og til Tyskland/Kiel regner jeg med tar mellom to og tre uker – avhengig av været, strøm og vind og hvor lange dagsetapper jeg tar – deretter tar det rundt én uke til jeg krysser den nederlandske grensen.

Så blir det altså «Nederland Rundt» før jeg setter kursen nordover gjennom Tyskland. Muligheten er også der for at jeg tar en liten avstikker innom Belgia og/eller Frankrike, men det får tidsbruk og vær avgjøre.

Så mye mer konkrete planer nå er det egentlig ingen vits å legge. Jeg har merket meg steder jeg har lyst å besøke, men mye vil uansett bestemmes underveis. Jeg kommer ikke til å følge noe slavisk skjema for hvor jeg skal overnatte og hvor mye tid jeg skal bruke på hvert sted, men jeg har noen plasser jeg gjerne vil innom.

Utgangspunktet er at jeg skal gjennomføre turen i løpet av fire måneder, så får vi se hvor vi havner mellom start og slutt. Jeg vil ikke planlegge altfor mye heller, noe av det deilige med båtlivet er jo nettopp at det ikke er så viktig hvor jeg havner.

Det meste av det som skal foretas før avgang i 2020 går uansett på det allerede planlagte arbeidet med å pusse opp og oppgradere båten, noe som tas etappevis.

Jeg kommer også til å ta det internasjonale båtførersertifikatet – ICC. Siden jeg har det norske båtførerbeviset fra før er det kun en praktisk prøve jeg må gjennom for å få det internasjonale. Det skjer enten i høst eller til neste år. Jeg har uansett tenkt å ta det siden et slikt gjør det enklere for meg å leie båt i utlandet, noe jeg har vært fristet til flere ganger.

Den mest ubehagelige oppgaven må også tas snart, nemlig å lage et budsjett for turen! Jeg tar jo fire måneders permisjon fra jobben – og det er uten lønn – så en økonomisk buffer må bygges opp fram til avgang. 

Noe av dette er jeg godt i gang med, men jeg bør sette meg ned og beregne antatt dieselforbruk og sjekke dieselprisene rundt om i Europa for å få et lite begrep. Jeg regner med at drivstoffutgiftene blir den største utgiftsposten, deretter mat og drikke og til slutt havneavgifter.

Avgang blir uansett i midten/slutten av mai 2020 med retur midten/slutten av september! Da får jeg gjennomført tradisjonen med å dra på We Låve Rock-festivalen i Hurum før jeg tøffer videre nedover i Europa.

Related Images: