Bruke båt om vinteren – sjekkliste og tips

Jeg får stadig spørsmål, både i båtforumet, i diverse Facebook-grupper, på Facebook-siden til bloggen, her på bloggen og i Messenger samt epost (puh, det var litt av en liste!), om ting folk lurer på om det å bruke båten om vinteren.

Jeg har derfor samlet opp en del info på denne siden, om hva jeg tar av forholdsregler for å kunne bruke båten hele året. Jeg håper at dette kan være en nyttig side å sjekke for de av dere som leker med tanken på å benytte båten også om vinteren. Skulle andre vinterbåtfolk ha noe å tilføye til denne listen, så er det bare å ta kontakt!

Når jeg nå lister opp hvordan jeg gjør ting, så er det verdt å ha i bakhodet at jeg har båten min innerst i Oslofjorden, i begynnelsen av Bunnefjorden. Båthavna ligger på Oksval på Nesodden. Jeg vil nok tro at hva man bør gjøre om vinteren kan variere litt fra hvor i landet man har båten. Så ha det i bakhodet – dette er ingen ABC, men bare en orientering om hvordan jeg gjør det.

Frostvakt

OBS: Punktene er satt opp etter husken, ikke i prioritert rekkefølge!

  • Båten min ligger i boblehavn. Det betyr – kort fortalt – at båthavna har store slanger som ligger på bunnen og som slås på når det begynner å bli kaldt. Gjennom slangene strømmer det ut vann, som skaper bevegelse i sjøen under og rundt båten, noe som igjen sørger for at det ikke fryser til is rundt båten. Under virkelig kalde vintre kan dette imidlertid føre til at jeg kommer meg ut av båsen og såvidt utenfor båthavna før jeg blir møtt av hardere is på selve fjorden, og må snu og dra inn til båthavna igjen. Dette skjer typisk mellom midten av januar og ut noen uker i februar, men hvor lenge det skjer, og om det skjer, er avhengig av været og temperaturen. Ligger du på en plass der det IKKE er boblehavn, bør du investere i en ispropell som du senker under båten og som sørger for å holde sjøen rundt isfri.
  • Jeg har ikke noe behov for å leke isbryter, og er det mye is på fjorden blir jeg derfor i havna. Andre båtfolk er litt uenige på dette området, flere mener at en plast/glassfiberbåt fint kan bryte litt lett is, mens andre mener det kan føre til skade på gelcoaten uansett. Har du trebåt styrer du unna is.
  • Varme og strøm er alfa og omega hvis du skal bruke båten om vinteren. Du er nødt til å ha en stabil strømkilde, og sjekke denne jevnlig (eller ha en strømvakt om bord som sender deg en melding om strømmen går).
  • Jeg har bruker tre frostvakter om bord i båten. I motorrommet har jeg en frostvakt, og jeg har en frostvakt i forkabinen rett ved siden av toalettet, samt en frostvakt på dørken i akterlugaren. Frostvaktene justeres alt ettersom hvilken temperatur det er og hvis det blir kuldegrader over en lengre periode. Jeg har også en varmeslynge som brukes ved behov.
  • Blir det ekstra kaldt har jeg en keramisk varmovn med veltesikring og termostat, som jeg setter i cockpiten.
  • Det er også viktig å påse at strømkabelen til stolpen på brygga ikke kan havne i sjøen!
  • I forkabinen har jeg en avfukter som tømmes jevnlig, mens jeg i akterkabinen i tillegg har en stor utgave av Tørrbollen.
  • I og med at jeg bruker landstrøm til oppvarmingen er kobler jeg batteriladeren med ulike mellomrom for å holde batteriene godt ladet. Jeg lar den ikke stå på konstant, men slår den gjerne på dagen før jeg ser at det er mulighet for en tur utpå, bare for sikkerhets skyld.
  • Vanntanken er tømt helt.
  • Septiktanken er tømt.
  • Dieseltanken holdes så full som mulig ettersom jeg har lest at det lett kan danne seg kondens i en tank som er halvtom eller enda mer slunken. Om vinteren leveres da også vinterdiesel fra pumpene, som skal tåle kulde bedre.
  • Jeg bruker biologisk frostvæske som er helt i toalett og vask.
  • Jeg har dusj på badeplattformen, men denne er ikke brukt sesongen 2019, men jeg har lest at man også må tømme det som måtte være av vann der også. Det må jeg i så fall lese meg opp på.
  • Motoren gjør jeg ikke noe spesielt med. Jeg vinterkonserverer den ikke siden jeg da må gjennom hele prosessen etter hver tur. Men med varme i motorrommet har det aldri vært noe problem.
  • Jeg stenger gjerne stoppkranene for sjøvann om vinteren, spesielt hvis det er lange perioder med kuldegrader. Og åpner dem selvsagt før jeg skal utpå!
  • Å ha en automatisk lensepumpe montert er en selvfølge.
  • Om våren foretas olje- og filterskift samt bytte av impeller.
Frostvæske
  • Om vinteren er et av problemene at fortøyningstauene fryser til og stivner, noe som kan gjøre det problematisk både å løsne og feste fortøyningene. En løsning som jeg har gjort, som opprinnelig ble foreslått av havnesjefen med tanke på mitt handicap (jeg er amputert og har dårlig balanse), er å montere karabinkroker på fortøyningene på land. Da slapp jeg å gå på et glatt og gjerne islagt dollbord med stor risiko for å gli og falle på sjøen. Jeg rett og slett løsner fortøyningene fra karabinkrokene og legger dem opp på baugen. En annen variant jeg nylig leste om, er å kjøpe inn egne vinterfortøyningstau som har den egenskapen at de IKKE blir stive og frosne i kulde. Jeg skal sjekke dette ut nærmere.
  • Jeg har en sammenleggbar spade og en kost om bord. Begge deler er uvurderlige når snøen kommer. Hvis snøen er tørr og lett er det ikke alltid jeg går ned i båthavna for å måke – hvis det da ikke er ekstreme mengder. Med de milde vintrene vi har hatt i det siste, så har snøen som oftest smeltet vekk før jeg rekker å børste/måke den bort!
  • Tung og våt snø er noe helt annet. Da er det umiddelbar avreise til båthavna for å måke. Jeg er heldig, jeg har gangavstand til båthavna og kan også skimte båten på havnas webkamera.
  • Båten sjekkes ofte om vinteren, minst to ganger i uken, gjerne oftere hvis været har vært litt ustabilt. Med meldinger om sterk vind drar jeg alltid ned og sjekker fortøyningene.
  • Klær er selvsagt viktig om vinteren. Det er kaldt utpå. Selv har jeg en kombinert varme- og flytedress på meg, men jeg har også på varmen om bord, både for at det ikke skal stå seg fast og sote ned, men også for å få en koselig lunk om bord. Kaffe på termos er også standardutrustning.
  • Bærbar VHF med DSC-knapp bæres i varmedressen i tillegg til at den stasjonære er på. Havner du i sjøen kan det stå om minutter på vinterstid!
  • Sjekk at forsikringen din gjelder hele året! Noen båtforsikringer gjelder kun i det som ansees som hovedsesongen for båter og dekker ikke vinterbruk.
  • Jeg bruker å spraye frontrutene med isfjerner hvis det har dannet seg is på dem. En isskrape er også bra å ha. Jeg bruker også en gummihammer til å hakke/banke løs is fra dollbordet før jeg entrer båten. Ikke ofte det er behov for det, men noen ganger må det til.

Related Images: