
Jeg skrev så pent i forrige innlegg at jeg hadde tenkt å starte litt forsiktig denne uken, og åpne hovedbåtferien min med en relativt kort etappe til meg å være. Men slik gikk det ikke …
Jeg skrev nemlig i forrige innlegg at jeg ikke hadde så lyst til å starte hovedbåtferien med en lang etappe, så jeg tenkte at en rundt to timers tur til Mandal ville vært en grei og rolig start på fire uker i båten.
Vel, jeg tok feil …
For allerede før jeg hadde kommet meg halvveis i retning Mandal, etter å ha «øyslalåmet» meg gjennom skjærgården i Søgne, og passert Eigebrekk der jeg var på besøk halvannen uke tidligere, så begynte jeg å tenke på at å stoppe i Mandal kanskje var litt for tidlig?

En av årsakene til dette tankespinnet var jo at været var bedre enn jeg hadde forberedt meg på. Det var blikkstille da jeg dro, og lite bølger da jeg havnet i litt mer åpent farvann etter øyslalåmen.
Temperaturen var også såpass behagelig at jeg kunne sitte der i shorts og t-skjorte med kalesjetaket av og et av vinduene på babord side av hovedkalesjen rullet opp.
Da jeg passerte Gismerøya valgte jeg derfor å fortsette rett over fjorden istedenfor å ta til styrbord og dra inn til Mandal. Å være på Sørlandet uten å besøke Mandal vil imidlertid føles veldig rart, så jeg stikker nok innom på returen! Hadde det vært hyppige regnbyger ville jeg nok valgt å stikke inn dit, men de kom ikke før senere på dagen.

Deretter gikk turen via Hillesund og gjennom Svinør. På sistnevnte droppet jeg denne gangen å dra gjennom det trange sundet, og når jeg nærmet meg de to Imsa-øyene droppet jeg å dra gjennom sundet mellom dem, og dro heller rett mot Båly.
Først da jeg nærmet meg Båly kom den første regnskuren på turen! Den døde dog raskt ut, så før jeg var ferdig med kanalen var det oppholdsvær igjen! Og da jeg dro gjennom Jåsundet inn fra Lenefjorden og ut i Grønsfjorden, så var det til og med litt solgløtt en stakket stund!

Inn mot Farsund valgte jeg å droppe å dra via Kveldssund denne gangen, og tok omtrent strake veien inn til gjestehavna ved Gåseholmen. Jeg hadde lyst å komme meg fram før det meldte regnværet skulle sette i gang, så derfor hadde jeg denne gangen droppet en del mer sceneriske rutevalg for å komme fram i grei tid.
Flere av disse kan jeg eventuelt ta på returen.

I Farsund lå det bare en eneste båt i gjestehavna, en seilbåt som jeg ikke er helt sikker på hvor kommer fra, ettersom det ikke sto noe hjemmehavn på den og den var lukket og flagget tatt ned.
Et par timer etter ankomst kom det imidlertid en tysk seilbåt inn, og rundt midnatt ankom nok en seilbåt, også den med tysk flagg, så nå er vi hele fire båter her!
Som vanlig på denne tiden av året er det for det meste seilbåter jeg treffer på i havnene, jeg bruker å være den eneste motorbåten. Det er noe jeg har lagt merke til er tilfelle utenom hovedsesongen, spesielt på sensommeren og høsten. Kanskje det er slik at seilbåtfolket strekker sesongen lenger enn motorbåtfolket?
Jeg har ikke noe statistisk belegg for å si det, men siden jeg jo alltid tar hovedbåtferien min utenom sesongen, så er det noe jeg har lagt merke til. Og da spesielt når vi er over i september og oktober.

Her i Farsund kan det hende jeg blir liggende noen dager på grunn av været. Jeg har jo lyst til å komme meg over Lista, og har også drømt om å krysse Jæren igjen, men slik værmeldingene ser ut framover, så kan det hende ingen av disse ønskene blir oppfylt denne gangen.
Faktisk har jeg begynt å vurdere om jeg skal endre planene totalt, og starte på returen allerede nå! Tanken da er å dra tilbake til Stavern og deretter krysse fjorden og ta de to siste ukene i Sverige. Det kan nemlig se ut som om været er et lite hakk bedre på den siden av fjorden enn her!
Jeg har uansett god tid og skal slappe av, så ønsker ikke noe unødvendig tidspress på slutten av ferien. Jeg har jo fortsatt litt over tre uker igjen og mer enn god tid til å kose meg og ta trygge og behagelige valg når det gjelder hvor jeg drar.
Det viktigste er jo å være på tur og ikke hvor jeg drar! Det er jo det fine med båtlivet, at man har 100 prosent frihet til å velge hvor man drar, og kan ombestemme seg på sekundet!
Jeg koser meg uansett på tur, men det er ikke å komme fra at september i år er noe mer ustabil værmessig enn september i fjor var! Og jeg har jo ikke vært så mye i Sverige i år uansett.
Noe jeg også har i tankene er at etter at jeg eventuelt har krysset over til Sverige, så er det færre åpne havområder å krysse i den svenske skjærgården enn her jeg befinner meg nå. Er vel bare Gula Humpen som kan være en utfordring hvis jeg velger å krysse den. Selv om Lista fremdeles kan være en mulighet, skal jeg jo tilbake også! Det vil være noe lettere i Sverige.
Foreløpig blir jeg her i Farsund til i morgen i alle fall. Når jeg sitter og skriver disse linjene er det faktisk blå himmel og litt solgløtt, så jeg har tenkt meg en liten spasertur i byen før regnet kommer tilbake i ettermiddag.

Kommentarer