Etter å ha grublet lenge og lenger enn langt har skipperen bestemt seg for hva slags VHF som skal om bord. Det endte med en håndholdt i første omgang, men muligheten for å utvide med en stasjonær holdes åpen.
Det ble til slutt havnesjefens ord og vurdering som ble avgjørende for valget mitt. Han mente at med mitt bruksmønster ville en håndholdt være det beste for meg. Så lenge jeg, særlig om vinteren, har den på meg eller i umiddelbar nærhet slik at jeg kan utløse nødmelding raskt hvis jeg må gå fra borde, vil en bærbar være det beste. Og jeg har etter hvert fått respekt for hans vurderinger.
Han var heller ikke bekymret for dekningen ettersom jeg alltid er i sentralt farvann i kystnære områder. Han mente dekningen da er bra nok.
Og da falt valget mitt på den VHF-radioen som jeg nevnte i et innlegg tidligere , en Standard Horizon HX870E, som ble anbefalt meg av en annen båteier i hjemmehavna, som også er aktiv på båtforumet. Den har nødknapp og innebygget GPS og flyter selvsagt – og har dermed alle de funksjonene som er viktige. I tillegg har den en senderstyrke på opp til 6 watt.
Noe av det første jeg kommer til å gjøre er å teste den ut i vanskelige områder. Flere på båtforumet har blant annet sagt at forholdene rundt Håøya og Oscarsborg er vanskelige for håndholdte VHF-er, så jeg må jo finne ut av hvordan det er. Så kan jeg da ta en avgjørelse på om jeg skal supplere med en stasjonær. Det finnes mange rimelige og bra utgaver av stasjonære som er bra nok til mitt bruk, så jeg legger heller litt ekstra i potten når jeg kjøper den bærbare.
Pakken fra Seatronic ligger allerede klar til å hentes på posten, og det vil bli gjort så fort jeg er hjemme igjen fra den lille turen jeg er ute på nå. Jeg har med meg riktig lektyre på turen og skal derfor pugge så mye jeg kan for å deretter ta VHF-prøven på nett når jeg kommer hjem.
Går alt bra kan jeg dermed forhåpentligvis allerede ha et kallesignal klart når jeg henter den!
Det mest ideelle ville selvsagt ha vært å fått denne før jeg tok en høstferie med båten, men tiden strakk ikke til. Kan jo hende jeg tar prøven mens jeg er om bord…
Så får jeg se om det blir en stasjonær VHF etterhvert, for å være på den absolutt sikre siden.