I forrige uke skrev jeg så eplekjekt at jeg hadde bestemt meg for at en bærbar VHF var mer enn godt nok til å ha i snekka mi. Nå er jeg jaggu meg ikke helt sikker…
Det var etter en samtale med havnesjefen i båthavna at jeg bestemte meg for at en bærbar VHF var bra nok for mitt bruk. Reaksjonene lot ikke vente på seg…
Jeg fikk en kommentar her på bloggen som anbefalte noen andre modeller av bærbare enn de jeg hadde satt opp som alternativer, og det hørtes veldig fornuftig ut. Men så dro jeg på en liten helgetur som ble forpurret på grunn av været, og der endte jeg opp med å snakke om valg av VHF med flere båtveteraner.
Der var innstillingen ganske så unison, og det var at en bærbar VHF ikke var bra nok. De mente at rekkevidden fremdeles var for dårlig på disse, og at det var lite som skulle til av fysiske hindringer for at den ikke ville virke.
Som eksempel brukte de Håøya (jeg lå på Oscarsborg) og mente at VHF-dekningen på vestsiden (hvis jeg forstod det riktig) var så dårlig at de ikke ville høre et nødanrop fra meg hvis de lå i gjestehavna på Oscarsborg og jeg lå på vestsiden av Håøya. I tillegg nevnte de et eksempel da en som kom inn til Oscarsborg med båten hadde store problemer med å høre og forstå hva som ble sagt via en bærbar VHF da de som var inne i havna skulle lose vedkommende inn til en ledig plass.
Konklusjonen var klar fra alle jeg pratet med, og det var at jeg måtte skaffe meg en stasjonær VHF for å være sikker, og ha en bærbar i tillegg.
Jeg ser jo poenget med sikkerheten, med begge typer om bord er jeg jo maksimalt sikret, men jeg er likevel ikke helt overbevist.
Hovedpoenget mitt med å anskaffe en VHF er jo selvsagt sikkerhetsaspektet. Jeg havnet opprinnelig på valg av en bærbar fordi jeg ser at den mest sannsynlige ulykken jeg kan havne i er å falle om bord fra båten mens jeg er alene på tur, og da spesielt om høsten/vinteren da jeg er ganske så mutters alene utpå. Da kan en bærbar VHF festet i redningsvesten/flytedrakten mest sannsynlig redde livet mitt om jeg får sagt ifra tidsnok. Og om vinteren befinner jeg meg i innerste del av Oslofjorden med god dekning.
Dekningen er nemlig et være eller ikke være. Argumentene for en bærbar er at jeg befinner meg i et område hvor det alt overveiende er god dekning. I tillegg er det masse nyttetrafikk i de kystnære områdene jeg ferdes. Det vil mest sannsynlig alltid være en fiskebåt, en ferge, eller en annen fritidsbåt i såpass nærhet av meg at signalet vil fanges opp. Gjennom hele året.
I en båt som jeg har, med ganske høyt fribord, så er det små sjanser for at det skal skje noe mens jeg er om bord som nyttiggjør installasjonen av en stasjonær VHF – slik jeg ser det. Selv ved en brann, motorstopp, grunnstøting etc. så vil jeg lett kunne gripe tak i en bærbar VHF, like lett som en stasjonær. Og en stasjonær kan jo fort bli utilgjengelig ved batteriproblemer/brann.
Så hovedgrunnen slik jeg ser det til å installere en stasjonær VHF er dekningen. Og da spørs det rett og slett hvem som har rett når det gjelder dekningen? På papiret er det jo ganske klart hvem som vinner, en stasjonær VHF har en effekt på 25 watt, beste bærbare jeg har sett kan skilte med 5-6 watt. Men er det så enkelt?
Etter å ha sjekket litt rundt på nett ser det ut som om jeg med en håndholdt VHF kan regne med en rekkevidde på rundt tre nautiske mil under gode forhold. Det skal ifølge flere kilder gjøre at jeg alltid vil kunne få kontakt med en landstasjon, men at kommunikasjonen båt til båt kan være noe dårligere.
Tre nautiske mil tilsvarer omtrent distansen mellom Oksval båthavn og Sjursøya. Med andre ord ikke veldig mye. Men samtidig er det svært sjelden at jeg befinner meg mer enn tre nautiske mil fra land… Den eneste gangen jeg kan komme på må være da jeg tidligere i år krysset Oslofjorden fra Østre Bolærne og over til Moss. En strekning på rundt fem nautiske mil på åpent hav.
Én ting er i alle fall sikkert: Å bare satse på mobiltelefon er ingen god løsning!
Så det er vel bare å gå i tenkeboksen en gang til… Jeg føler vel fortsatt at jeg holder en knapp på en håndholdt, men av en mer solid type enn de jeg nevnte i det opprinnelige innlegget mitt. Men jeg tvinner fremdeles tommeltotter…
At lisens og VHF skal være om bord før vintersesongen starter er egentlig det eneste jeg er sikker på akkurat nå!