Tur på nye trakter

Lørdag ble selvsagt brukt til nok en tur med båten. Må nesten det, når det er fint vær og man har fri. Hvilken bedre måte kan man bruke en slik dag på? Skjønt, dag og dag fru Blom. På fridager liker jeg å sove lenge, og siden jeg begynner nattvaktuka søndag kveld, så er det ikke helt bak mål at jeg forbereder meg på å snu døgnet litt på forhånd. Så klokka ble over fem på ettermiddagen før jeg kom meg ut på tur!

Været denne lørdagen hadde vært litt opp og ned, men så hadde jeg jo sovet bort mesteparten av dagen, så når jeg spaserte nedover til båthavna så jeg at det var endel skyer her og der, men ingen av dem så veldig mørke ut, og litt nedbør tåler man jo, særlig når temperaturen i tillegg er så varm.

Denne gangen hadde jeg bestemt meg på forhånd hvor jeg skulle dra. De fleste gangene gjør jeg jo det, mens andre ganger kjører jeg bare rundt på måfå. Men denne dagen hadde jeg tenkt å besøke Bærumsskjærgården igjen, og kjøre litt lenger inn enn jeg hadde gjort før, for å oppdage noe nytt. Opprinnelig tenkte jeg på å kjøre rundt Nesøya, ser i alle fall ut på kartet at det lar seg gjøre, men noe trangt og grunt enkelte steder. Kanskje kjøre inn til Sandvika og ta en titt på den berømte Danmark-holmen?

Nå ble planene endret underveis, men jeg kom til steder jeg aldri har vært før!

IMG_8936Satte kursen mot Nesoddtangen og i det jeg kjørte  forbi brygga kom liflige toner ut over sjøen. Kom på at det var Musikkfest denne lørdagen, både i Oslo og mange andre steder, og selvsagt også på Nesodden. Opprinnelig var det meningen at bandet jeg spilte i skulle gjøre unna debuten sin akkurat der denne lørdagen, men vi kom fram til at vi måtte øve noe mer først. Og ikke så lenge etterpå trakk jeg meg fra bandet også. Nå har jeg et nytt på trappene, samt skal kanskje prøvespille for et annet band, så kanskje sitter jeg på trommestolen der neste sommer!

Til å være en lørdag med flott vær synes jeg det var overraskende lite båter ute på fjorden. Riktignok var det ikke masse sol nå på ettermiddagen, men jeg så Redningsselskapet tvitret om en rolig pinseaften, så selv om det var varmt skremte kanskje skyene folk bort?

Da jeg nærmet meg Vassholmene så jeg forøvrig redningsskøyta UNI Oslofjord som lå ved siden av en seilbåt som tydeligvis hadde fått problemer. Så noe var det nå å gjøre!

Tok turen rundt Vassholmene og inn mellom Gåsøya og Ostøya. Her var det litt flere båter, men ikke veldig mange. Kjørte deretter inn Langårsundet og passerte Middagsbukta. Her lå det svært mange båter fortøyd og på svai, tydeligvis et populært sted. Kunne vært fristende å fortøye selv og ta en tur rundt på Nordre Langåra, men når jeg er alene om bord er ikke det så veldig lett så lenge jeg ikke kan fortøye longside, og det var det i alle fall ikke plass til her denne lørdagen!

Fram til nå hadde jeg kjørt i velkjent farvann, men nå tenkte jeg å prøve noe nytt. Så på klokka at tiden hadde gått fort, så jeg droppet planen om å kjøre rundt Nesøya, og igangsatte plan B, som var å kjøre inn Vendelsundet mellom Brønnøya og Nesøya. Da havnet jeg på ukjent område samtidig som jeg forkortet turen endel.

IMG_8867Men da jeg nærmet meg selve sundet så jeg at det gikk en kabelferge mellom de to øyene. Siden jeg ikke kjenner noe til kabelferger, så senket jeg farten, stoppet og plukket fram mobilen og søkte på kabelferger. Fikk opp informasjon om akkurat den som lå foran meg og forstod at det var helt greit å passere. Da jeg så startet båten igjen og kom nærmere så jeg at det på siden av fergen stod klart at 3,5 meter var maks dybde for båter som skulle passere, så med mine 85 centimeter gikk jo dette som en lek.  Ventet litt på at folk skulle komme seg over ettersom båter har vikeplikt, og fortsatte deretter inn Vendelsund.

Det er et ganske trangt sund, men veldig idyllisk! På babord side fikk jeg øye på et sjøfly, og da måtte det selvsagt knipses litt ekstra. Senere fikk jeg vite at det skal være en sjøflyskole på dette stedet. Stadig noe nytt å vite! Andre gang på kort tid at jeg opplever et sjøfly på kloss hold!

Kjørte ut av sundet på et enda trangere sted, og kom deretter ut igjen med Ostøya foran meg på styrbord side. Var et øyeblikk litt usikker på om jeg skulle ta til styrbord og kjøre ut gjennom Store Ostsundet, men bestemte meg for å kjøre rett fram og ut i Oslofjorden igjen via Snarøysundet. Det skulle snart vise seg å være en god ide!

IMG_8901Da jeg passerte Kjeholmen og svingte mot styrbord for å kjøre inn og deretter ut (!) av Snarøysundet, møtte jeg en gammel traver som nå fungerer som partybåt og sightseeingturer. En flott skute, og det er vel på denne måten slike gamle fartøy kan vedlikeholdes og brukes? Man kan vel mene hva man vil om slike party- og sightseeingbåter, men driften finansierer i alle fall vedlikeholdet av gamle, fine skuter. Etter denne gamle damperen kom da også tre seilskuter av forskjellig størrelse som også var ute på fjorden med feststemte mennesker. Fikk senere vite at dette er en rute som slike båter kjører fast.

Da jeg var på vei ut Snarøysundet kom en flott båt kjørende innover, en såkalt Trawler hvis jeg ikke tar helt feil. Da vi passerte hverandre vinket føreren på meg, og jeg hilste tilbake.  Men så vinket han ekstra mye, og plutselig forstod jeg hvem det kunne være, og senket farten da jeg så at han snudde for å ta meg igjen. Båten hadde vimpel fra baatplassen.no, akkurat som meg, jeg regnet derfor med at dette var sap_2000 – som nicket hans er på forumet – og da han kom nærmere fikk jeg bekreftet at det var han.

Vi la oss ved siden av hverandre, hilste og lå og pratet vel i 20-30 minutter om båtlivet, forumet og folk til sjøs. Han har tidligere på forumet invitert meg til å komme innover nettopp i dette området, og gjerne i Middagsbukta, der han ofte ligger, og har tilbudt seg å gi meg vink og råd om båt og motor og det hele. Han visste seg å være minst like hyggelig i “real life” som på forumet, så det er ikke usannsynlig at jeg tar ham på ordet. Han er en erfaren båtmann og sa at han syntes det var veldig IMG_8918morsomt å lese om min glede av båtlivet, og det er jo hyggelig å høre. Og jeg trenger masse råd og tips!

Etter samtalen med Trawleren gikk turen langs Indre Vassholmen og deretter utover fjorden i retning Nesoddtangen. Når jeg passerte sistnevnte var det fremdeles full aktivitet på Signalen, der Musikkfest Nesodden gikk av stabelen.

Klokket inn i hjemmehavna ganske nøyaktig tre og en halv time etter at jeg dro ut.