Nye tanker om kanalferie

Ideen om å ta en ferie på de europeiske kanalene og elvene er fortsatt i høy grad levende. Erfaringene mine fra å ha gjemmekontor i båten i sommer var så positive at jeg også har begynt å fabulere om muligheten for å gjøre noe tilsvarende på en slik tur.

Den opprinnelige planen var å bruke fire måneder på kanaltur, i praksis mellom mai og september.  Hovedsaklig i Nederland og Tyskland, men hvis tiden tillater det, kanskje med en par avstikkere til både Belgia og Frankrike.

Jeg har tenkt å ta ut maksimalt med ferie og benytte avspaseringsdager slik at jeg vel kunne komme opp i 7-8 uker med ferie og avspasering, og ta resten som ulønnet permisjon. Det betyr at jeg må tjene opp og legge til side kroner til turen, samt kanskje også se om jeg får noen avtaler om publisering av artikler/reisebrev, både skriftlig og som video. Sponsing kan også være aktuelt, selv om jeg er litt mer usikker på om jeg vil det.

Planen var uansett å legge opp en buffer og ha et reisebudsjett som både inkluderte drivstoff, havneavgifter og mat, samt ha ekstra i bakkant til uforutsette hendelser/skader på båten. I etterkant av turen har jeg både lekt med tanken på å skrive en bok/lage en dokumentarfilm (til å legge ut på YouTube, jeg vet ikke helt om jeg har talent til å lage noe for TV – om det ville vært aktuelt).

Det er forsåvidt fortsatt planen – en buffer MÅ jeg ha uansett – utover kredittkortet.

Men den nye tanken som ganske nylig har sneket seg inn i bakhodet, er jo at jeg kanskje ikke behøver å ta ut så mye ulønnet permisjon likevel. Siden gjemmekontor nå har blitt såpass etablert under koronapandemien, så burde det vel være mulig å gjøre noe slikt på en slik tur også? Det ville gjøre en slik tur straks mer enklere å gjennomføre, og ikke bli noen stor økonomisk belastning heller.

Sotekanalen

Alfa og omega her er at jeg er avhengig av en stabil nettilgang for å kunne gjennomføre det, så her får jeg dypdykke i løsninger og tilbydere av slikt i Europa. Det ICE-nettet jeg benyttet under Sørlandsturen er kun til bruk i Norge – jeg må betale ekstra for å benytte det utenlands. Det blir vel det første jeg gjør, å sjekke hvilke alternativer de har.  Deretter sjekke andre alternativer og andres erfaringer, samt ikke minst prøve det ut i praksis.

De foreløpige tilbakemeldingene jeg har fått fra folk som har vært på kanaltur med egen båt, er at dekningen er svært varierende i kanalene. Så her må jeg nok gjøre grundig research før jeg drar ut på noe slikt. 

Det er jo for eksempel ikke umulig at jeg kan avdekke hvilke områder det generelt er ganske dårlig dekning og legge opp ruten etter det, eller eventuelt få lagt opp de jobbvaktene jeg skal gjennomføre slik at de foretas på steder med god wifi-dekning? Alt er mulig!

Dette kan jo bety at jeg kanskje kan gjennomføre denne turen tidligere enn det jeg hadde planlagt. Tanken er uansett like besnærende som før!

Planen er uansett å forberede meg – ikke minst – også på slusing, så både Telemarkskanalen, Dalslandskanalen og Göta kanal er aktuelle utfordringer,

Her er forøvrig noe av det jeg har skrevet om kanalferieplanene mine tidligere:

2017: Planlegging av en “vill” ferieopplevelse

2018: Tid for litt langtidsplanlegging

2018: Mer langtidsplanlegging

2018: Rutevalg til kanalferien

2018: Men kanalferien er ikke glemt!

2019: Langtidsplanlegging i limbo

2020: Status på kanalferieplanene

Legg gjerne inn en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: