Tid for litt langtidsplanlegging

I fjor skrev jeg et lite innlegg om en treårsplan der målet var en kanalferie i Europa med båten. Med sikte på å gjennomføre den sommeren 2020. Etter et inspirerende foredrag jeg var med på i forrige uke (som jeg skrev om i går) så ble jeg minnet på denne planen.

Det var Tom (som hadde inspirert meg til å foreta en slik tur), som minnet meg på dette etter foredraget. Han og kona var nemlig på en ganske så begivenhetsrik kanaltur i fjor sommer gjennom Tyskland og Nederland og alle bildene og historiene fra den turen fikk meg virkelig til å drømme om å gjøre det samme. Selv med ei snekke!

Så i forrige uke gikk jeg til innkjøp av to bøker som et ledd i forberedelsene til en slik tur. Etter jobb stakk jeg innom Nautisk Fritid i Rådhusgata og kjøpte boken “Kanalveien til Middelhavet” og den noe mindre omfattende “Euroregs”.

Sistnevnte er rett og slett en bok som forklarer skilt, lyssignaler og lydsignaler på kanalveiene i Europa, mens førstnevnte er en kombinert reiseskildring og tipsbok fra et par som foretok en slik kanalreise. Jeg har såvidt begynt å lese den sistnevnte, og etter å ha lest noen få sider har jeg begynt å irritere meg litt over at forfatteren konsekvent bruker km/t om fart og kilometer om distanse! Alvorlig talt – selv om han er seilbåtmann kan han vel bruke knop og nautiske mil??? Irriterende! 😉 Jaggu meg skriver han venstre og høyre også! Hmmf!

EDIT: Via en dansk nettside viet til kanalfart, som jeg ble tipset om av en dansk leser av bloggen, så har jeg etter at jeg skrev dette innlegget, fått vite at årsaken til at fart og avstand på kanalene oppgis i kilometer i timen og kilometer er at det langs kanalene selv opereres med dette. Da vet jeg det – men synes i så fall at forfatteren av denne boka kunne ha oppgitt dette for oss nybegynnere. Og jeg ville uansett foretrukket å få oppgit (i parentes eller noe slikt) dette i knop og nm åkkesom!

Bortsett fra det er boken interessant lesning, dog med noen evige gjentagelser underveis. Neste skritt blir å kjøpe noen kanalkart. Planen er å besøke både Tyskland og Nederland på min tur, mens denne boken hovedsaklig holder seg til tyske og franske kanaler ettersom de har kurs mot Middelhavet (de er riktignok innom Nederland også, men drar en annen vei enn det jeg har tenkt meg). En bok om nederlandske kanaler må vel dermed kjøpes inn også. Og kart, slik at jeg kan drømme meg enda mer bort!

Jeg har nå også kommet til at det beste for meg på en slik tur er å ta meg en eller to måneders permisjon fra jobben (uten lønn) for å ha en tidsbuffer og vite at jeg kan ta meg god tid. Jeg har ikke sjekket med jobben om dette ennå, men jeg tror det skal gå greit bare de får beskjed i god tid.

Det holder nemlig ikke med en tre ukers båtferie til et slikt prosjekt! Og hvis båten skal fraktes fram og tilbake med bil/skip så blir utgiftene altfor store hvis jeg bare skal tøffe rundt på kanalene i tre uker… Med et par måneder til disposisjon har jeg også mulighet til faktisk å tøffe helt ned og helt tilbake med båten.

Så her må det legges litt midler til side fram mot 2020! En finansieringsplan utenom dette har jeg da også begynt å se omrisset av…uten at jeg vil gå i detaljer ennå. Men jeg er jo tross alt journalist og skrivefør, og det har jeg tenkt å benytte meg av. 

Jeg må også alliere meg med døtre, rederinnen og andre venner som kanskje har lyst å bli med som mannskap på deler av ferden. Jeg har ikke prøvd meg på sluser før, så litt øving i Telemarkskanalen står på programmet. Og i sluser MÅ vi vel være to, så her må logistikken planlegges!

Fordelen ved å tøffe rundt i kanaler i Europa er at det stort sett er enkelt for folk å ta seg ned med fly og mønstre på underveis.

Det eneste som jeg er litt skeptisk til må være farten til godeste Bergtatt. I utgangspunktet skal det ikke være noe problem ettersom det uansett hovedsaklig er snekkefart i kanalene, men det jeg tenker på er de tilfellene hvor det er motstrøm. Jeg har rett og slett ikke kraftig nok motor til å guffe på noe særlig ekstra hvis jeg skulle få kraftig motstrøm.

Men med god nok tid både til å planlegge og til å tøffe rundt på kanalene er det ikke sikkert det blir noe problem.

4 tanke på “Tid for litt langtidsplanlegging

  1. Hei, dette er fullt mulig med Nidelven gitt god tid og skikkelig planlegging! For noe år siden var jeg fire uker på kanalene i Tyskland med en 30 fots seilbåt, 3,5 tonn båt med sliten 13 hk Volvo Penta. Greit på kanalene, men tungt i motstrøm på elvene. Rhinen var seig, folk spaserte fra oss på land. Hadde også en litt kraftig grunnstøting i strømmen her. Slusing er ikke vanskelig men kan bli litt klatring for å gjøre fast og noe strøm. Best å være to. Ellers bare å stramme eller slakke etter som vannet stiger eller synker. Noen sluser har flytende pullerter som følger vannstanden så det er bare å fortøye og nyte turen. Ha permanente fendere rigget, gjerne innpakkede bildekk og en lang planke utenpå dem langs skutesida. Sluseveggene er veldig grisete så best å bruke planke.

    Google schiffshebewerk Luneburg, det er et eventyrlig anlegg som er verdt turen i seg selv! Ellers er det litt skuffende at det ofte er ganske høye jordvoller langs kanalene så det kan være vanskelig å se noe på enkelte strekk. Litt skummelt med de store lekterne, blir mye strøm av propellene deres og de tar ikke alltid hensyn til småbåtene, spesielt på elvene der de ofte skifter side for å utnytte strømmen.

    Avstandene måles i km, står til og med km-merker langs kanalene. Min kanaltur målte jeg med disse til 1950 km totalt og loggen om bord viste 970 nm (uoverensstemmelse pga. mye strøm). 42 slusinger til sammen. Inn ved Travemünde, ned via Hannover, Ruhr og Køln til Moseldalen og opp Mosel nesten til Luxembourg. Retur og ut via Hamburg, Elbe og Kielkanalen. I tillegg ca. 400 nm. hver vei til/fra Tyskland. Ville se hvor langt vi kom på to mnd. med å sove i havn hver natt og uten lange havstrekk. Et eventyr, du vil ikke ange!

  2. Det høres bra ut! Jeg tenker meg en tur ned via Tyskland til Nederland og Amsterdam og deretter tilbake via Frankrike, hvis mulig. Må nok kjøpe endel kart og se om det er mulig. Det som bekymrer meg litt er at jeg nok kommer til å tilbringe endel tid alene i båten siden jeg nå planlegger å bruke minst to måneder på turen (to måneders permisjon og kanskje to-tre uker av ferien i tillegg). Jeg vil nok kunne få mannskap innimellom, men ikke hele perioden. Har imidlertid lest om en dansk seiler som tok en slik tur alene, så umulig er det ikke, bare litt vanskeligere. Må opparbeide meg litt sluseerfaring først, så Telemarkskanalen og Göta kanal står på lista for litt testing. Haldenskanalen også, for den saks skyld!

  3. Spennende, da går du sikkert Kielkanalen og via Cuxhafen og Wilhelmshafen og inn på kanalene sørvestover. Utfordringen alene er å holde både baug og hekk inntil når slusene tømmes eller fylles. Men er nok fullt mulig å rigge til et slags spring forover så du kan styre begge trosser fra cockpiten (hvis det heter det i en snekke?). Evt en enkel trosse midt i båten og en solid planke langskips. Lurt å legge inn treningsturer! Ønsker deg lykke til og gleder meg til å følge forberedelser og gjennomføring av dette prosjektet på bloggen! Og forhåpentligvis mange spennende diskusjoner på BP.

    1. Jeg planlegger å gå inn ved Kiel ja, og ut ved Lübeck på returen. Men jeg planlegger vanligvis ikke for detaljert! Men på en tur som denne kan ikke alt tas på sparket. Hovedutfordringen for meg blir å beregne tid nok, men jeg tror jeg skal ha et visst begrep. Og som du er inne på, slusing må jeg øve meg på. På en så lang tur som jeg planlegger så vil jeg nok være alene mesteparten av tiden, men samtidg er jo Nidelven ganske liten og overkommelig for én person, så den løsningen du skisserer har jeg faktisk vært inne på. Jeg ser for meg at jeg tar første etappe fra Nesodden til Kiel alene, men at mannskap mønstrer på i Kiel (de kan jo bare ta ferga nedover) og blir med kanskje helt til Amsterdam? Evt. Hamburg. Da får jeg uansett litt hjelp i begynnelsen slik at jeg blir litt innkjørt på sluser…

Kommentarer er stengt.