
Jeg startet årets båtferie med en svært lang etappe, og søndag gjennomførte jeg en etappe som varte 15 minutter mer!
Da jeg tjuvstartet litt på sørlandsferien i august med noen rene transportetapper ned til Søgne, klokket jeg inn 8 timer og 30 minutter på den første etappen, som tok meg fra Oksval på Nesodden til Sandefjord.
Søndag varte etappen 8 timer og 45 minutter og gikk fra Mandal til Arendal. I rene motortimer var etappen like lang som den førstnevnte, men siden jeg søndag stoppet i Lillesand for å tanke, så ble det, målt i effektiv tid, en etappe på hele 8.45. På Sandefjordetappen kjørte jeg kontinuerlig uten å stoppe.
Opprinnelig var planen å ta en overnatting i Kristiansand og hilse på noen båtvenner, men på grunn av værmeldingene bestemte jeg meg for å utnytte en søndag med pent båtvær til å komme meg så langt som mulig, så da dro jeg forbi både Kristiansand, Lillesand og Grimstad.

Her i Arendal blir jeg liggende til onsdag før jeg fortsetter. Mandag var det så dårlig vær at det ikke var fristende å dra noe sted, så da lå jeg godt fortøyd i Arendal. I dag kunne jeg egentlig ha dratt videre, spesielt hvis jeg tar indre lei, men det er lenge siden jeg har vært i Arendal, så jeg blir til i morgen før jeg fortsetter.
Det er fem år siden jeg har overnattet i havna, og det er flere grunner til det. Blant annet fordi om sommeren er dette en av landets dyreste gjestehavner der jeg må ut med 425 kroner, og når havnene i nærheten ligger mellom 100 og 200 kroner lavere i pris, inkludert strøm (i Arendal får man tildelt noe strøm først, men må betale mer når man har brukt den opp), så er det ikke så fristende å ligge her. Så har det vært en del bråk her, og man kan ligge litt urolig også.
Jeg har stoppet her et par ganger for å handle før jeg fortsetter, men har altså ikke ligget over siden 2020. Men, paradoksalt nok, utenom sesongen (fra 1. september) er denne havna en av landets rimeligste! Nå betaler jeg kun 65 kroner for overnatting. Da kan jeg spandere på meg noen dager …

Den siste regnbygen i Mandal kom litt før klokka 10 søndag, og ti minutter senere var jeg i gang!
Ifølge værmeldingen skulle det bli bedre og bedre utover dagen, og jeg fant ut at det stemte. Da jeg kastet loss tenkte jeg at jeg skulle holde meg innaskjærs så mye som mulig, og ut fra Mandal kom det da også noen ganske store bølger/dønninger midt imot, men de var såpass slake at det ikke var ubehagelig.
Jeg dro inn Skjernøysundet og ut ved Tregde og tenkte å dra innaskjærs når jeg kom ut i mer åpent farvann, men da hadde allerede været begynt å bli bedre, så da valgte jeg en rute i skjærgården utenfor Søgne som tok meg litt mer innaskjærs i retning Ny-Hellesund, men fortsatt ikke så langt inn som jeg hadde tenkt opprinnelig.

Deretter gikk ruta som vanlig forbi Flekkerøy (inn mot Byfjorden, ikke på utsiden) og over Byfjorden og inn like ved Stokken.
Kvåsefjorden hadde noen late dønninger som kom inn fra siden, men de var såpass bedagelige at det gikk helt fint. Har faktisk aldri passert over denne fjorden i dårlig vær, selv om jeg har lest og hørt om diverse dårlige erfaringer med den.

Så var det å passere gjennom Ulvøysund og forbi restauranten til broren min på Skottevik – ingen stopp der siden han og kona varmer opp for Thailand med noen uker i Spania akkurat nå – og deretter dro jeg gjennom Blindleia til Lillesand.

I Lillesand tok jeg en liten stopp for å fylle på litt diesel på tanken. Da jeg fylte opp der for tre uker siden var prisen 16.04, nå var det gått opp til 16.23 – men fortsatt ganske så rimelig til å være på denne siden av Oslofjorden! Drar du over på østsiden av fjorden synker prisen gjerne med to-tre kroner literen om du holder deg unna indre del av fjorden.
Må innrømme at jeg vurderte om jeg skulle legge meg til for natten i Grimstad også, som jo er en av mine favoritthavner, men jeg følte meg helt OK og ikke sliten, så jeg valgte å fortsette som planlagt til Arendal. Det var jo ikke så langt igjen.

Strekket fra Grimstad til Arendal var vel det lengste utaskjærs på denne etappen, men også det gikk for seg uten problemer. Fortsatt bare noen late dønninger som kom litt på skrått fra siden, kan jo nesten ikke bli bedre!
Da jeg startet turen hadde jeg på dieselvarmeren og satt med en fleecegenser på meg, men varmeren måtte slås av og genseren ble tatt av da jeg fylte diesel i Lillesand, så resten av turen ble tatt i t-skjorte og med takkalesjen halvveis åpen!
Her i Arendal benyttet jeg sjansen til å legge meg langsides ved den innerste brygga. Bare fem båter her inkludert meg, og jeg er litt usikker på om de er gjestebåter eller vinterplassbåter.

Planen var opprinnelig å komme meg til Stavern innen torsdag, og deretter krysse over til Koster/Strömstad, men værmeldingen har endret seg, så nå ser det ut til at det kun er et lite værvindu på fire timer på formiddagen torsdag, og deretter ikke før søndag eller over helgen.
I tillegg kommer bølgene, om enn ikke veldig store, fra siden, og så har vi jo strømmen fra indre fjord som kommer imot, så det kan fort bli litt ubehagelig når det uansett tar rundt fire timer å komme seg over fra Stavern.
Været, også vindmessig, blir bedre utover neste uke, så jeg har egentlig ikke noen hast, jeg har egentlig ikke så lyst å stresse for å rekke det værvinduet på torsdag. Jeg er jo tross alt på ferie, og da skal man ikke stresse, men slappe av. Som jeg har nevnt mange ganger tidligere så er det ikke så viktig hvor jeg er på tur, bare at jeg koser meg der jeg er!

I går kveld fikk jeg også besøk om bord av en båtvenn fra Arendal, som har seilbåten sin like ved og bare tok en jolletur bort til gjestehavna for å hilse på. Det ble en lang og hyggelig prat mens regnet trommet på kalesjen.
I dag er det sol og pent vær, og absolutt fristende å dra videre, men slik blir det ikke. Jeg skal til byen i noen ærender, og jeg har tenkt å ta den berømte glassheisen og få tatt noen utsiktsbilder!
Kommentarer