Status på kanalferieplanene

Jeg har jo de siste årene skrevet endel om mitt store prosjekt – å ta båtferien på kanalene i Europa. Opprinnelig var det vel meningen å ta dette i år, men etter kjøpet av Bergtatt II skrev jeg et innlegg i fjor om at jeg nok måtte utsette planene til neste år, altså 2021. Jeg har ikke gitt opp tanken, men ser nok at det kommer til å bli ytterligere noen års utsettelse av dette prosjektet.

Denne gangen ønsker jeg ikke å tidfeste noen årstall for når jeg kan gjennomføre prosjektet. Jeg kaller det for et prosjekt ettersom det blir mye mer enn bare en båtferie. I tillegg til å nyte turen har jeg planer både om bok og film fra turen. Jeg tenker litt på sånn som Team Bachstad på NRK har holdt på, spesielt med båturen deres i forrige sesong (men dog ikke på det nivået som inkluderer TV-visning, dette blir nok bare på YouTube).

Boken satser jeg på å gi ut selv, om det blir noe av da. Jeg har hittil kjøpt tre bøker som omhandler turer gjennom Europa, og alle har vært interessant lesning. Odd Børretzens bok ga meg nok den største rene leseropplevelsen, mens de to andre var en blanding av reisebeskrivelse, historiefortelling om betydningen og utviklingen av Europas kanaler, og en slags mellomting mellom guide- og faktaopplysninger. Kanskje historien til en enbeint skipper på (stort sett) alenetur kunne fenget også? Tror ikke så mange forlag ville tatt sjansen på slikt, så da må det da bli egenutgivelse. Men det er veldig langt fram ennå til noe av dette kan bli en realitet.

Planen er jo å være på tur i fire måneder, og for å få det til må jeg ta meg ulønnet permisjon i tre måneder pluss en måneds ferie. Det er ikke aktuelt å nedskalere den til en kortere periode, jeg vil ha god tid til å nyte opplevelsen til fulle, og til å komme meg gjennom både Tyskland og Nederland, samt ha muligheten til å stikke innom både Belgia og Frankrike. 

En tjukk perm og flere bøker og kart er status så langt i planleggingen, og flere kart og bøker blir det nok.

Selv om jeg nå har en større og raskere båt vil ikke det ha noe særlig å si på hvor raskt jeg kan gjennomføre turen. Jeg vil riktignok komme meg noe raskere ned fra Nesodden og fram til Kiel enn planlagt (hvis jeg ønsker det), men på elvene og kanalene er det jo uansett en øvre fartsgrense som i praksis er i snekkefart. Med en såpass sterk motor som jeg har nå vil jeg dog kunne ta turen også via noen elver som jeg i utgangspunktet hadde planlagt å unngå nettopp fordi jeg hadde en svakere motor i snekka, uten at det vil bety noen stor omveltning i planene, men kanskje det kan bety litt tidsbesparelse? Jeg ser fram til å tøffe rundt på Mosel i alle fall!

Det lange tidsperspektivet betyr at dette også blir et økonomisk spørsmål – jeg må legge av/tjene inn tre måneders tapt inntekt, inkludere mulig framleie av leiligheten min og ikke minst avsette midler slik at turen kan gjennomføres! Altså ha et budsjett med penger til drivstoff, havneavgifter, mat osv.

I fjor sommer var jeg på festival på Loreleyklippen og tok en båttur på Rhinen. Kanskje jeg havner der med egen båt om noen år?

Når jeg så har et båtlån på toppen av dette, er det enkelt å slå fast at turen nok må utsettes noe. Mitt mål er å i alle fall få nedbetalt båtlånet først, og deretter begynne å legge av midler til å gjennomføre turen. Det siste har jeg allerede gjort i lengre tid, men det er ikke kommet opp i noen store summer ennå.

Men én ting er helt sikkert: Turen SKAL gjennomføres, og jeg er like gira på å gjennomføre den nå som da jeg begynte å leke med tanken. Om ikke enda mer!

Jeg kjøper til stadighet en bok eller to, samt kanalkart der jeg kommer over det, og setter meg ned i sofaen (særlig på dager med dårlig vær!) og ser gjennom kart, leser i bøker og i flere nedlastede PDF-er (som jeg også har skrevet ut), både for å holde motivasjonen oppe og bli inspirert.

Men til neste år blir det altså ikke, jeg vil vel tro at tidsrammen nå blir mellom tre og fem år, uten at jeg som sagt ønsker å tidfeste det helt nøyaktig. Da har jeg også mer tid til å øve meg på slusing. De blir jo veldig mye slusing på en slik tur, og det har jeg ennå ikke vært med på, bortsett fra på YouTube…

De kanalene jeg har vært på hittil, som Sotekanalen på det første bildet i dette innlegget, har jo ikke hatt sluser. I løpet av de nærmeste årene står derfor både Telemarkskanalen og Dalslandskanalen/Göta kanal på to do-lista. Man må jo øve, spesielt med tanke på at jeg i all hovedsak vil være alene om bord de fire månedene.

Mitt forrige innlegg om kanalturen, skrevet i mai i fjor, inneholder fortsatt en del relevant informasjon.

Langturplanlegging i limbo