På Facebook oppdaget jeg nylig en gruppe som heter «100 nautiske-klubben». Det er en gruppe for de som har som mål å tilbakelegge minst 100 nautiske mil hver måned. Jeg har ikke meldt meg inn i gruppa ettersom den ser ut til å utelukkende dreie seg om seilbåter, men det fikk meg til å sette meg ned og summere opp litt for meg selv. Og da fant jeg ut at jeg i løpet av årets åtte første måneder allerede har tilbakelagt nesten 1.500 nautiske mil med båten.
Skal jeg være helt spesifikk er antallet nautiske mil 1.448. Det tilsvarer 181 nautiske mil i gjennomsnitt hver måned i år.
Men i år fikk jeg bare to turer i januar og bare én i februar – noe som er mindre enn normalt – pluss at det ble null turer i mars på grunn av koronakarantene- og tiltak.
I juni tilbakela jeg hele 345,2 nautiske mil, med mai tett opptil med 322,7. I juli ble det 228,7 nautiske mil med noe færre turer enn måneden før, mens i august, hvor jeg tilbrakte omtrent hele måneden på båtferie på Sørlandet (og i skrivende stund ikke er ferdig med!), endte jeg opp med hele 416 nautiske mil!
Så slikt sett skulle jeg nok tro at jeg kunne passet inn i den gruppa, bortsett fra at 100 nautiske mil i måneden nesten høres lite ut! 😀
Tallene for de øvrige månedene er slik:
- April: 93,5 nautiske mil
Mars: 0
Februar: 25,1 nautiske mil
Januar: 16,8 nautiske mil
Jeg har jo det slik at jeg koser meg mest i båten når jeg er underveis, for meg er den selve turen som er den beste delen av båtlivet, selv om jeg også selvsagt synes det er koselig å oppdage og besøke nye steder, og også komme tilbake til steder og plasser der jeg trives godt.
Men dette fører også til at jeg gjerne tilbakelegger etapper av en varighet som andre båtfolk rister på hodet av og ikke skjønner at jeg orker – særlig uten autopilot! Dermed kommer jeg ganske raskt opp i en anseelig mengde med tilbakelagt distanse! En vanlig etappe for meg er gjerne mellom fem og sju timer, mens for andre er to-tre timer av gangen mer enn nok! Det avhenger selvsagt av både dagsform og av været.
Lengste etappe i et strekk jeg har tilbakelagt med snekka er Stavern – Tønsberg tønne – Tjøme – Ormelet – Slagentangen – Bastøy – Tofte – Filtvet – Oscarsborg – totalt 51,5 nautiske mil. Det tok meg 11,35 timer med en gjennomsnittfart på 4,5 knop i september 2016, ifølge loggen.
Med nybåten er lengste etappe i ett strekk foreløpig på 81,1 nautiske mil og gikk fra Oksval – Ildjernet – Fyrsteilene – Oscarsborg – Bastøy – Tjøme – Stavern – Valle. Det tok 8,45 timer med en gjennomsnittsfart på 9,2 knop!
Her må jeg også legge til at jeg har kjørt lengre etapper, men da hatt et landhugg eller to enten for å fylle drivstoff eller handlet mat. Så de regner jeg ikke med.
Men uansett, lange etapper og et høyt antall nautiske mil er ikke ukjent kost for meg.
Jeg måtte jo summere opp de forrige sesongene også for å se hvordan jeg ligger an i år. Denne oversikten blir imidlertid ikke helt komplett ettersom jeg ikke begynte å føre logg over antall nautiske mil før i 2017.
- 2019: 2.681,6 nautiske mil (rundet 1.000 nm i juni, 2.000 i august)
- 2018: 1.549,1 nautiske mil (rundet 1.000 nm i juli)
- 2017: 1.252,2 nautiske mil (rundet 1.000 nm i september)
Det er ikke direkte overraskende at jeg har kjørt mer med nybåten – jeg rekker jo over lengre distanser på kortere tid, men jeg synes det var litt morsomt å se at jeg også med snekka gjennomsnittlig holdt Facebook-gruppas mål om 100 nautiske mil i måneden – med et gjennomsnitt på 104,4 nm i 2017 og 129,1 nm i 2018. I 2019 (der jeg rakk 88 nm med snekka før jeg solgte den) ble gjennomsnittet 223,5 nm!
Jeg blir jo litt inspirert til å gjennomgå loggene mine fra 2013 til 2016 også, og prøve å anslå hvor mange nautiske mil jeg har lagt bak meg de årene – ikke minst for å få regnet ut hvor mange jeg har kjørt siden jeg fikk båt! Kunne vært morsomt å vite. I 2014 og 2016 hadde jeg de beste sesongene i antall turer, med henholdsvis 125 og 104 totalt, så det må jo ha blitt endel nautiske mil ut av det også?
Dette blir vel noe jeg kan bale med på høstdager med dårlig båtvær! 😀