Selv om jeg har kommet hjem fra en sju ukers lang båttur, så tok det ikke mange dagene før jeg var utpå igjen. Dog var det ikke lange turen, men været var for fristende til å ikke ta meg en tur før jeg skulle på nattvakt.
Så bare fire dager etter at jeg var tilbake fra turen, så ble det en liten tur på onsdagskvelden etter at jeg hadde stått opp og våknet fra nattvakta. På denne tiden av året må man jo ta hensyn til at høstmørket kommer tidlig, og da er det ikke spesielt mange lange turer som kan tas når man har nattvakt og våkner på ettermiddagen.
Særlig nå som hummerfisket er i gang, så er jeg ikke lysten på å tøffe rundt i mørket. Sånn er det hvert år på denne tiden. Jeg fisker ikke etter hummer selv, men det er det mange som gjør, og jeg har heldigvis unngått å få noen hummerteiner i propellen. Det har jeg tenkt å unngå også denne sesongen.
Så når jeg ikke var nede i båten før etter klokka fem på ettermiddagen, så var det helt klart at jeg ikke skulle ut på langtur. Men jeg ønsket å fylle dieseltanken om bord ettersom jeg hadde under kvart tank igjen. Så da hadde jeg jo en liten «unnskyldning» for å komme meg ut på fjorden. Været i nattuka mi var nemlig irriterende bra, så det var godt å kunne få utnytte været en stakket stund før skumringen satte inn.
De siste årene har jeg stort sett dratt rett over Bunnefjorden til Oppegård båtforening for å fylle diesel, men da jeg sjekket prisene fant jeg ut at det var samme pris både ved Ullern båtforening i Bestumkilen og i Oppegård. Siden Oppegård har en høy kai som av og til kan være en utfordring hos meg, så valgte jeg å dra til Ullern, ikke minst fordi det er lenge siden jeg har vært der.
Dessverre er det sånn at dieselprisene her innerst i Oslofjorden er ganske høye, omtrent året rundt, i forhold til for eksempel i Østfold. Dog har både Ullern og Oppegård vært blant de rimeligste i flere år. Jeg sjekket leverandørens priser på nettsiden og håpet at de ikke var helt oppdaterte, men dessverre viste det seg at de stemte. Det som jeg la merke til er at denne leverandøren også har stasjoner på Tofte, i Krogstadfjorden og i Stathelle, og alle disse tre var rimeligere enn Ullern og Oppegård.
Jeg tenker at årsaken enten må være konkurransen innerst i fjorden, eller at båtforeningene tankene er plassert hos, i dette tilfeller Ullern og Oppegård, kanskje tar inn noen ekstra kroner på det? For konkurransen er jo for så vidt stort i Oslo, med stasjoner både på Kongen, Dronningen og Lindøya, men alle disse er klart dyrere enn Ullern og Oppegård. Kanskje derfor at de har mulighet til å ta noen ekstra kroner siden de da likevel framstår som rimelige?
For å gjøre det enkelt og greit så kostet dieselen både på Ullern og Oppegård (og på Oksenøya) 18,33 per liter. Det får det til å grøsse i meg… Samme leverandør selger dieselen for 17,51 på Tofte og i Stathelle, men bare for 16,49 i Krogstadfjorden.
Jeg dro nå uansett i retning Bestumkilen denne gangen. Det var noen få andre båter utpå i finværet, men ikke veldig mange. Da jeg nærmet meg Killingen var det imidlertid noen flere, både seilbåter og seiljoller og noen på seilbrett.
Jeg har ikke fylt i Bestumkilen siden jeg hadde snekka, og så på oversikten min at det var i april 2017. Da kostet dieselen 6,99! Ja, du leser riktig!
Siden jeg har planer om å bevege båten min i retning Østfold, kanskje en rask tur over til Sverige også, senere denne høsten, så valgte jeg ikke å toppe tanken når det kostet så mye som 18,33. Da venter jeg heller til et sted som er en til to kroner billigere per liter. Så mye som jeg bruker båten så er det faktisk penger å spare for meg på å være litt nøye på hvor jeg fyller, og siden jeg i tillegg ikke var NØDT til å fylle, så valgte jeg å bare fylle opp til halv tank.
Nå på høsten holder det lenge til de småturene som det stort sett blir på denne tiden. Da topper jeg heller tanken senere hvis jeg kommer i nærheten av et sted som selger diesel for 16-17 kroner.
Jeg tenkte ikke noe over det der og da, men da jeg lette etter et bilde for å sammenligne med visitten min denne gangen og i 2017, så oppdaget jeg at de har fikset opp dieselbrygga siden mitt siste besøk! Nå er det en enkel og grei flytebrygge, mens det var en trebrygge i 2017, som du ser på bildene under!
Da jeg var ferdig med å fylle var jeg på vei til å dra ut på innsiden av den lille øya Killingen. Der er det jo en større båtforening og man kan dra gjennom der. Men så ble jeg usikker på om den lille gangbroen som er der var høy nok for meg, og jeg kunne i farten ikke komme på om jeg hadde dratt gjennom der med Tresfjorden, så jeg valgte å snu for sikkerhets skyld, og dro på utsiden av Killingen også på returen.
Det står på kartet at gangbroa er 3 meter høy, mens båten er 3.05! Dog er jeg usikker på om høyden på båten min inkluderer mast og antenne, så jeg tror at det var helt greit at jeg ikke prøvde meg!
Deretter ble det en enkel retur tilbake over Lysakerfjorden og ut mot Bunnefjorden. Da var det et øyeblikk nesten travelt der, med to skip på vei ut av fjorden fra Sjursøya og ett på vei inn, samt Nesoddferga, flere seilbåter og to sightseeingbåter! God plass, dog!
Jeg var selvsagt fristet til å ta en omvei tilbake mellom Osloøyene, slik jeg gjerne gjør, men siden det begynte å nærme seg skumring og jeg hadde planer om å både spise middag og ta en liten blund før jeg skulle på jobb, så var jeg flink gutt og dro rett «hjem» til båsen.
Det ble likevel omtrent halvannen time på tur i 16 grader og sol, omtrent blikkstille på veien til Bestumkilen, men litt bølgete på returen da det var i ferd med å blåse opp.
Så får vi se om det blir noen turer i den uka vi er inne i nå. Jeg er ferdig med nattuka nå, og har friuke med avspasering. Jeg skulle egentlig ha vært papegøyebarnevakt denne uka, men det «oppdraget» ble avlyst, og når jeg skriver dette vurdere jeg å ta meg en liten tur på et par tre dager med båten. I så fall blir det avgang i dag, men jeg har ikke bestemt meg 100 prosent i skrivende stund.
Det kommer an både på været og dagsformen min!