Flere leser båtblader

De to båtmagasinene som tilhører Mediebedriftenes Landsforening kan begge melde om flere lesere i fjor. Det viser statistikken som kom tidligere denne uken. Men opplaget rent fysisk synker.

Magasiner, magasiner, magasiner

Når det gjelder båtblader så er det slik at bare to av dem er medlem i Mediebedriftenes Landsforening. Hverken Båtens Verden eller Båtliv – to av de mest kjente og populære båtmagasinene – er med i denne oversikten ettersom den kun omfatter medlemsbedriftene.

Båtmagasinet har jo vært med lenge, og øker fra 101.000 lesere i 2015 til 105.000 i 2016, en økning på 3,96 prosent.
 
Vi Menn Båt øker fra 134.000 lesere i 2015 til 145.000 i 2016, en økning på 8,21 prosent.
 
Dette er jo ikke de reelle opplagstallene, men en pekepinn på hvor mange som leser hvert blad.Selve opplaget er jo mindre. Opplaget for de to båtmagasinene som er med i undersøkelsen oppgis ikke alene (Båtmagasinet har drøye 15.000 i opplag, Vi Menn Båt har jeg ikke funnet noe opplagstall på), men segmentet bil/båt-magasiner hadde i 2016 et totalt opplag på 77.484 eksemplarer, noe som er en tilbakegang på 3,2 prosent sammenlignet med 2015.
 
Tallene viser altså en opplagsnedgang, men samtidig at flere lesere de utgavene som kommer. Det kommer av at hvert eksemplar leses av flere enn en person. Dermed økning tross synkende opplag.
 
Ifølge tallene leser 29 prosent av den norske befolkning (12 år+) daglig minst ett magasin på papir. I gjennomsnitt ble et magasin tatt frem og lest/tittet i 3,5 ganger. 61 prosent av magasinenes sider blir lest/tittet i hver gang man tar fram magasinet. Dette har vært stabilt de siste årene.
 
Nå har jeg aldri egentlig betraktet Vi Menn Båt som et «ordentlig» båtblad, har bladd gjennom det, men aldri funnet noe av interesse…
 
Jeg har inntrykk av det stort sett bare består av tester av nye båter, noe som er uinteressant for meg, og som gjør at jeg undres om det er betalt reklame eller ikke… Jeg vet at andre betrakter det som veldig bra, men det treffer ikke meg da jeg har inntrykk av at de satser mest på omtaler av nye båter, som sagt.
 
Båtmagasinet er jeg, sammen med Båtens Verden, abonnent på. Jeg var også en periode abonnent på Båtliv – men fant ut at det hadde mindre stoff av interesse for meg enn de to andre.
 
Avissalget går nedover, det har jo vært slik lenge nå.  Men vi får vel i det minste tolke det positiv at magasinlesningen øker!

Related Images: