Som jeg skrev før helgen har jeg bestemt meg for å åpne for å skrive om litt andre ting enn båt også, så her kommer et innlegg som for det meste er trommerelatert, men også har en tilknytning til båt! Hvordan jeg har klart å knytte trommer sammen med båt? Les videre, så finner du det ut!
Når jeg en gang i fremtiden kommer til å gjøre alvor av drømmen om å bo i båt, så må jeg nemlig ha nok plass i båten til å ha med trommesettet også! Det er en forutsetning, men noget vanskelig å få til i en 24 fots Nidelv…
Det kommer nok til å bli det største hodebryet mitt når den tid kommer – å få plass til trommene om bord! Jeg har allerede planer om ekstra lydisolering – kanskje ender jeg opp med et flytende studio til slutt? Gudene vet! Men akkurat det er langt fram i tid…Jeg har uansett ikke tenkt å slutte å spille trommer når jeg flytter i båt!
Jeg har to trommesett hjemme, og begge er, hver for seg, for store til å ta med i båten. Jeg har et digitalt og elektrisk, som vel er det som tar minst plass, og et akustisk, som tar absolutt mest plass! Fordelen med det akustiske er jo at jeg ikke trenger strøm, så sånn sett passer det jo bra å ta med i båten!
Men jeg vil neppe blir særlig populær om jeg setter meg ned i gjestehavna eller i uthavna og begynner å øve på trommene! 🙂 Og over sjø blir jo lyden bragt mye lenger enn på land… Sånn sett måtte et mindre digitalt sett som kan slås sammen antakelig være det mest praktiske. Og da finnes det faktisk et som er laget nettopp for å være lett å slå sammen og transportere, og som slikt sett ville vært perfekt å ta med på båttur – sålenge man har adgang til strøm.
Roland TD-4KP er det perfekte trommesett til båtbruk! Som du ser av bildet nede til høyre tar det ikke mye plass hverken når det er sammenslått eller spilleklart, men så var det dette med fuktigheten om bord da?
Jeg kan nok ikke ha det med i Nidelven, men i en større båt, gjerne en hvor en stor del av båten er ordentlig lukket (ikke med kalesje), så skal det vel være mulig å oppnå trygge forhold for et elektrisk sett. Så det er jo noe å tenke på. Kanskje jeg skaffer meg mitt tredje trommesett – båtsettet? 🙂
Som dere ser av bildene mine, så er nemlig både mitt digitale sett (Roland TD-K15) og det akustiske Pearl-settet med alt tilbehøret, av en størrelsesorden som nok fordrer egen lugar på en Fleming 58-fots yacht eller noe i den dur… 🙂
Men jeg har faktisk dratt på ferieturer med båten med trommerelaterte ting om bord! Nemlig trommestikker og en øvelsespad! Det kan selvsagt ikke sammenlignes med å ha et fullt sett, men kan brukes til å øve på stikketeknikk i det minste…Men det må innrømmes at når jeg drar på ferieturer sammen med andre (les rederinnen og/eller døtrene mine) så ble øvelsespaden liggende ubrukt. Da har man så mye annet å foreta seg at det ikke blir tid.
Men på min siste ferietur med båten, til Sverige i høstferien, så hadde jeg med meg stikker og pad, og brukte den i alle fall to-tre ganger.
Kanskje ikke det mest vanlige å ha med på båttur, men så er jeg jo ikke en helt vanlig skipper heller da! 😀
Og det er tross alt viktig å holde noe av det vedlike. Da jeg var på rehabilitering etter amputasjonen på Bakke utenfor Halden hadde jeg også med meg stikker og øvelsespaden, samt en basstrommepedal som jeg brukte for å øve på hvordan jeg skulle bruke protesefoten. Det er nemlig litt vanskelig når man spiller trommer og basstrommefoten er tatt bort!
Årsaken til det er jo at selve fotbladet nå er hardt og fast i plast/gummi og ikke er bøyelig slik som en vanlig fot. Jeg har jo ikke noe ledd igjen å bøye på, og når man bruker pedal for å spille på basstromma, så er det jo først og fremst den fremste delen av foten med tærne som man bruker. Jeg vurderer å kjøpe en longboard-pedal, en pedal som har et litt lengre blad å sette ned foten på, slik at jeg kanskje kan bruke hælen mer, for å se om det virker!
Dette ble kanskje litt vel teknisk, men summa summarium er uansett at jeg er nødt til å forenkle basstrommespillet mitt, jeg henger ikke med med protesefoten hvis jeg må spille veldig raskt og gjøre mye med basstromma…Jeg har prøvd å bytte ben, spille med venstrefoten, men det gikk ikke helt bra. Jeg ville sikkert klart det med mer øving, men så har jeg jo litt problemer med venstrefoten også, som allerede mangler halvannen tå, og hvor jeg står i reell fare for å miste nok en tå, så jeg har egentlig ikke lyst å bruke den mer enn nødvendig.
Helt til slutt, for å tilfredstille trommenerden i meg (og eventuell nysgjerrige lesere) her er oppsettet mitt:
Akustiske trommer:
- Pearl Professional DX (10″, 12″, 16″, 22″) fra 1984 med Remo Coated Ambassador skinn på tammer, Remo Coated Emperor på basstromma
- Tama metalskarp 14″ med Aquarian Focus-X Coated skinn, Tama skarptrommestativ
Cymbaler:
- Hihat: Masterworks Verve Custom 17″
- Dream Crop Circle 14″
- Soultone Custom Brilliant China 20″
- Soultone Extreme Splash 9″ (bestilt, ventes etter jul)
- Soultone FXO 12J Crash 15″ (bestilt, ventes etter jul)
- Zveitijan/UFIP Ride 22″ (italiensk vintage fra 50-tallet, usikker på produsent)
- Meinl Classics Custom Dark Crash 18″
- Istanbul Mehmet Turk Crash 16″ (bestilt, ventes før jul)
Percussion:
- BigBeat HiHat Tamburin
- Latin Percussion Black Beauty kubjelle
- Shaker i type rundstykke/horn
Digitalt:
- Roland TD-15k med ekstra cymbalpad og Gibraltar basstrommepedal
Øvrig utstyr:
- Pearl cymbalstativer (tre rette, to med galge) og Pearl P-830 basstrommepedal
- Vic Firth American Classic 5B Extreme stikker (har også litt forskjellige typer Vic Firth, men disse er favoritten. Nyeste innkjøp er Vic Firth Steve Smith Bamboo Slats. Har også et par Hornets stikker, Firesticks (som lyser) og Wincent visper.)
- Pro-Mark Giant trommestikker 36″ x 1-1,5″
- Protection Racket cymbalbag
- Protection Racket skarptrommebag
- Zildjian stikkebag
- Big Beat trommestol
- AKG, Behringer og Shure mikrofoner til mikking av akustisk sett
- Diverse kabler til mikrofoner og digitalt sett