Båtnøklene er vel noe av det viktigste eiendelene jeg har. Mister jeg dem kommer jeg meg hverken inn i båthavna, inn i kabinen på båten eller startet motoren. I alle fall ikke uten å begå hærverk! De fleste har nøklene på et knippe med noe båtrrelatert blikkfang. På mitt knippe har jeg både en liten vanlig fender og en mini kulefender, samt en stor ekte tauknute. Spørsmålet mitt er: Hva skjer hvis jeg mister disse i sjøen? Vil de flyte?
Jeg har vel egentlig ekstra stor grunn til bekymring ettersom jeg synes nøkkelknippet mitt føles ganske tungt. Det er fordi jeg har samlet alle nøklene i ett knippe. Da jeg kjøpte båten fikk jeg to nøkler, en til kabindøra og en til strømuttaket, også det plassert i kabinen. Senere fikk jeg en nøkkel til porten til båthavna. Kabinnøkkelen kom med en liten hvit minifender, strømnøkkelen med en mini rød kulefender og nøkkelen til porten, som i praksis bare er en liten plekterlignende kodebrikke, kom med et hoftefeste.
Det tok ikke lang tid før jeg samlet alle på ett knippe. Det føltes mest praktisk. Og da jeg var i Trondheim sammen med rederinnen i fjor høst og besøkte det lille og koselige Trondheims Sjøfartsmuseum, kjøpte jeg med meg en nøkkelring med en flettet såkalt «apeneve»-knute, og satte også den på knippet. Så nå er det stort og lett å oppdage hvis jeg skulle klare å rote det bort – noe som skjer ganske ofte, egentlig…
Men spørsmålet er om det hele flyter hvis jeg mister det i sjøen? Vitsen med slike maritime nøkkelringer er jo nettopp at de skal flyte og fungere som en slags redningsvest for nøklene- men gjør de det? Virker de etter hensikten?
Dette grunnleggende spørsmålet for en båtmann må jo få en løsning. Så dermed skred jeg til verket i det som vel er denne bloggens første utstyrstest (hvis vi ser bort fra et par innlegg om kart-apper og slikt som jeg har skrevet tidligere).
Jeg bestemte meg for å gå vitenskapelig til verks og teste ut forskjellige alternativer i trygge forhold. I dette tilfellet en bøtte på badet!
Jeg løsnet først de forskjellige nøklene fra hverandre på knippet, og foretok dermed fire tester totalt:
- Nøkkel med rød fender
- Nøkkel med hvit fender
- Nøkkelbrikke med knute
- Hele knippet samlet
Resultatene var overraskende på et av forsøkene. Strømnøkkelen med den røde fenderen fløt greit – begge deler var jo av plast, så det skulle jo bare mangle. Jeg synes imidlertid ikke at den røde fenderen var spesielt overbevisende, for den holdt seg såvidt flytende. Nøkkelbrikken er jo også veldig lett, den fløt selv med tauknuten. Jeg ville kanskje trodd at tauknuten ville synke i og med at den kjennes ganske tung, men nei, den holdt seg flytende. Det samme gjorde da selvsagt også hele knippet, såvidt.
For problemet var nøkkelen med den hvite fenderen. Nøkkelen er jo den tyngste av disse, den er laget av metall, og det viste seg med en gang at den lille hvite fenderen ikke fungerer som noe annet enn en litt morsom nøkkelring, for flyte gjorde den absolutt ikke! Den gikk rett til bunns!
Når jeg prøvde hele knippet første gangen ble jeg litt usikker, for den virket som om denne nøkkelen trakk hele knippet til bunns. Så jeg gjorde et forsøk nummer to og fylte opp bøtta med vann nesten til randen, og da jeg la knippet oppi den gangen, så fløt det rundt med nøkkelen såvidt over bunnen. Heldigvis!
Så konklusjonen er at det var lurt av meg å kjøpe den lille souveniren fra Sjøfartsmuseet i Trondheim, for sammen med den røde fenderen sørger den faktisk for akkurat nok oppdrift til at ikke hele knippet synker til bunns!
Under ser dere videoer av forsøkene.