Da var VHF-eksamen avlagt

VHF-en har jo vært i min eie i flere måneder nå, og jeg har lyttet flittig på den. Den har fulgt med i båten selv om jeg ikke har hatt lov til å bruke den, men i går fikk jeg endelig tatt eksamen. Hvordan det gikk? Tja…

Joda, jeg skal ikke holde dere på pinebenken: Det gikk bra! Og jeg er nå innehaver av VHF-sertifikatet! Det vil si, det er snart på vei i posten. Men lisensen har jeg allerede. Den kjøpte jeg på Telenor Kystradios stand på Sjøen for alle-messa for noen dager siden. Sammen med den fikk jeg mitt kallesignal og MMSI-nummer samt en kode som jeg skulle bruke når jeg skulle ta selve eksamen og bli godkjent.

Eksamen utførte jeg altså på nett i går, og jeg klarte altså kravet. Tror jeg hadde to små feil som handlet om vedlikehold og GMDSS, men ellers gikk det veldig bra, og alle simulatoroppgavene gikk knirkefritt.

Så nå kan jeg programmere inn MMSI-nummeret på VHF-apparatet og smykke meg med mitt eget kallesignal!

Jeg tror det var en god ide av meg å kjøpe et VHF-apparat på forhånd. Telenor kystradio har en utmerket simulator på nett som jeg tørrtrente med i lengre tid før jeg begynte å tørrtrene mer med mitt eget apparat.

Det stod ved siden av PCen i flere uker. Jeg hadde VHF-en på og fikk med meg de faste værvarslene samt beskjeder om fyrlykter som hadde sluknet, skip på grunn og fritidsbåter som trengte slep. Følte det nesten som gamle dager da man hørte på politiradioen…

Jeg vet at det står i reglene at en VHF ikke skal benyttes/fastmonteres på land, men jeg har jo en bærbar, ergo er den ikke fastmontert, og i tillegg har jeg ikke brukt den, bare lyttet og tørrtrent, så jeg regner med at det er innafor!

Samtidig har jeg lært meg apparatet å kjenne, har programmert inn at den lytter på to kanaler samtidig (nødkanalen 16 og DSC-kanal 70) og prøvd meg på endel andre funksjoner. Noen av dem kommer jeg neppe til å benytte meg av, men det er greit å vite om.

Det jeg den siste tiden har øvd mest på, er å få inn under huden måten kommunikasjonen over VHF foregår på. Altså øve meg på nødkalling, på å be om legehjelp, nyeste værmelding, og si ifra om hvor jeg drar. Slike ting.

Akkurat det siste er jo en god sikkerhetsrutine å ta med seg, når jeg drar ut på noen overnattingsturer alene i båten. Da er det greit å si ifra til Tjøme radio at jeg for eksempel er på vei til Sverige og melde fra om når jeg forventer å være der. Så kan jeg melde tilbake når jeg er ankommet stedet. Spesielt med tanke på at jeg mangler et ben er det en ekstra forsikring!

Selve dette med eksamen ble utsatt litt lengre enn det som var planen. Jeg kjøpte vel radioen i november i fjor, og målet var å ta eksamen i god tid før jul, slik at jeg kunne bruke radioen når jeg var ute på turer i vinter. Men jeg rakk aldri å få gjort det før jul, og etter årsskiftet har det også drøyd.

Men da jeg så tilbudet på messa, jeg sparte over 700 kroner, så fikk jeg liksom det siste sparket bak for å sette i gang. Betalte avgiften og dro hjem for å lese meg litt mer opp igjen, teste litt på simulatoren på nett og tørrtrene litt på selve radioen (uten å gå på lufta selvsagt!).

Til slutt følte jeg at jeg var klar til å ta eksamen, slik man nå kan gjøre på nett, og vips var det gjort. Det gikk egentlig overraskende bra! Bilde til selve sertifikatet er lastet opp, så nå kan jeg bruke radioen fullt ut lovlig!

Jeg skal lage et lite skilt som skal settes lett tilgjengelig på cockpit med navn, kallesignal og MMSI-nummer, og lage en enkel forklaring av nødprosedyren som skal følges i tilfelle andre enn meg blir nødt til å bruke VHF-en. Får vel et oblat som jeg skal feste på båten, og lisensen på bildet til høyre har jeg allerede laminert og skal ta det med meg i båten ved første anledning. Også nødprosedyren skal lamineres, da tåler det litt vann, skitt og slikt.

Uka før jeg dro på messa hadde jeg også fått en liten oppvekker da jeg opplevde et mayday-signal på vei ut av båthavna. Og nå er altså alt i sin skjønneste orden.

Og for ordens skyld: Bergtatt har nå fått kallesignalet LA 3471.

Mesteparten av dette innlegget ble egentlig skrevet allerede i november i fjor fordi jeg hadde til hensikt å ta VHF-sertifikatet ganske raskt etter at jeg kjøpte radioen . Det ble også ved en feil publisert i desember og lå vel ute noen få minutter før jeg fikk fjernet det. Det gikk jo ikke som planlagt og eksamen ble veldig forsinket, men denne gangen er det ingen feilpublisering! 🙂

 

%d bloggere liker dette: