Det er jo et veldig viktig spørsmål! Og jeg begynner å nærme meg en avklaring…
Det er noen fellesnevnere som må oppfylles. Jeg tenkte i utgangspunktet på en snekke, jeg har ikke noe behov for å kjøre avgårde i full fart, og jeg ønsker å kunne ta turer med båten og overnatte. En rask cabincruiser kunne kanskje gjort nytten, men jeg har samtidig et litt begrenset budsjett.
Den første snekketypen jeg falt litt for, var Sjømann 22. Jeg likte utseendet og plassen om bord, og har også vært passasjer i en slik flere ganger for noen år tilbake. Prismessig er den også veldig behagelig, så fine eksemplarer på nett for rundt 30-40.000.
Aberet er at det likevel er litt begrenset med plass hvis man er flere. Jeg trenger i utgangspunktet fire soveplasser, ettersom jeg har tre unger som skal ut på båttur med meg!
Sannsynligvis ikke hver gang jeg drar ut, men en eller flere av dem blir sikkert med på dagsturer og helgeturer innimellom, og absolutt når vi skal legge ut på ferieturer. Ungene har i det hele tatt vært veldig positive til ideen min om å kjøpe båt.
I tillegg er ikke Sjømann en fabrikkbygget båt. Den er, hvis jeg har forstått det riktig, en slags selvbyggerbåt der skroget ble levert som standard og man selv foretok mesteparten av innredningen. Dermed er det kanskje trygt å si at det ikke finnes veldig mange prikk like utgaver av denne båttypen. Jeg har sett mye rart på finn.no når det gjelder denne, blant annet doløsninger der en portapotti var lagt ned i dørken inne i kahytten foran, slik at alle som var i kahytten måtte gå ut hvis noen skulle gjøre sitt fornødne… Ikke helt optimalt, spør du meg…
En kjenning av meg foreslo deretter at jeg skulle ta en titt på mer fabrikkproduserte båttyper som Saga, Wiking og Nidelv, og etter at jeg i tillegg forespurte meg på et båtforum jeg har frekventert ganske nylig, baatplassen.no, fikk jeg lyst til å se mer på båttypen Nidelv 24. Og her tror jeg at jeg falt ganske pladask. I motsetning til Sjømann har alle utgaver jeg har sett av denne båten en doløsning, stort sett et eget rom med dør. Riktignok ganske trangt, men det blir det jo uansett! Og denne båten er i tillegg også to fot lengre. Dette ble kanskje veldig mye prat om do, men det er faktisk ganske så praktisk hvis man skal ut på litt lengre turer!
Prisen på en Nidelv 24 er svært varierende utifra inntrykket mitt på finn.no, har sett brukbare båter fra «Sjømann-pris» på rundt 30.000-40.000 og noen eksemplarer priset til godt over 100.000, selv om jeg ikke kunne se noen særlig forskjell på disse og modeller som ble lagt ut 40.000 kroner rimeligere…
Jeg tror at en pris på mellom 60.000 og 70.000 er en fornuftig pris for meg.
Jeg ser derfor etter en Nidelv 24 med en ferskvannskjølt dieselmotor, som gjerne har vært gjennomgått og renovert for ikke alt for lenge siden, og gjerne en båt der det elektriske og de forskjellige gjennomføringene er oppgradert relativt nylig, slik at jeg ikke havner midt oppe i det verste oppussingarbeidet med én gang!
Jeg vil med andre ord ha en båt som jeg egentlig kan begynne å bruke med en gang, og heller pusse opp og pusle med sånn etterhvert. Har allerede gjort meg noen tanker om ting jeg vil gjøre med en slik båt!
Vet egentlig ikke forskjellen på en ferskvannskjølt og en saltvannskjølt motor, men alle har anbefalt meg det første, og det må det jo være en grunn til!
Hvis noen sitter på en Nidelv 24 som de skal selge, og som ser ut til å ligne på de ønskene jeg har skissert opp her, så er det bare å kontakte meg! 😀